Asociația Marilor Rețele Comerciale din România (AMRCR) respinge intenția de plafonare a adaosului comercial la produsele românești, anunțată de Ministerul Agriculturii/ „Intervențiile de acest gen fac foarte rău piețelor, pe întregul lanț alimentar”

Italia trend negativ de consum scaderea consumului scaderea vanzarilor cash carry scaderea vanzarilor GDO foto: freepik.com

Având în vedere declarațiile Ministrului Agriculturii – Florin Barbu din Conferința de presă susținută în data de 15.10.2024, Asociația Marilor Rețele Comerciale din România (AMRCR) a comunicat următorul punct de vedere:

  • Asociația Marilor Rețele Comerciale din România (AMRCR) respinge categoric orice masură de plafonare asupra produselor alimentare, întrucât intervențiile de acest gen fac foarte rău piețelor pe întregul lanț alimentar;
  • Menționăm că este deja în vigoare până la 31.12.2024 o OUG de plafonare a adaosului comercial la mai multe categorii de produse alimentare ce a fost prelungită de mai multe ori și care afectează deja piețele de mult timp;
  • Până în prezent, AMRCR nu a fost consultată în niciun fel cu privire la o posibila astfel de măsură abruptă;
  • Așa cum România s-a angajat la momentul semnării Tratatului de Aderare la Uniunea Europeană, precum și în negocierile de aderare la OCDE (Organizatia pentru Cooperare și Dezvoltare Economica), libertatea comerțului trebuie garantată, iar prețul produselor trebuie sa fie exclusiv rezultatul cererii și ofertei, a liberei concurențe pe piață, iar orice măsuri de intervenție asupra mecanismelor economice de formare a prețurilor pentru „zeci de mii de produse alimentare”, va distorsiona grav piața și va crea dezechilibre majore pe termen lung;
  • Politicile publice de interventie în mecanismul de formare a prețurilor pot conduce la un sentiment de neincredere a investitorilor în viitorul economiei românești și pot determina reevaluarea planurilor de investiții sau de expansiune pentru anii următori, începând chiar cu 2025;
  • AMRCR va sprijini asigurarea securității și rezilienței alimentare a României, încurajarea si susținerea producătorilor români prin încheierea de parteneriate cu aceștia, creșterea numărului locurilor de muncă din industria de retail și este un partener corect de discuții pentru autorități;
  • Totodată, AMRCR își reafirmă hotărârea de a se asigura ca modul de formare a prețurilor produselor alimentare este doar rezultatul concurentei libere, a cererii și ofertei; în acest sens, vom colabora strâns cu organizațiile umbrelă naționale și europene din care facem parte și, dacă va fi cazul, vom reacționa prompt la nivel național cât și european cu mijloacele legale pe care le avem la dispoziție pentru apărarea libertății comerțului.

Toate produsele procesate în România vor beneficia de plafonarea adaosului comercial, proiectul de ordonanţă urmând să fie lansat în dezbatere în perioada următoare, iar ulterior va fi aprobat în Guvern, a declarat, marţi, ministrul Agriculturii, Florin Barbu, într-o conferinţă de presă, transmite Agerpres.

Barbu a precizat că proiectul de ordonanţă este finalizat în proporţie de 90%, în prezent fiind nevoie ca retailerii şi procesatorii să mai facă o evaluare pe anumite produse. În opinia sa, piaţa nu va fi destabilizată după plafonarea adaosului comercial la mii de produse.

Oficialul MADR a menţionat și că, din datele pe care le deţine, profitul retailerilor şi cel al procesatorilor a crescut faţă de anul în care nu era în vigoare ordonanţa privind plafonarea.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *