Câteva trucuri simple pentru un frigider mai ordonat și pentru a evita risipa alimentară / Metoda japoneză

frigider, alimente Sursa Foto: Pexels.com

Pentru a-i ajuta pe oameni să elibereze frigiderele aglomerate și să reducă risipa alimentară, cercetătorii din Tokyo testează tehnici simple de organizare – și tot ce aveți nevoie pentru a începe sunt niște bandă adezivă și câteva autocolante.

Ați deschis vreodată frigiderul și ați simțit un val de anxietate? Poate că v-ați chinuit să găsiți ceva de mâncat într-un amestec excesiv de gemuri, murături, creme tartinabile și condimente pe jumătate goale. Sau te-ai întrebat care dintre rămășițele învelite în folie ale meselor trecute ar trebui să mănânci mai întâi. Poate chiar ați aruncat o privire în interiorul unui recipient de mult uitat, cu un conținut atât de urât, încât l-ați aruncat pur și simplu pe tot la gunoi, relatează BBC

Dacă ceva din toate acestea vă sună familiar, nu sunteți singuri. „Destul de des, motivul pentru care alimentele se strică și se irosesc este că le uitați în frigider și le găsiți putrezite mai târziu”, spune Kohei Watanabe, cercetător în domeniul gestionării deșeurilor la Universitatea Teikyo din Tokyo.

Pierderea de alimente în gospodării este o problemă globală de proporții uluitoare. În Regatul Unit, aproximativ 60% din toate deșeurile alimentare provin din gospodării, iar în SUA, 40-50%. Statisticile sunt similare în Japonia. În 2021, aproximativ 47% din cele 5,2 milioane de tone de deșeuri alimentare comestibile din țară proveneau din bucătăriile private.

Motivele pentru toate aceste deșeuri de acasă variază, dar există câteva vinovății comune în toate culturile și zonele geografice. Printre acestea se numără alimentele care se „pierd” în frigiderele oamenilor; consumatorii care interpretează greșit semnificația etichetelor cu data de expirare a alimentelor; cumpărarea impulsivă și planificarea deficitară în timpul vizitelor la supermarket; și o lipsă generală de conștientizare cu privire la necesitatea de a reduce pierderea alimentelor.

Practic, toate țările sunt conștiente de aceste probleme și multe încearcă să le rezolve. Dar Japonia se confruntă cu o presiune și mai mare pentru a găsi soluții, deoarece importă aproape două treimi din alimentele sale. Acest lucru amplifică costurile economice și de mediu ale aruncării produselor comestibile. „Japonia este o țară care nu este deloc autosuficientă în ceea ce privește aprovizionarea cu alimente”, spune Tomoko Okayama, cercetător în domeniul gestionării deșeurilor la Universitatea Taisho din Tokyo. „Nu este o idee bună să importăm mai multe alimente decât avem nevoie și apoi să aruncăm o mare parte din ele”.

Fiind doi dintre cei mai importanți cercetători japonezi în domeniul risipei alimentare, Okayama și Watanabe analizează factorii care stau la baza faptului că alimentele comestibile ajung la coșul de gunoi și apoi încearcă să folosească aceste rezultate pentru a concepe intervenții bazate pe dovezi.

Cel mai recent proiect al lor aplică tehnici de ordonare a frigiderului pentru a aborda una dintre principalele surse de pierdere: temutul frigider aglomerat. După cum spune Okayama, „dacă îi putem ajuta pe oameni să își gestioneze frigiderele, îi putem împiedica să uite de existența alimentelor din interior”.

De la frigider la coșul de gunoi

În 2018, Okayama a efectuat un sondaj pe mai mult de 500 de locuitori din Tokyo pentru a explora motivele pentru care aceștia aruncau mâncarea. În mod previzibil, respondenții au presupus adesea că produsele proaspete s-au stricat sau că alimentele procesate nu ar mai avea un gust plăcut. Uneori, erau pur și simplu uitate.

Cu toate acestea, ea a identificat, de asemenea, o sursă importantă de confuzie care duce la risipă: mulți oameni aruncau alimentele la data de „valabilitate” (cunoscută și sub denumirea de „de consum înainte de”).

Cu toate acestea, „data limită de consum” și „data expirării” nu sunt același lucru – și niciuna nu înseamnă neapărat că un produs nu mai este bun, mai ales în cazul alimentelor fermentate, spune Watanabe. „Alimentele se strică în cele din urmă și nu vor mai fi sigure pentru consum, așa că ar trebui să ne asigurăm că le consumăm înainte de asta”, spune el. „Dar unele produse precum alimentele fermentate au un gust mai bun odată cu maturizarea.”

