Micii fermieri britanici au pornit o luptă împotriva practicilor de marketing prin care marile lanțuri commerciale de distribuție brandizează unele produse ca și când ar proveni de la ferme mici, care de regulă propun produse de calitate superioară celor din sistemul agricol industrial, anunță cotidianul britanic standard.co.uk/. Este vorba de așa zisele practici de „farmwashing”, similar cu „greenwashing” – când produsele sunt prezentate ca fiind produse de firme prietenoase cu mediul.
În realitate, spun fermierii reuniți în cadrul unei campanii de protest numite „Farmers against Farmwashing”, majoritatea produselor provin din ce în ce mai mult din „mega ferme industriale în stil american” din străinătate, și nu din fermele de familie britanice, în evident proces de declin.
Peste 60% din micii fermieri spun că se tem că nu vor rezista pe piață
Un sondaj care a chestionat peste 200 de ferme de familie care aprovizionează supermarketurile sau au făcut-o în ultimii cinci ani a evidențiat faptul că peste 60% dintre ele se tem că vor fi nevoite să închidă activitatea în următoarele 18 luni. Doar un sfert dintre ei consideră că practicile lanțurilor de supermarketuri de a marca vizual produsele ca și când ar proveni de la fermele mici sunt credibile. Două treimi dintre micii fermieri din sondaj au spus că se simt sub presiunea practicilor de buying a supermarketurilor, care ajung să decică prețul, și se tem că pot fi eliminați de pe lista de furnizori dacă se plâng de comportamentul acestora.
Într-un sondaj separat printre consumatori, trei sferturi dintre cei chestionați au răspuns că doresc transparență în privința provenienței produselor, în timp ce 67% au spus că nu au încredere sau că se simt iritați când pe ambalaj apare cuvântul „fermă” fără ca produsul să provină realmente dintr-o fermă de mici dimensiuni.
Micii fermieri în dificultate încearcă să sensibilizeze opinia publică
Scrisoarea deschisă de protest adresată membrilor GDO din Marea Britanie a fost semnată de peste 100 de nume cunoscute din zona de fermieri, antreprenori din industria alimentară, ONG-uri și personalități publice. Campania este abia la început și încearcă să sensibilizeze opinia publică, fiind în curs de lansare și un documentar care urmează să fie postat pe https://stopfarmwashing.co.uk/. Deja pe portal rulează o serie de video în care mici fermieri dau glas propriilor nemulțumiri.
„Fermele de mici dimensiuni din Marea Britanie sunt amenințate cu dispariția, împinse tot mai spre margini de dezvoltarea fermelor gigant în stil american. Aceste enorme inițiative pot face carnea mai ieftină, dar costurile assunse ale lor înseamnă compromisuri îngrozitoare legate de bunăstarea animalelor, efecte dăunătoare asupra mediului și distrugerea fermelor tradiționale de subzistență în stil familial”, a declarat Jimmy Doherty, unul din inițiatorii protestelor, fermier și prezentator tv.
„Observăm generații întregi care activează în fermele de familie înghițite și înlocuite cu corporații fără chip, care țin cont doar de profit, nu de oameni sau de planetă. Este timpul să luăm atitudine și să sprijinim adevăratele ferme din Marea Britanie înainte să fie prea târziu”, a mai spus el. Iar același tip de retorică este îmbrățișată de toate personalitățile intervievate în cadrul documentarului.
Reprezentantul GDO spune că brandurile noi sunt create ca să ajute cumpărătorii
De partea cealaltă, un director al unei asociații a retailerilor a replicat că marile rețele commerciale „creează branduri noi pentru unele produse mai vechi pentru a ajuta consumatorii să găsească produsele de calitate pe care le caută”.
„Supermarketurile sunt mereu interesate să promoveze fermele britanice și să aplice cât mai fidel legislația legată de etichete, inclusiv folosirea drapelului pe ambalaj. În realitate, la începutul acestui an ele au făcut presiuni asupra guvernului să facă aceste regui mai stricte”, a spus Andrew Opie, director pe zona de sustenabilitate al British Retail Consortium.