Consumul mondial de zahăr crește odată cu populația globală, într-un comerț influențat de ofertă, cerere și condițiile climatice, cu prețuri scăzute în Europa și fără efecte vizibile din partea amenințărilor tarifare ale SUA, declară directorul executiv al Organizației Internaționale a Zahărului, într-un interviu acordat EFE Agro.
Guatemalezul José Orive, a declarat că impactul amenințării tarifare din partea noului președinte al SUA, Donald Trump, este „nesemnificativă sau inexistentă” asupra comerțului cu zahăr.
Orive a analizat evoluțiile pieței, de la Londra, unde își are sediul OIZ (cunoscută internațional ca ISO), un organism interguvernamental format din 86 de țări, sub auspiciile ONU.
„Tarifele impuse de SUA nu au legătură cu oferta sau comerțul de zahăr. Este posibil ca unele produse alimentare, inclusiv cele care conțin zahăr, să fie afectate la un moment dat, dar în prezent impactul este inexistent”, a declarat Orive.
Geopolitica și piața zahărului
„Geopolitica nu este factorul principal în acest sector”, a spus directorul OIZ, subliniind că tensiunile din Orientul Mijlociu au fost un obstacol pentru comerț în 2024.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:
„Factorii care determină evoluția comerțului cu zahăr sunt randamentele producției, condițiile climatice și volumele de producție”, a explicat Orive, evidențiind prețurile scăzute din Uniunea Europeană (UE) și consumul ridicat din America Latină.
Date despre producție și consum
Conform OIZ, producția mondială de zahăr în ultima campanie (octombrie 2024 – septembrie 2025) a fost de 179,069 milioane de tone, în scădere cu 1,25% față de anul precedent, în timp ce consumul a atins 181,582 milioane de tone, o creștere de 0,85%.
Deficitul global de zahăr este estimat la 2,5 milioane de tone, iar stocurile la 96,5 milioane de tone, în scădere cu 1,26%.
Situația în America
Orive a menționat că în SUA se ating „prețuri record”, ceea ce determină mari producători precum Guatemala, Columbia și Brazilia să exporte cantități record pe această piață.
Consumul ridicat din America se datorează vânzarii de băuturi răcoritoare și produse dulci, așa cum se observă și în Chile – o țară importatoare care exportă, însă, produse de cofetărie.
Astfel, cea mai mare parte a zahărului produs în America Latină rămâne pe continent, iar exporturile către Orientul Mijlociu, o regiune cu un consum tradițional ridicat, au scăzut.
Situația în Europa
În UE, producția a crescut în ultima campanie, iar liderii în producția efectivă de zahăr rămân Franța și Germania.
Orive a recunoscut, însă, că prețurile zahărului au scăzut „drastic”. Potrivit datelor Comisiei Europene, în zona sudică a UE, prețurile au scăzut cu aproape 30% în 2024. Întrebat dacă acest declin ar putea duce la reducerea suprafețelor cultivate cu sfeclă de zahăr, el a răspuns prudent, dar a sugerat că o contracție este posibilă.
În ceea ce privește UE în ansamblu, el a anticipat că tendința de creștere a producției va continua.
Consumul global de zahăr
Orive a subliniat că și consumul global de zahăr crește în același ritm cu populația, cu o rată anuală de 1,8% – 2,1%.
„Zahărul își recapătă rolul într-o dietă echilibrată”, a afirmat el, menționând că, după ce Organizația Mondială a Sănătății (OMS) a publicat în 2022 un raport negativ despre îndulcitorii artificiali, vânzările de băuturi răcoritoare îndulcite au scăzut, iar supermarketurile le-au plasat în zone mai puțin vizibile.
În Europa, consumul de zahăr pe cap de locuitor este în scădere, dar la nivel mondial nu, datorită unor țări precum Mexic, India și alte state în care zahărul continuă să fie o parte esențială a dietei zilnice.