În Japonia și într-o serie de alte țări, termenul „best-by” se referă la data înainte de care un produs este la apogeul deliciului său, în timp ce „use-by” indică data pe care producătorul o garantează pentru un consum sigur. Cu toate acestea, consumatorii din întreaga lume tind să confunde aceste date.

Chiar dacă un aliment a depășit data limită de consum, Watanabe subliniază că producătorii sunt conservatori în estimările lor. În loc să arunce lucrurile doar pe baza etichetei „a se consuma înainte de” sau „a se consuma până la”, el sugerează oamenilor să își folosească simțurile – la propriu – pentru anumite produse cu risc scăzut, cum ar fi condimentele, produsele, produsele de patiserie și alimentele fermentate, precum iaurtul și brânza. „Miroase-le, uită-te la ele”, spune el. „Cele mai multe lucruri sunt bune pentru o perioadă destul de lungă după data expirării”.

Sperând să reducă aceste deșeuri, Okayama și Watanabe s-au gândit că o strategie multiplă de educare a comunității și tehnici practice de aranjare a frigiderului ar putea ajuta.

Cum să reduceți risipa

  • Creați un raft sau o secțiune pentru alimentele care urmează să expire în curând sau folosiți bandă adezivă/sticker pentru a le eticheta.
  • Faceți aceste alimente vizibile cu ajutorul unei tăvi sau al unui recipient transparent, în loc să le împingeți în spate.
  • Verificați datele de valabilitate – acestea sunt diferite de datele de valabilitate – iar alimentele pot fi comestibile.
  • Dacă trebuie să aruncați alimentele, faceți-o cu atenție. Pentru a încuraja acest lucru, cercetătorii din Toyko au recomandat chiar adăugarea de autocolante cu un mesaj prin care își cer scuze față de aliment pentru că nu l-au consumat.

Pentru a-și testa abordarea, cercetătorii au găsit parteneri guvernamentali dispuși în Arakawa, un cartier din nordul orașului Tokyo care a investit deja în reducerea risipei alimentare. Începând din 2008, Departamentul de Mediu și Curățenie din Arakawa a promovat un proiect numit „Operațiunea Arakawa Mottainai” – o expresie japoneză obișnuită care exprimă regretul față de risipă. De-a lungul anilor, au fost încercate o mulțime de strategii de schimbare a comportamentului, însă eficacitatea acestora a fost greu de măsurat, spune Yukiko Miyazaki, un ofițer șef al departamentului.

Echipa a ales două complexe de apartamente din Arakawa, unul pentru intervenția experimentală, iar celălalt pentru control. Mai întâi, Watanabe și Okayama au petrecut câteva zile triând aproximativ o tonă de deșeuri din apartamente. Ei au separat, cântărit și înregistrat toate alimentele pe care le conțineau.

Au găsit resturi amestecate cu fructe și legume întregi și pachete întregi nedeschise de tăiței, pâine, gustări, carne, sosuri, tofu, pește, băuturi și bile de orez. Cutiile luxoase cu prăjituri neatinse sau abia mâncate, ciocolată și alte dulciuri au fost un alt element comun și au sugerat, spune Okayama, că aceste lucruri au fost „date în dar, dar nimeni nu le-a vrut”. Echipa a remarcat, de asemenea, numărul mare de alimente fermentate pe care le-a descoperit, în special iaurt, ceea ce arată o neînțelegere cu privire la deteriorare, spune Watanabe. „Alimentele fermentate sunt încă vii, deci nu se strică atât de ușor.

Apoi, Okayama și Watanabe au organizat întâlniri de voluntariat cu locuitorii unui complex de apartamente numit Sky Heights, pentru a le vorbi despre proiect. Aceștia au ținut o scurtă prelegere despre risipa alimentară, au vorbit despre datele limită de consum și au prezentat o serie de intervenții de tip „nudge”: metode menite să orienteze subtil oamenii către alegeri comportamentale pozitive, fără un angajament uriaș.

Aceste nudges au inclus tehnici de organizare mai inteligentă a frigiderului – pe care oricine le poate încerca dacă dorește să reducă risipa.
Cum să organizați un frigider

Pentru început, Watanabe și Okayama au dat locuitorilor bandă adezivă cu dungi roșii și albe. Aceasta trebuia să marcheze o secțiune a frigiderului rezervată produselor care expiră rapid sau să fie lipită direct pe produsele care trebuie consumate pentru a atrage atenția asupra lor. De asemenea, au distribuit tăvi de plastic transparente, cu capacul deschis, menite să facă alimentele care se strică iminent mai vizibile și mai ușor accesibile.

