VIDEO | Fermier cu valoare adăugată: Cum a ajuns familia Lăzărean din Sibiu să vândă „Bunătăți din grădină” / Pentru a-și asigura independența în agricultură, au construit un solar destinat producției de răsaduri

fermier cu valoare adăugată, procesare, provocări, produse Sursa foto: Dan Lăzărean/ Colaj G4Food

Dan Lăzărean și soția sa sunt persoanele din spatele brandului „Bunătăți din grădină” și au povestit, pentru G4Food, cu au ajuns să cultive legume și mai apoi să le conserve în murături. Unul dintre momentele-cheie ale afacerii lor a fost includerea în proiectul „Raftul cu bunătăți locale” al lanțului Profi, ceea ce a permis comercializarea produselor lor în patru magazine din Sibiu. Astfel, de la patru produse inițiale, gama s-a extins la 13 produse artizanale.

Prin campania „Fermier cu valoare adăugată”, G4Food promovează ideile de afaceri care îi inspiră pe fermieri să producă și să vândă produse cu valoare adăugată, nu doar materii prime.

De la grădina casei la procesarea de legume

Criza pandemiei din 2020 a fost momentul care a determinat familia Lăzărean din Sibiu să-și regândească activitatea agricolă. Cu vânzările de legume proaspete reduse semnificativ, cei doi au decis să proceseze surplusul de legume, începând modest, cu murături destinate comenzilor mici.

„Surplusul pe care l-am avut, l-am vândut la poartă”, a declarat Dan Lăzărean pentru G4Food. Acesta a explicat că, de cele mai multe ori, producția depășește nevoile imediate, ceea ce i-a inspirat să amenajeze o tarabă în curtea propriei gospodării pentru a valorifica surplusul.

(articolul continuă mai jos)

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:


fermier cu valoare adăugată, procesare, provocări, produse
Sursa foto: Dan Lăzărean/ Colaj G4Food

De la idee la o afacere locală

Un pas important a fost colaborarea cu două pizzerii care solicitau produse certificate. Astfel, familia a înființat un PFA (Persoană Fizică Autorizată) și a amenajat o cameră de procesare în cadrul fermei, respectând toate standardele necesare.

Un alt moment important a fost includerea în proiectul „Raftul cu bunătăți locale” al lanțului Profi, ceea ce a permis comercializarea produselor lor în patru magazine din Sibiu. De la patru produse inițiale, sortimentul s-a extins treptat la 13 produse artizanale.

Investiții și provocări

Pentru a-și asigura independența în agricultură, familia a construit un solar destinat producției proprii de răsaduri. Capacitatea anuală de 16.000-18.000 de răsaduri a generat un surplus comercializat local, acoperind costurile de producție.

Toate produsele sunt procesate într-un spațiu compact de 5 x 2,5 metri, amenajat cu eforturi proprii. „Noroc că și lucrăm și am reușit să ne facem o cameră de procesare”, a explicat Dan Lăzărean. Cu toate acestea, familia nu a accesat fonduri europene, fiind descurajată de birocrația excesivă, alegând să investească exclusiv fonduri proprii.

„În 2023 am avut încasări de 52 de mii de lei, și cheltuieli de vreo 60 și ceva de mii de lei… dacă vrei să faci ceva trebuie să investești, să te dezvolți”, a precizat antreprenorul.

Printre cele mai mari dificultăți se numără aprovizionarea cu ambalaje de calitate și costurile ridicate ale energiei electrice. Cu toate acestea, familia a conceput și construit propriile utilaje pentru procesarea legumelor, inclusiv o mașină pentru pasteurizare și un utilaj pentru prelucrarea roșiilor, inspirat din designuri tradiționale.

Pe viitor, familia Lăzărean dorește să extindă spațiul de depozitare la 110 metri pătrați și să eficientizeze procesul de distribuție. Un alt obiectiv este crearea unui birou, care să sprijine dezvoltarea afacerii.

fermier cu valoare adăugată, procesare, provocări, produse
Sursa foto: Dan Lăzărean/ Colaj G4Food

Sursa foto: Vasile Lăzărean

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *