Studiu: Peste jumătate dintre ambalajele utilizate în industria alimentară ar putea fi reduse sau înlocuite complet / Această schimbare ar contribui semnificativ la scăderea poluării cu plastic, un material care nu se descompune natural și poate persista în mediu timp de până la 1.000 de ani

Sursa foto: https://freespiritmedia.org/ Sursa foto: https://freespiritmedia.org/

Într-o lume în care poluarea cu plastic a devenit o problemă globală, o soluție aparent simplă, dar extrem de eficientă, câștigă tot mai mult teren – reducerea ambalajelor din plastic. Conform unui studiu recent comandat de DS Smith, o firmă de ambalaje din hârtie, peste jumătate (51%) dintre ambalajele utilizate în industria alimentară din Marea Britanie ar putea fi reduse sau înlocuite complet. Această schimbare ar contribui semnificativ la scăderea poluării cu plastic, un material care nu se descompune natural și poate persista în mediu timp de până la 1.000 de ani, notează publicația Food and Wine.

Studiul a fost realizat pe baza unei analize ample de teren, care a inclus un audit al utilizării plasticului pe 1.500 de produse alimentare și băuturi, în primele cinci mari lanțuri de supermarketuri din șase țări europene: Franța, Germania, Italia, Spania, Polonia și Regatul Unit. Pe lângă analiza produselor, cercetătorii au realizat și un „index al ambalajelor de plastic” ce reflectă gradul de utilizare a plasticului în coșul mediu de cumpărături.

Rezultatele arată că majoritatea produselor ambalate în plastic din coșul de cumpărături provin din alimente procesate, cum ar fi mesele gata preparate și kiturile de masă (90%), produse de panificație, orez și cereale (89%), lactate (83%), carne și pește (80%).

Plasticul – o problemă globală urgentă

Poluarea cu plastic are consecințe devastatoare asupra mediului și sănătății umane. Organizația Națiunilor Unite subliniază că „46% din deșeurile de plastic ajung la groapa de gunoi, în timp ce 22% sunt gestionate necorespunzător și devin gunoaie. Spre deosebire de alte materiale, plasticul nu se biodegradează. Poate dura până la 1.000 de ani pentru a se descompune, astfel încât, atunci când este aruncat, se acumulează în mediu până când ajunge la un punct critic. Această poluare sufocă viața marină, degradează solurile și otrăvește apele subterane”.

Problema plasticului nu este doar una de mediu, ci și una economică și socială, deoarece afectează sănătatea populației și ecosistemele de care depindem. Din acest motiv, presiunea pentru reducerea ambalajelor din plastic a crescut atât din partea consumatorilor, cât și a mediului de afaceri.

Angajamentul industriei alimentare

Studiul DS Smith a inclus și un sondaj realizat în rândul a 300 de profesioniști din industria alimentară și a băuturilor, în poziții de conducere legate de ambalare. Rezultatele au arătat că aproape toți respondenții (98%) au afirmat că firmele lor sunt angajate în reducerea ambalajelor de plastic, iar 60% dintre aceștia trebuie să atingă obiective voluntare de sustenabilitate în mai puțin de doi ani. Totuși, două provocări majore rămân: costul ridicat al materiilor prime și teama că schimbările nu vor fi apreciate de consumatori.

Cu toate acestea, temerile că utilizatorii ar putea fi reticenți la schimbare par să fie nefondate. Un studiu realizat de Harvard Business Review în 2023 arată că generațiile Z și Millennials sunt cu 27% mai predispuse să achiziționeze produse de la branduri preocupate de impactul lor asupra mediului și societății. Pe măsură ce puterea de cumpărare a acestor generații va crește, această tendință va juca un rol major în deciziile de marketing ale companiilor, cu o sumă estimată de 68 de trilioane de dolari transferată de la generația Baby Boomers către generațiile mai tinere până în 2030.

Soluții și acțiuni necesare

Potrivit lui Miles Roberts, directorul executiv DS Smith, reducerea impactului asupra planetei este un pas necesar și moral: „Credem că Guvernul poate și ar trebui să fie mai exigent cu noi toți. Eliminarea treptată a anumitor tipuri de plastic ar putea crea un teren de joc echitabil, care să încurajeze inovația și să genereze concurență sănătoasă pentru a înlocui plasticul”.

Aceste eforturi ar putea fi completate de promovarea unor soluții durabile, precum utilizarea ambalajelor reciclabile și biodegradabile și de implementarea unor măsuri care să susțină lanțuri de aprovizionare ecologice. În acest fel, industria alimentară are șansa de a reduce impactul negativ asupra mediului, protejând totodată sănătatea consumatorilor și a generațiilor viitoare.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *