De la mâncare ca medicament la transparență. Tendințele din gastronomie pentru 2025, conform unui institut britanic de analiză a trendurilor

tendinte food 2025 Mintel tendinte contradictorii analiza trendurilor Foto: Pexels

Cercetarea a fost elaborată pe baza tendințelor de consum și a fost realizată de Mintel, un institut britanic specializat în analize privind tendințele globale legate de comportamentul consumatorilor. Societatea realizează în fiecare an un raport privind tendințele pentru anul următor. Potrivit celui abia dat publicității relativ la 2025, în anul care urmează eforturile firmelor producătoare ar trebui să fie în direcția unor alimente prezentate clar și transparent, autentice,  care să genereze încredere, scrie ziarul italian La Stampa.

Raportul evidențiază tendințe contradictorii din partea consumatorilor, la care firmele trebuie să se adapteze: pe de o parte, oamenii vor căuta alimente sănătoase și sustenabile, așa zisa „mâncare medicament”. Pe de alta, însă, sunt în căutare de soluții practice și comode și nu sunt dispuși să accepte reguli stricte în materie de mâncare și băuturi, așteptând soluții inovative.

Pentru a satisface acestă nevoie de respect al tradițiilor dar în același timp de inovație, raportul explică faptul că producătorii va trebui să se adapteze cu pași mici cererii mizând pe claritare, autenticitate și îndredere.

În cadrul general al acestor tendințe, sunt patru mari direcții de care cine produce alimente ar trebui să țină cont, precizează raportul, amintind că sectorul agroalimentar traversează un deceniu al unor tranformări majore.

Mâncarea ca medicament

Avântul pe care l-au luat medicamentele pentru pierderea greutății precum Ozempic va redefini radical percepția consumatorilor legată de așa zisa „mâncare medicament”. E vorba de ingrediente funcționale care să fie adăugate produselor alimentare, din nevoia de a satisface nevoia cotidiană de nutrienți esențiali.

Informațiile ușor de perceput și descifrat care pun în evidență conținutul de proteine, fibre, vitamine și minerale vor atrage persoanele care folosesc acest tip de medicamente. La fel cum vor atrage și majoritatea consumatorilor care își calibreză dieta în baza nevoilor individuale și a stări pe care mâncarea o generează, a explicat Alex Beckett, director Mintel Food&Drink.

Încălcarea regulilor

Firmele trebuie să se deschidă către consumatori ca „ființe imperfecte”, care sunt în căutarea mărcilor care să îi ajute să „încalce regulile” în privința mâncării și băuturii. „Dat fiind că societatea acceptă tot mai mult imperfecțiunile, producătorii din domeniu pot ținti la acești consumatori perfect imperfecți cu inovații care să înfrângă regulile invizibile legate de consumul de mâncare și băutură”, spune responsabilul citat mai sus.

Reacțiile în lanț

Întreruperile lanțurilor de aprovizionare globale în sectorul alimentar devin tot mai frecvente în actualul context geopolitic și ambiental. Motiv pentru care producătorii trebuie să încurajeze consumatorii să accepte și să aibă încredere în alte origini decât cele consacrate în cazul unui produs, în ingrediente și gusturi noi care se nasc la nivel local sau global.

Dar va trebui să facă față și cererii de transparență a consumatorilor, legat de locul de unde provine produsul pe care îl cumpără și mănâncă. De exemplu, 70% dintre consumatorii de cafea din Franța vrea deja să fie informat despre cum este influențată aroma cafelei de condițiile de cultivare a plantelor care o produc.

Recolte hibride

Firmele din sectorul agroalimentar va trebui să demonstreze cum tecnologia și agricoltura colaborează în folosul consumatorilor, agricultorilor și al mediului. De facto, de multe ori consumatorii nu au încredere în rolul pe care îl exercită tehnologia în crearea, modificarea și producerea alimentelor, de pe câmp și până în farfurie.

Pentru a schimba percepția, producătorii vor fi chemați să încerce să rezolve acestă lacună, comunicând mai bine și arătând cum tehnologia nu înlocuiește natura, ci o ajută.

Iar o dată ce industria alimentară și-a costruit imaginea ca oferind informații de încredere, se poate bucura de mai mult spațiu pentru a putea integra tehnologia în propriile sale produse, având susținerea consumatorilor. Mintel mai sugerează că atunci când vine vorba de a comunica beneficiile tehnologiei, firmele ar trebui să se concentreze întâi asupra gustului, îmbunătăților din punct de vedere nutrițional sau asupra lanțului de aprovizionare constantă, și abia apoi asupra sustenabilității.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *