Livrarea de mâncare caldă direct acasă este un lux de care locuitorii orașelor se bucură fără să se mai gândească, însă pentru cei din zonele rurale sau insulare, acest serviciu este aproape inexistent. O companie norvegiană vrea acum să schimbe acest lucru, relatează BBC.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:
- articolul continuă mai jos -
Scandinavia, cu aproape 700.000 de insule în Suedia, Norvegia și Finlanda, are comunități întregi dependente de feriboturi și poduri pentru accesul la orașe. Deși apropierea de zone urbane le permite locuitorilor să circule relativ ușor, livrările de mâncare caldă nu ajung de cele mai multe ori la ușa lor.
Start-up-ul norvegian Aviant și-a propus să remedieze această situație prin lansarea primului serviciu de livrare cu drona în regiune, începând cu insula suedeză Värmdö, aflată la doar 13 km de Stockholm.
Insula are aproximativ 46.000 de locuitori, număr care se dublează în perioada verii, însă posibilitățile de a comanda mâncare gătită sunt limitate. Din februarie, însă, locuitorii din Gustavsberg și zonele din jur pot comanda burgeri proaspeți de la lanțul scandinav Bastard Burgers, livrați direct cu drona prin tehnologia Aviant.
„Există 87.000 de oameni care nu au acces la livrarea la domiciliu. Acești oameni locuiesc în ceea ce ați numi suburbii și ar vrea să comande mâncare gătită, dar pur și simplu nu au această opțiune”, explică Lars Erik Fagernæs, cofondator și CEO Aviant, aflat în orașul norvegian Trondheim.
„Oamenilor li se pare că un OZN le livrează mâncarea”
Serviciul este momentan într-o „fază beta”, cu doar zece livrări pe săptămână, dar compania vrea să extindă treptat operațiunile. Costurile de livrare sunt similare celor prin mașină sau bicicletă, cu avantajul că elimină cheltuielile legate de șofer.
Un proiect similar urmează să fie lansat și pe peninsula norvegiană Nesodden, aflată la doar 6 km de Oslo, dar care necesită un drum rutier de 46 km. „Este vorba despre aproximativ 100.000 de oameni care vor avea acum acces la livrarea la domiciliu, deși înainte nu aveau această posibilitate”, arată Lars Erik Fagernæs.
Drumul până la perfecționarea tehnologiei nu a fost simplu. „Testăm acest sistem de trei ani, iar la început aveam foarte multe porții de cartofi prăjiți moi. Dar am îmbunătățit containerul izolat în care ajunge burgerul și acum știm că mâncarea sosește caldă, chiar și în lunile de iarnă. Oamenii sunt încântați. Își sună vecinii și bunicii. Li se pare că e ca un OZN care le livrează mâncarea”, povestește el.
Aviant speră ca serviciile-pilot din Värmdö și Nesodden să fie „rețeta” pentru o extindere la scară largă în Scandinavia, unde numeroase comunități sunt greu accesibile prin mijloace convenționale. Compania a identificat circa 40 de baze în regiune pentru următorii doi ani și ia în calcul și piețe cu geografie similară, precum Canada sau nord-estul Statelor Unite.
Totuși, există și provocări: vânturile puternice pot ține la sol dronele, iar serviciile în zone rurale foarte izolate nu sunt sustenabile fără sprijin guvernamental sau corporate. Modele de succes par a fi cele în care un client „ancoră” susține costurile de bază, iar apoi se adaugă treptat oportunități comerciale pentru a diversifica veniturile.
„Așa ceva ar putea funcționa cu siguranță. Cu cât reușești să folosești drona mai mult, cu atât mai bine. Există modele în care ai un client principal care acoperă costurile de bază, iar apoi poți adăuga treptat noi oportunități comerciale pentru a genera venituri suplimentare și, implicit, un nou serviciu pentru oameni”, afirmă Alex Brown, director Skyports, companie britanică ce colaborează cu Royal Mail pentru livrări în arhipelagul Orkney.
Pe lângă partea financiară, reglementările privind siguranța aeriană reprezintă un obstacol în unele țări, dar tendința globală arată că dronele ar putea deveni în scurt timp un curier obișnuit pentru mâncare și bunuri de zi cu zi.