Ca alternativă la fermele-școală tradiționale, în urmă cu câțiva ani, în Madrid, au fost înființate Centrele de Formare în Mediu ale Comunității Madrid, cum este cel din La Chimenea, Aranjuez, scrie La Razon. Directorul acestuia, Joaquín Luceño, observă de ceva timp o „îngrijorătoare” pierdere a legăturii cu mediul rural în rândul noilor generații de orășeni. Dacă în urmă cu câțiva ani mai existau bunici care lucraseră în sectorul primar, acea conexiune cu lumea rurală începe să dispară.
„Mulți copii vin fără să știe de unde provin laptele, ouăle sau care este ciclul unui teren agricol”, avertizează Joaquín. „Prin intermediul acestor centre – dintre care mai există alte două în regiune – educăm generații de «cetățeni urbani» complet ignoranți în ceea ce privește mediul rural. Aici încercăm să remediem această situație prin formări care durează până la patru zile.”
Beneficii pentru copii
Joaquín subliniază că aceste activități școlare ajută semnificativ copiii să depășească probleme contemporane precum dependența de ecrane, anxietatea sau chiar bullying-ul. „Vin mulți copii cu probleme de concentrare sau tulburări ADHD, care aici nu întâmpină nicio dificultate. Cheia noastră este să le oferim fiecăruia, începând de la vârsta de 8 ani, o sarcină sau o responsabilitate pe care trebuie să o îndeplinească pe toată durata șederii lor. Acest lucru îi implică mai mult în activități și îi face să se simtă integrați și utili. Atribuirea unui rol îi stimulează foarte mult”, explică directorul centrului. Deși admite că nu există un plan specific împotriva bullying-ului, Joaquín susține că „lucrăm cu copiii la comportamente de conviețuire, iar atmosfera este foarte sănătoasă.”
Conștientizare asupra sustenabilității
Din acest centru, s-a observat și o creștere a conștientizării în rândul elevilor privind teme precum tratamentul animalelor din astfel de infrastructuri, sustenabilitatea sau veganismul. Centrele sunt, de altfel, angajate să susțină Obiectivele de Dezvoltare Durabilă (ODD) și să le transmită elevilor obiceiuri responsabile, cum ar fi reciclarea.
Formare pentru profesori
Joaquín subliniază că aceste cursuri nu sunt destinate doar copiilor. La Chimenea face parte și din Rețeaua de Formare pentru Profesori. De fapt, Joaquín consideră colaborarea cadrelor didactice esențială, deoarece acestea decid participarea elevilor la cursuri și contribuie la educarea generațiilor viitoare.
Alte centre similare
Pe lângă La Chimenea, în Comunitatea Madrid mai există alte două centre similare: Taller de la Naturaleza (Atelierul Naturii), situat în Villaviciosa de Odón, într-un cadru forestier din apropierea râului Guadarrama, și Granja Escuela Ciudad Escolar (Ferma școală pentru elevi), aflat lângă pădurea Valdelatas. Centrul La Chimenea, localizat în Aranjuez, în zona fertilă a râului Tajo, dispune de un spațiu rezidențial cu o capacitate pentru 50 de elevi și 4 profesori, un restaurant cu bucătărie proprie, mai multe ateliere și săli de clasă, grădini întinse și terenuri care permit desfășurarea activităților în aer liber. De asemenea, are o grădină școlară de aproximativ 3.000 m², unde elevii pot învăța primele noțiuni despre lucrările agricole, precum recoltarea fructelor și legumelor, semănarea semințelor și lucrările solului, dar și observarea ciclurilor naturale ale vieții, cum ar fi cele ale oilor.
Participare extinsă
Programul de Educație Ecologică este un model unic în Spania, fiind gestionat exclusiv de Consiliul pentru Educație, Știință și Universități și integrat în Rețeaua de Formare a Profesorilor. Astfel, centrele de acest tip organizează și activități inovatoare pentru formarea cadrelor didactice. Conform Consiliului pentru Educație, Știință și Universități al regiunii Madrid, în anul școlar 2023/2024, aproximativ 8.000 de elevi și până la 700 de profesori au participat la formările oferite de aceste trei centre.