- În timp ce unii cultivatori de roșii se plâng că nu reușesc să vândă producția din această primăvară, din cauza unei oferte supraabundente, fermierul Ionuț Didea, din comuna Prigoria, județul Gorj (o zonă situată în afara marilor bazine legumicole din Oltenia, chiar în apropierea Munților Parâng) a declarat pentru G4Food că a reușit să livreze pe piață toată recolta din această primăvară, „peste 20 de tone”.
- Avantajul fermierului a constat în oferta timpurie de roșii, datorată unui sistem de încălzire performant, care necesită însă costuri ridicate pentru funcționare.
Producția a fost obținută în spații protejate (solare), pe o suprafață de peste 5.500 mp. Cultura a fost înființată în luna ianuarie și primele roșii destinate comercializării au fost culese în 1 mai. Din cauza valurilor de frig care s-au abătut asupra zonei (Prigoria este situată între dealuri înalte, din Subcarpații Gorjului), fermierul a fost obligat să asigure cu ajutorul centralei termice o temperatură favorabilă în interiorul solarelor, cheltuielile fiind ridicate.
Tocmai datorită investiției în încălzirea solarelor, Ionuț Didea a reușit să recolteze roșii înaintea multor producători, care nu dispun de sisteme de încălzire.
Ieșind pe piață la începutul lunii mai, legumicultorul gorjean spune că a vândut roșiile la un preț bun: „12 lei pentru un kilogram. M-am dus la început, la Piața de gros Pucheni, din București, apoi la piața de gros din Târgu Jiu. Acum nu mai am nicio roșie de vânzare. Le-am dat pe toate, peste 20 de tone.”
Pe măsură ce oferta a început să crească, prețul de vânzare a scăzut: „Au ajuns acum 1 leu/kg, la Piața de gros din Târgu Jiu, unde sunt vândute la bax, unor comercianți care au magazine sau tarabe la piața agroalimentară. Acum am deja plantate solariile cu ardei gras, ardei capia, ardei gogoșar și mai urmează să plantez castraveții, iar în câmp am plantat 50 de ari vânătă și conopidă.”
De precizat că fermierul gorjean a aplicat pentru ajutorul de stat acordat promis de Guvern, 3000 de euro/1000 mp/beneficiar, dar spune că, deocamdată, nu a primit banii: „Până acum nu a intrat nimic în conturi, ar trebui sa intre până pe 30 iunie 1500 și, până la sfârșit de septembrie, 1500 de euro.”
Cu explică Ionuț Didea supraabundența de roșii de pe piață?
„Inițial, Programul Tomate românești în spații protejate a avut ca scop încurajarea producție de roșii extratimpurii, dar apoi nu a mai fost termen limită la comercializare ca în alți ani și toți fermierii care cultivă în spații protejate fără să aibă încălzire au plantat odată cu cei din câmp și roșiile au început să se coacă toate în același timp, de aceea este supraproducția de acum. Decât să arunci bani pe ferestră să aloci 3000 euro la toată lumea, mai bine oferi 5000 de euro celor care au consum de energie și produc extratimpuriu și în felul acesta își acoperă costurile cu încălzirea și nu mai este supraproducție, tomatele se vor coace în etape. La Olt, am auzit că e jale, nu mai vând nimic”, explică el.
Ionuț Didea este organizat juridic în P.F.A. și nu este membru al unei cooperative agricole, care să aibă contracte de livrare către marile magazine, așa cum au optat mulți alți legumicultori. Vinde pe cont propriu, în piețele de gros, din Târgu Jiu și București, bun cunoscător al pieței.
În același timp, arată cu degetul spre Casa de Comerț Agroalimentar „Unirea”, care „văd că nu se implică deloc, degeaba s-a schimbat directorul că nu se văd progrese, toată supraproducția trebuia colectată de Casa de Comerț. Mănâncă banii degeaba, mai bine o desființează, măcar știm un lucru, că nu avem pe cine să ne mai bazăm. Noul director Ionuț Radu este legumicultor și știe problemele, dar probabil nu este lăsat să facă ceva în folosul fermierilor, este așezat doar ca bomboana pe colivă în fruntea instituției”.
Pe site-ul Casei de Comerț „Unirea” este precizat că „prin obiectul său de activitate Casa Română de Comerţ Agroalimentar UNIREA se adresează către clienții persoane juridice, asociații cu potențial financiar și posibilitatea de a introduce în fabricație sau consum. Pe această cale nu ne adresăm persoanelor fizice și comercializam cantități (unități de produs) peste 100 kg. Pentru acești clienți vom crea alte posibilități de valorificare prin magazinele proprii”.
Ionuț Didea susține însă că „majoritatea (de legume, n.m.) producătorilor sunt organizați în PFA, I.I., I.F. Foarte puțini sunt cu atestat de producător (persoanele fizice, fiscalizate în funcție de norma de venit, sunt obligate să dețină un atestat de producător, eliberat de Primărie, n.m.)”.
G4Food a transmis conducerii Case de Comerț Agroalimentar „Unirea” următoarele întrebări privind situația actuală din piața roșiilor românești:
- Unii legumicultori producători de tomate se plâng că piața roșiilor este blocată și nu reușesc să mai vândă. Confirmați o astfel de situație? Aveți o analiză rapidă a acestei situații? Cum este piața roșiilor în prezent?
- Ce cantități de roșii a pus pe piață Casa de Comerț Unirea în această perioadă și pe ce filiere: fermieri, retaileri?
- Casa de Comerț Unirea are, prin lege, dreptul să efectueze operațiuni de export. A inițiat Casa de Comerț Unirea demersuri pentru deschiderea unor linii comerciale de vânzare a roșiilor românești în afara țării? Dacă da, cu ce rezultate?
Vom reveni cu detalii despre reacția Casei de Comerț Unirea la întrebările noastre.