La ieșirea 497, de pe autostrada 401, în Colborne, Ontario, vezi de departe faimosul măr gigant și atunci știi cu siguranță că ai ajuns la „The Big Apple”.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:
- articolul continuă mai jos -
Este un loc devenit faimos, unde opresc toate autocarele cu turiști, dar vin și foarte multe familii cu copii, pentru a face piața, a lua masa la restaurant, sau să meargă la mini grădina zoologică din zonă, ori pur și simplu să se recreeze și să mănânce sănătos.

Cultul canadienilor pentru mâncarea sănătoasă, direct de la fermă!
Pentru că majoritatea canadienilor au un adevărat cult pentru mâncarea sănătoasă, organică, bio, produsă de fermierii locali, pe care îi încurajează și susțin financiar astfel. Și mai fac ceva canadienii: stau și citesc la virgulă, toate etichetele de pe produse! Dacă văd mai mult de 10 ingrediente, nu mai cumpără!
Aici, în contextul agriculturii moderne, fermele mici și mijlocii caută modele alternative prin care să adauge valoare materiei prime, nu doar prin cultivare, ci și transformare, marketing și integrare cu turismul.
Iar The Big Apple reprezintă tocmai o astfel de inițiativă: este o combinație între piață agroalimentară, brutărie, restaurant, activități recreative și simbol turistic.
Infrastructură și atracții
The Big Apple este o structură emblematică: un măr uriaș, de circa 12,1 metri înălțime și 11,5 metri diametru, care adăpostește un punct de observare și elemente informative.
Aici am găsit și un indicator imens, care îți scrie distanța de aici și până în cele mai importante capitale ale lumii. Am căutat, cu curiozitate, să văd dacă este trecut și Bucureștiul! Și ce credeți? Panoul de la The Big Apple consemna distanța: Bucharest – 7.611 km! O distanță mai mare decât cea până la Polul Nord, care este de doar 5.250 km!

În jurul acestui loc faimos funcționează o brutărie („Pie Factory”) unde se fac plăcinte chiar în fața ta, un restaurant, magazin de suveniruri, un teren de mini-golf, o grădină, o mică grădină zoologică, un trenuleț pentru copii și se pot desfășura alte activități outdoor (ping-pong, bocce, shuffleboard) care sunt gratuite pentru vizitatori, la fel ca și parcarea.

Aflu, din date publice, că The Big Apple atrage peste 500.000 de vizitatori anual. De asemenea, se spune că aici se vând aproximativ 2.000 de plăcinte pe săptămână și că, de la inaugurare, s-au vândut peste 7,9 milioane de plăcinte! Contribui și eu la această statistică, cumpărând o cutie cu 5 plăcinte de mere, poate cele mai bune pe care le-am mâncat vreodată!

Plăcintele au prețuri diverse, de la 11,99 dolari canadieni cutia de plăcinte tradiționale de mere și până la 22,99 cutia de plăcinte fără gluten sau fără zahăr. Înțeleg că prețurile sunt puțin mai mari decât în alte părți, dar vă asigur că merită fiecare dolar! Pe lângă plăcinte, aici mai găsești sucuri, bomboane, mere zaharisite, bomboane cu aromă de mere, toate produsele care se pot face din mere!
Aceste cifre statistice indică faptul că localul nu este doar un punct comercial, ci un generator de trafic, de vizibilitate și de valoare adăugată pentru regiune.

Cum să generezi un profit maxim din mere
În Ontario, întreaga industrie a merelor (cultivare, procesare, distribuție) generează aproximativ 619,5 milioane dolari, din activitatea economică și contribuie cu 408 milioane dolari canadieni la PIB-ul provinciei.
Această industrie asigură 7.294 locuri de muncă directe și indirecte în întregul lanț. Aproximativ 15,3 milioane livre de mere sunt vândute prin canale directe (ferme, „pick-your-own”, piețe), adică aproape 5 % din consumul de mere din Ontario vine prin aceste canale scurte de aprovizionare.
Fiecare dolar cheltuit in lanțul local se reintroduce în economie!
Fermierii locali contribuie la lanțul de aprovizionare al businessurilor locale: fiecare dolar cheltuit în lanțul local are efect „multiplicator”: se reintroduce în economie prin salarii, achiziții de inputuri, servicii locale.
Aplicând aceste concepte la nivel local, practic, The Big Apple, prin activitatea sa, creează:
- Cerere constantă pentru fermierii din regiune care pot livra mere și produse conexe
- Locuri de muncă locale — în brutărie, restaurante, magazine, întreținere, activități turistice
- Flux de cheltuieli al vizitatorilor care pot include achiziții în restaurant sau magazin, suveniruri, activități recreative
- Vizibilitate pentru regiune și agricultură locală, contribuind la brand regional și atragerea turiștilor către ferme din apropiere
Lecții și provocări pentru fermieri
Cazul The Big Apple evidențiază câteva lecții utile pentru agricultorii și dezvoltatorii de agribusiness:
- Integrarea verticală: trecerea de la simpla producție la procesare, retail, experiență turistică de o valoare semnificativă
- Lanțuri scurte de aprovizionare: colaborarea locală între ferme și unități de procesare reduce costuri logistice și adaugă “povestea locală”
- Diversificarea veniturilor: veniturile vin nu doar din vânzarea alimentelor, ci și din turism și servicii.
The Big Apple este mult mai mult decât o atracție dintr-o margine de autostradă: este un model de afacere agribusiness în care cultura, producția, procesarea și turismul se împletesc pentru a livra valoare economică și socială.
Cu peste 500.000 vizitatori anual și un flux continuu de plăcinte și dulciuri vândute, modelul pune presiune pe fermele locale să livreze la standarde ridicate și consecvente.