Agricultură pe șantierul autostrăzii Sibiu – Făgăraș: Turcii de la Makyol amenință localnicii cu procese pentru cultivarea terenurilor expropriate

Lucrări de amenajare a unei autostrăzi Foto caracter ilustrativ / Sursa foto: DSDP Timișoara

Șantierul autostrăzii Sibiu – Făgăraș, un proiect de aproape 7 miliarde de lei, se confruntă cu o situație delicată în comuna Boița, unde localnicii continuă să cultive terenurile expropriate pentru construcția drumului, în ciuda avertismentelor companiei turce Makyol Inșaat Sanayi Turizm Ve Ticaret A.Ș. Reprezentanții firmei le-au transmis oamenilor că vor fi dați în judecată dacă nu renunță la activitățile agricole desfășurate pe terenurile ce urmează să intre în construcție, informează Turnul Sfatului.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:

- articolul continuă mai jos -

Primarul comunei Boița, Nicolae Cocoș, a făcut un apel pe pagina sa de Facebook prin care îi îndeamnă pe cetățeni să nu mai intervină pe aceste terenuri. „Subliniem faptul că terenurile în cauză aparțin statului român, fiind în administrarea CNAIR (Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere), iar utilizarea acestor terenuri pentru activități agricole se face pe propria răspundere a cultivatorilor, aceștia fiind direct responsabili pentru orice activitate desfășurată pe terenurile expropriate. Orice utilizare neautorizată constituie o încălcare a dreptului de proprietate al statului și poate atrage răspundere juridică a celor implicați”, a transmis primarul.

Problema întârzierii plăților pentru exproprieri rămâne nerezolvată

De asemenea, compania turcă a precizat că „își rezervă dreptul de a interveni asupra culturilor aflate pe culoarul expropriat în vederea realizării lucrărilor de construcție necesare implementării proiectului”.

Pe de altă parte, problema întârzierii plăților pentru exproprieri rămâne nerezolvată. Primarul Nicolae Cocoș a explicat recent pentru publicația Turnul Sfatului că banii pentru terenurile expropriate nu vor fi acordați prea curând, din cauza unor probleme birocratice. Mai mult, nici măcar despăgubirile aferente primului tronson al autostrăzii Sibiu – Pitești, care este deja funcțional, nu au fost încă virate localnicilor. „În localitate nu exista încă cadastrarea finalizată, astfel că proprietarii nu puteau dovedi cu acte deținerea terenurilor și imobilelor. Situația s-a schimbat pentru tronsonul 2 din Sibiu – Pitești și pentru primul tronson al autostrăzii Sibiu – Făgăraș, însă nici acei bani nu au intrat încă”, a explicat primarul.

El a detaliat situația juridică dificilă: „Chiar azi am mai avut discuție. Am avut și adrese, am discutat și telefonic. Legea 255, legea exproprierii, spune foarte clar că se despăgubește exproprietarul. Însă oamenii nu au fost proprietari în acte, am făcut cadastrarea, dar nu erau eliberate cărțile funciare la momentul exproprierii. Conform legii 7, ei erau posesori ai acestor terenuri, iar legea spune că proprietarii sunt cei despăgubiți. Banii există, iar acum încercăm, cred că am toate șansele, încercăm să completăm legislația să dăm banii și la posesori, nu numai la proprietari. Iar dacă între timp nu devine proprietari, atunci să fie obligați să dea banii înapoi. Deocamdată nu s-a dat niciun ban, cel mai târziu anul viitor vor veni. La Făgăraș și lotul 2, din Sibiu – Pitești prețurile sunt în regulă, nu sunt bătaia de joc de pe pe lotul 1 Sibiu – Boița”.

Adrian David, primarul orașului Avrig, a confirmat și el că plățile pentru exproprieri nu au fost încă realizate. „Din știința mea până acum nu cred că s-au făcut plăți. Pe anumite zone au coordonate certe, știu exact ce expropriază, pe altele vin echipe și cercetează, acolo unde sunt coordonate incerte. Am văzut interes de la DRDP Brașov de a rezolva problemele și de a aduce cât mai aproape de realitate. Sumele acordate pentru exproprieri sunt modice. O mare parte din vină o purtăm și noi. Prețurile sunt realizate după ce s-a făcut o medie de piață. Iar dacă la notar declarăm prețul cel mai mic, atunci asta avem”, a explicat primarul din Avrig.

Detalii despre autostrada Sibiu – Făgăraș

Autostrada Sibiu – Făgăraș are o lungime totală de 68,04 kilometri și este împărțită în patru loturi, cu o durată totală de execuție de 48 de luni, din care 12 luni pentru proiectare și 36 de luni pentru lucrările pe șantier. Investiția este finanțată din Programul Transport.

Structura tronsonelor este următoarea:

  • Tronson 1: Sibiu (Boița) – Avrig – Mârșa, 14 km

  • Tronson 2: Avrig – Mârșa (DJ105G) – Arpașu de Jos (DN1), 19,92 km

  • Tronson 3: Arpașu de Jos (DN1) – Sâmbăta de Sus (DJ 105B), 17,61 km

  • Tronson 4: Sâmbăta de Sus (DJ 105B) – Municipiul Făgăraș (16,26 km) plus un drum de legătură cu DN1 de 5,65 km

Pentru toate tronsoanele a fost emis Ordinul de Începere a proiectării, faza care durează 12 luni. Proiectarea pentru tronsonul 3 a început pe 16 octombrie 2023, iar pentru tronsonul 4 pe 15 ianuarie 2024.

Pe traseul autostrăzii vor fi construite:

  • 7 noduri rutiere: Boița, Avrig, Arpașu, Victoria, Sâmbăta, Ileni, Făgăraș

  • 24 poduri peste autostradă

  • 63 poduri peste alte obstacole (râuri, drumuri)

  • 3 poduri pe drumul de legătură cu DN1

  • 12 viaducte

  • 2 centre de întreținere și coordonare

  • 1 punct de sprijin

  • 2 spații de servicii S3 și 2 spații de servicii S1

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *