”Republica Moldova, inima noastră de dincolo de Prut, este, geografic vorbind, o țărișoară: numai 33.846 km pătrați. România are 238.397 km pătrați. Dar în ciuda unui teritoriu mic, moldovenii au reușit să dea lovitura pe piața internațională a vinurilor, fructelor și legumelor. Anul trecut au vândut mere în nu mai puțin de 30 de țări ale lumii!”, notează publicația Formula AS în articolul ”Vinuri și fructe, lecția moldovenească”.
În anul comercial august 2010/ iulie 2011, vânzările de vinuri moldovenești pe piața europeană au atins 10.692.900 l, potrivit datelor furnizate de Comisia Europeană. După semnarea acordului de asociere, în anul comercial august 2016/ iulie 2017, au ajuns în Uniunea Europeană 31.912.300 l. Vârful a fost atins în 2019/2020, când au fost expediați pe piața comunitară 40.529.300 l. După aceea, pe fondul pandemiei Covid-19 și al altor neajunsuri economice și climatice, volumul a scăzut la 28.889.800 l. Oricum, este triplu față de acum zece ani. România este cel mai important partener în comerțul cu vin: 10.067.200 lei, în 2021/2022. Vinuri moldovenești mai ajung în Cehia, Polonia, Lituania, Germania, Olanda etc. Licorile sunt livrate, desigur, și pe piețe din afara Uniunii Europene. Continuă să fie vândute în Rusia și Belarus.
De remarcat că valoarea financiară a vinurilor livrate în 2020 pe piața din România a depășit valoarea financiară a celor expediate pe piața din Rusia: 21.500.000 dolari vs 10.800.000 dolari. În Belarus, însă, valoarea a fost mai mare: 22.700.000 dolari. Valoarea totală a exporturilor de vinuri moldovenești, atât pe piața UE, cât și non-UE, a fost, în 2020, de 134.000.000 dolari, potrivit site-ului oec.world. Conform acestor date, Republica Moldova s-ar plasa pe locul 20 în lume, în clasamentul exportatorilor de vinuri.
Moldova de dincolo de Prut se situează, de asemenea, printre cei mai importanți exportatori de mere din lume. Date furnizate de Comisia Europeană arată că, în 2021, Republica Moldova a ocupat locul 11, la nivel mondial, cu 206.123 t vândute pe tot mapamondul. În acel an, merele moldovenești ar fi ajuns în 18 țări. Anul trecut, au fost exportate în 30 de țări, potrivit site-ului east-fruit.com. Cantitativ, Republica Moldova a întrecut la exporturi țări ca Serbia, Olanda, Argentina și Grecia. În anul următor, Moldova s-a clasat pe locul 10, cu peste 225.000 de tone exportate. La începutul acestui an, merele moldovenești au ajuns, în premieră, în India: 100 de tone au fost expediate, în luna ianuarie, din portul Constanța și au ajuns în porturile Mumbai și Chennai (sursa: eurofresh – distribution.com).
Republica Moldova este, de asemenea, unul dintre cei mai importanți exportatori de prune de pe planetă, cu aproximativ 50.000 tone livrate anual, pe piețele internaționale. Jumătate din exporturi ajung în spațiul comunitar, iar Germania este unul dintre cei mai semnificativi parteneri: de la câteva sute de tone cumpărate în 2017, piața germană a înghițit, în 2021, câteva mii de tone de prune. Alte destinații europene: Austria, Polonia, Olanda, România. Pe lângă prune, mai ajung din fermele moldovenești pe piața europeană: struguri de masă, piersici, pere. Totodată, din fermele basarabene sunt exportate cereale și semințe de floarea soarelui. Autoritățile de la Bruxelles au decis anul trecut să scutească de taxe o serie de produse agricole din Republica Moldova, pentru a o ajuta să treacă peste dificultățile provocate de războiul din Ucraina.
Sunt admirabile aceste reușite comerciale ale Moldovei de peste Prut, în comerțul cu fructe și vinuri. Care să fie secretul acestui succes?
În primul rând, structura economiei: agricultura este ramura cea mai importantă din Basarabia, jumătate din teritoriul țării este teren arabil. Ca să câștige bani din piețele internaționale, Republica Moldova vinde mărfurile de care dispune cel mai mult: mărfurile agricole.
În al doilea rând, a contat foarte mult și deschiderea pieței europene, pe fondul evoluției geopolitice, după 2014. Aici, un rol important îl joacă și România: Republica Moldova a devenit un partener comercial redutabil, în timp ce dependența de piața rusească a scăzut.
În al treilea rând, există investiții ale unor companii din Vest în agricultura din Rep. Moldova.
În al patrulea rând, producătorii moldoveni, prin organizațiile de profil, au fost receptivi la metodele și tehnologiile occidentale de cultură, depozitare, ambalare și marketing. În Basarabia există experți olandezi care se implică în crearea unor lanțuri logistice funcționale. În al cincilea rând, reprezentanții sectorului agricol au promovat în mod activ produsele agro-alimentare disponibile pentru export. Pentru ca 100 t de mere moldovenești, o cantitate, până la urmă, nesemnificativă, să ajungă în India, cu siguranță a fost nevoie de un demers convingător, din partea unor specialiști în marketing. Este posibil să fie o operațiune a unor traderi, nu mai contează: merele din Republica Moldova au ajuns, pentru prima oară, la Mumbai!
Prin comparație, România a exportat, în anul comercial 2021/2022, pe piețele terțe (din afara Uniunii Europene), 23 t de mere! La capitolul cultura mărului, basarabenii ne bat… măr! Producția lor anuală depășește 500.000 t, noi obținem, undeva, la 450.000 t, într-un sezon bun. Pe lângă această cantitate, mai importăm vreo 100.000 t pe an, inclusiv din Republica Moldova. A existat un sub-program, în cadrul Planului Național de Dezvoltare Rurală (PNDR), finanțat de la bugetul european, dar, spre deosebire de sectorul vitivinicol, care a absorbit banii europeni, sectorul pomicol românesc nu a reușit acest lucru. Sigur, sunt ferme pomicole moderne în România, fructele lor ajung în hypermarketuri sau la procesare, însă nu existăm pe piața internațională a fructelor și legumelor, în timp ce, iată, Republica Moldova a vândut numai în India o cantitate de patru ori mai mare decât am vândut noi în toate țările din afara Uniunii Europene! Cred că decidenții noștri ar trebui să treacă Prutul și să primească o lecție de agricultură de la frații noștri basarabeni.
Citește articolul integral pe formula-as.ro.
foto cover lantulalimentar.ro