„Fructele și legumele sunt pentru fetițe”, cred băieții cu vârsta între 8 – 10 ani, potrivit unui studiu american privind opțiunile alimentare determinate de educația bazată pe valori de gen

fructe legume comportament alimentar pranz pexels.com/Jane Doan

Unii băieți cred că anumite alimente sunt pentru fete, conform unui studiu efectuat de cercetători de la Universitatea din Oregon/College of Education, în rândul unor copii cu vârste cuprinse între 8 și 10 ani. Rezultatele au fost publicate recent în Appetite, un jurnal de cercetare internațional, studiul fiind finanțat de la nivel federal, potrivit colegiului, informează site-ul blackchronicle.com.

În timpul cercetărilor, experții au oferit copiilor la prânz o diversitate de alimente, în cantități îndestulătoare, cum ar fi: sandvișuri, nuggets de pui, fructe și legume, chipsuri, bomboane și diverse băuturi răcoritoare.

„Vă rugăm să mâncați până când nu vă mai este foame și să luați ce poftiți”, le-au spus cercetătorii copiilor, apoi s-au retras. Cercetătorii au evaluat apoi ce au mâncat copiii și cât au consumat.

Studiul a concluzionat că băieții cu „prejudecăți de dezirabilitate socială” ( răspund în funcție de ce cred că așteaptă părinții de la ei, nu pe baza dorințelor lor personale ) sau cei care acționează în moduri considerate de obicei acceptabile din punct de vedere social pentru ceilalți, au consumat mai puține fructe și legume. Cu toate acestea, nu același lucru a fost valabil și pentru fete.

„Acest lucru poate reflecta unele date care sugerează că băieții și fetele au o idee încă de la o vârstă fragedă care alimente sunt privite ca fiind „pentru femei” și care sunt văzute ca „bărbătești”, a explicat în comunicat, Nichole Kelly, autor principal și profesor asociat la Evergreen, consilier în psihologie în cadrul colegiului. „Băieții pot fi mai puțin înclinați să mănânce „mâncăruri pentru fete”, cum ar fi fructele și legumele, dacă se tem de implicațiile sociale.”

Studiul nu a abordat ce pot face adulții din apropierea copiilor pentru a combate aceste stereotipuri alimentare. Cu toate acestea, Kelly dorește ca adulții să înțeleagă mai bine cum vorbesc despre anumite alimente, astfel încât să poată fi modele pozitive.

„Toate alimentele sunt pentru toți consumatorii de toate genurile”, a spus Kelly. „Atunci când reclamele de televiziune sau alte media sugerează contrariul, adulții pot contesta și corecta cu blândețe aceste stereotipuri.”

De asemenea, cercetarea a constatat că există paralele între comportamentele alimentare ale părinților și ale copiilor lor.

„Când copiii văd că băieții și bărbații din familie mănâncă fructe și legume – și întreaga familie se bucură de o gamă largă de alimente fără vinovăție, rușine sau comentarii negative – ei pot dezvolta o relație pozitivă cu mâncarea și pot evita stereotipurile de gen”, a mai spus Kelly.

Aceasta este prima cercetare a comportamentului alimentar la copii analizat din perspectiva dezirabilității sociale, rezultatele indicînd că aceștia selectează ceea ce mănâncă pentru a evita ca alții, inclusiv echipa de cercetare, să-i privească negativ.

În plus, studiul a constatat că băieții și fetele cu prejudecată socială mai mare au ales gustări nesănătoase, cum ar fi chipsuri, bomboane și prăjituri.

Kelly și-a exprimat îngrijorarea că evitarea anumitor alimente de teama judecății sociale poate duce la supraalimentare și alte tulburări de alimentație. Ea a spus că face acele alimente „interzise” mai atractive pentru consumatori.

„Aceste constatări vorbesc cu adevărat despre importanța de a vorbi despre alimente fără a face judecăți de valoare”, a spus Kelly.

Legătura dintre opțiunile alimentare și prejudecățile sociale a mai fost studiată în trecut, dar numai la adulți, inclusiv la femei, dar niciodată în rândul copiilor.

„Acest lucru este semnificativ, deoarece îi va ajuta pe cercetători să proiecteze modalități de a înregistra mai precis ceea ce mănâncă copiii, ceea ce este cheia pentru înțelegerea și intervenția asupra comportamentelor alimentare”, se mai spune în comunicat.

 

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *