Harry Kernoff, un artist evreu de origine rusă a cărui familie fugse din Rusia țaristă, a reușit să suprindă extrem de fidel viața socială a orașului Dublin al secolului XX prin xilogravuri și picturi pe care le putem regăsi și astăzi pe pereții pub-urilor istorice.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:
- articolul continuă mai jos -
La cincizeci de ani de la moartea sa, opera sa este vie, poate fi admirată și trăiește pe pereții localurilor unde îi plăcea să picteze și să vândă artă, reprezentând una dintre cele mai autentice mărturii ale culturii irlandeze din secolul XX, scrie publicația foodandwineitalia.com.
Cum arăta Dublinul povestit de Kernoff
Cine a fost la Dublin și a colindat prin cele mai vechi pub-uri ale orașului, este foarte probabil să fi dat deja peste vreo pictură care înfățișa viața chiar din acel pub. Poater unii dintre noi au rămas impresionați de imagini dar le-au luat, cine știe, ca pe un detaliu obișnuit. În, ele aparțin unuia dintre cei mai importanți artiști din istoria Irlandei.

Născut la Londra din părinți evrei refugiați din Rusia țaristă, Harry Kernoff s-a mutat la Dublin în 1914. Fiul unui artist care realiza sculpturi în abanos, a învățat inițial tehnicile artizanale de prelucrare a lemnului. În anii următori, însă, avea să-și dezvolte un limbaj vizual personal care și-a găsit apoi expresia cea mai fertilă în pub-urile dublineze.
Format la Dublin Metropolitan School of Art, a expus regulat în timpul vieții la Royal Hibernian Academy. Totuși, Kernoff și-a lăsat cea mai profundă amprentă în afara mediilor academice: în localurile capitalei irlandeze, unde frecventa boema vremii – scriitori, ziariști, artiști și intelectuali.
Pub-urile nu au fost doar decor, ci materie vie a operei sale. Printre clienți obișnuiți ai lor erau și figuri marcante ale scenei culturale, precum poetul Patrick Kavanagh, iar în prezența lor Kernoff și-a găsit subiectele recurente. Deseori realiza schițe-portret direct la fața locului, vânzând apoi lucrările chiar subiecților cărora le conturase expresia sau proprietarilor de pub-uri. Palace Bar din Fleet Street, de exemplu, unul dintre cele mai emblematice pub-uri ale orașului, păstrează încă numeroase xilogravuri și picturi ale artistului.
Întâlnirea din pub era un act social și intelectual
Lucrările lui Kernoff se situează între document și interpretare. Fără a cădea în realism fotografic, portretele sale redau fizionomia colectivă a păturilor populare, proletare, din Dublin, chipuri traversate de tensiuni sociale dar alcătuind la un loc un tabloul unei lumi vii. După cum scrie Atlas Obscura, legătura sa cu cunoscutul pub Davy Byrne – menționat și de James Joyce în Ulise, evidențiază intersecția dintre arta vizuală și literatură într-un oraș care făcea din întâlnirea la pub un act social și intelectual.

Pentru a evidenția centralitatea pub-urilor în munca lui Kernoff trebuie menționată neapărat și lucrarea O pasăre nu a zburat niciodată cu o singură aripă, din prima fotografie, un tablou ce enumeră pe fundal numele a peste o sută de localuri din Dublin. Există mai multe versiuni, unele realizate în xilogravură, tehnică în care Kernoff excela. Una dintre acestea poate fi văzută astăzi la pub-ul Neary, o altă locație esențială pentru a înțelege răspândirea operelor sale în localuri publice.
Acest tablou este considerat important și pentru istoria televiziunii. Jurnalistul Liam Collins de la Sunday Independent a scris în urmă cu câțiva ani că pictura lui Kernoff ar fi inspirat personajul Spock din Star Trek. Tabloul a stat mulți ani agățat pe peretele pub-ului O’Brien’s din Leeson Street, iar personajul din dreapta seamănă izbitor cu Leonard Nimoy. Se spune că un designer de la Hollywood a văzut tabloul la O’Brien’s și a fost inspirat să creeze personajul reprezentat ca jumătate om, jumătate vulcan, din cemebrul seria al anilor 90. Este o teorie greu de confirmat sau infirmat, dar fascinantă.
O moștenire încă vizibilă
Deși nu se bucură de faima internațională a altor contemporani, Kernoff este astăzi considerat unul dintre cei mai importanți interpreți ai vieții urbane irlandeze din secolul XX.
Multe dintre picturile sale sunt astăzi expuse la National Gallery of Ireland, dar moștenirea lui s-a impregnat în țesutul urban al pub-urilor. Locuri precum Palace Bar, Davy Byrne’s, Peter’s Pub sau Molloy’s păstrează și expun și astăzi xilogravurile sale, unele redescoperite întâmplător prin încăperi tehnice sau dincolo de plafoane false. De multe ori, Kernoff își plătea datoriile cu opere de artă pe care proprietarii le-au păstrat.
Una dintre cele mai cunoscute imagini este cea a tânărului Brendan Behan (dramaturg și revoluționar irlandez) portretizat caricatural, vizibilă astăzi la Molloy’s de pe Talbot Street, unul dintre ultimele early house rămase în Dublin.
Kernoff s-a apropiat de cultura pub-urilor ca loc al incluziunii, observației și participării, mai ales pentru cei care, ca el, veneau din altă parte. Prin arta sa, a integrat dimensiunea socială a vieții irlandeze într-un limbaj accesibil, pentru toți.