Cercetătorii au distribuit, de asemenea, autocolante care reprezentau două persoane cu mâinile împreunate sub mesajul „Nu te pot mânca. Îmi pare atât de rău”. Ei au încurajat participanții să pună unul dintre aceste abțibilduri pe fiecare aliment pe care îl aruncă și să ia o clipă pentru a interioriza mesajul abțibildului. După cum spune Okayama, „Cred că este foarte important să observăm”.

La două săptămâni după întâlnirea cu locuitorii din Sky Heights, cercetătorii au efectuat o altă analiză de sortare a deșeurilor. Rezultatele au fost încurajatoare: au constatat o reducere cu 10% a deșeurilor alimentare în zona experimentală și o creștere cu 10% a deșeurilor alimentare în zona de control.

Punând cap la cap aceste rezultate, Watanabe le interpretează ca însemnând că intervenția a dus de fapt la o reducere cu 20% a risipei alimentare. (El și Okayama bănuiesc că creșterea din zona de control ar putea fi parțial explicată prin faptul că suntem în decembrie, sezonul oalelor calde – un fel de mâncare care generează aproape inevitabil deșeuri).

În cadrul sondajelor de monitorizare cu participanții la Sky Heights, 77% au declarat că au folosit tava de plastic, 18% au folosit autocolantele și 13% au folosit banda adezivă. Simplul fapt de a vorbi despre risipa alimentară și de a o aduce în prim-planul atenției oamenilor pare să fi fost, de asemenea, un factor semnificativ de schimbare.

În cadrul unei întâlniri din martie, la care Watanabe și Okayama și-au prezentat rezultatele în fața a 14 locuitori din Sky Heights, Noriko Nozaki, o persoană în vârstă de 78 de ani, a declarat că campania a făcut-o conștientă de „lucruri la care nu te gândești în mod normal”.

Deși a ajuns să folosească tava de plastic pentru a depozita cutii de bere Yebisu, mai degrabă decât produse care expiră rapid, ea a spus că acum este mai în măsură să facă legătura între risipa alimentară din bucătăria sa și problemele mai mari ale lumii, cum ar fi schimbările climatice și lipsa resurselor. „Doar faptul de a avea un lucru mic în minte poate avea un mare efect asupra reducerii risipei”, a spus ea.

Spiritul Mottainai: regret pentru risipă

Watanabe și Okayama nu știu în ce măsură descoperirile lor din Arakawa pot fi aplicate în alte părți ale Japoniei sau în afara acesteia. Dar ei desfășoară un experiment de urmărire care reproduce studiul în 520 de gospodării din Nagai, un oraș din prefectura Yamagata.

Acest lucru ar putea oferi guvernelor locale din întreaga Japonie mai multă încurajare pentru a încerca programe similare în comunitățile lor. „Nu costă prea mult de făcut”, spune Watanabe. „Dacă autorității locale îi place ideea, o poate extinde destul de ușor”.

Miyazaki și colegii ei se gândesc deja la modalitățile prin care pot ajunge la mai mulți locuitori din Arakawa, inclusiv prin organizarea de campanii de informare și învățarea copiilor despre pierderea alimentelor. „Provocarea noastră este cum să convingem cât mai multe gospodării să pună în practică măsurile „nudge””, spune ea. „Am dori să ajutăm la promovarea unui spirit mottainai”.

Totuși, oamenii nu trebuie să aștepte ca reprezentanții guvernului să intervină. Oricine ar putea folosi tăvițe de plastic, bandă adezivă și autocolante, indiferent de locul în care trăiește în lume. De asemenea, ar putea să se întrebe mai mult când un produs alimentar ar trebui de fapt aruncat, spune Okayama. „Aruncarea alimentelor doar pentru că au depășit data limită de consum este o risipă de resurse – și, de asemenea, de bani.”

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:

Sursa Foto: Pexels.com

Comentarii

  1. Foarte amuzant:
    1 „data limită de consum” și „data limită de consum” nu sunt același lucru – BA DA, E ACELASI LUCRU
    2 Verificați datele de valabilitate – acestea sunt diferite de datele de valabilitate – BA NU, NU SUNT DIFERITE
    M-am oprit pt ca sunt pe fuga, dar citesc tot mai tarziu ca e prea funny

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *