Fermier cu valoare adăugată: O asociație de crescători de ovine din județul Sălaj a investit într-un abator inaugurat recent/Carnea urmează să fie vândută la magazinul propriu

fermier, abator, oi, Salaj Foto: Facebook/@Global Meat Liebling - fotografie cu caracter ilustrativ

Asociația crescătorilor de ovine ”Ovis” din județul Sălaj, condusă de Nicolae Pop Țap, a inaugurat joi, 12 septembrie, abatorul propriu, o investiție care se ridică la 100.000 de euro. 

Contactat de G4Food, președintele asociației a declarat că banii provin din resurse interne, nu din fonduri publice ( europene sau naționale ).

”Este un abator cu o capacitate de 5 UVM ( Unitate Vită Mare ), ceea ce înseamnă că putem tranșa zilnic 30 de ovine”, a precizat președintele ”Ovis”.

Noua unitate de abatorizare a fost deschisă în localitatea Meseșenii de Jos. În aceeași incintă se află și o fermă cu 4000 de ovine și un depozit pentru lână.

”E un fost complex agricol de dinainte de 1989. Eu am 60 de ani, sunt inginer zootehnist, știu cum arăta înainte. Când l-am cumpărat, erau numai zidurile. Am amenajat atât spații pentru birouri, cât și spațiul pentru creșterea oilor, pentru linia de abatorizare și pentru lână”, afirmă Pop Țap. 

Oile vor fi cumpărate cu precădere din fermele membrilor asociației. Exporturile de ovine vii au încetat, potrivit rapoartelor statistice europene, de la începutul lunii august: clienții tradiționali ( Iordania, Arabia Saudită ) nu au mai cumpărat din România ovine vii, pe fondul evoluției Pestei Micilor Rumegătoare, deși guvernul de la București nu a interzis exporturile. Este o decizie exclusiv a partenerilor comerciali. 

Un abator al asociației, deși de capacitate mică, poate reprezenta o soluție pentru crescătorii de oi care nu mai reușesc în prezent să vândă berbecuții îngrășați pentru piața arabă. 

Președintele asociației susține că prețul de achiziție în viu este de 20 de lei/kg. După abatorizare, prețul carcasei poate ajunge la 40-50 de lei/kg. 

Costul transportului animalelor ( camionul trebuie să fie autorizat sanitar veterinar ) contribuie la formarea prețului final. Dacă un fermier, membru al asociației, ar intenționa să apeleze la serviciile abatorului pentru a-i tranșa un anumit număr de ovine, acesta ar trebui să achite și prețul de transport. 

”De aceea, unii oieri, ca să nu cheltuiască pentru a se conforma regulilor sanitare veterinare privind transportul animalelor preferă să taie oaia atârnată în cui, în ferma lui”, recunoaște președintele.

Însă abatorul nu a fost construit și inaugurat ca să presteze servicii pentru membri, deși este prevăzută și această activitate. Scopul principal este să fie cumpărate animale de la membri, abatorizate și carnea să fie vândută ulterior pe piața liberă. 

”Am făcut abatorul ăsta ca să putem ajuta fermierii. Ei stau cu oile pe stoc. Putem aduce mieii aici, să-i îngrășăm, să-i tranșăm. E un circuit economic pe care l-am gândit bine”.

Vor vinde carcasă de oaie peste graniță?

”În Ungaria, nu cred, au și ei. Arabii nu vor carcasă, vor animale vii, să le taie ei. Sunt în jurul porturilor zeci de ferme. Ei cumpără de pe vapor, le țin în ferme și le vând clienților finali, care le taie după tradiția lor, halal”.

Rămâne piața internă, adică locală. 

”Avem un magazin deschis acum, vom vinde în curând piese de carcasă. Trebuie să-i convingem și pe români să mănânce carne de oaie”.

Primele 8 oi au fost tranșate în noul abator miercuri, cu o zi înainte de festivitatea de deschidere la care au participat peste 250 de fermieri și oficialități, inclusiv din conducerea centrală a ANSVSA. 

În județul Sălaj, la Hereclean, mai există un abator de ovine cu o capacitate mare, 2000 de animale pe zi. Unitatea aceasta nu pare să reprezinte un concurent pentru micul abator al asociație, fiindcă, deocamdată, este inactivă. A fost construită cu bani europeni, 2.500.000 de euro, a intrat în insolvență, apoi a fost vândută unui om de afaceri din Italia, de la care a cumpărat-o recent o firmă românească. 

Au șanse mai mari afacerile mai mici? Poate, însă președintele ”Ovis” consideră birocrația stufoasă un obstacol major în dezvoltarea unor afaceri în domeniul agroalimentar. 

Săptămâna viitoare ar urma ca abatorul să fie pus în funcțiune pentru piață, să fie tranșate oi din fermele membrilor asociației și carnea să fie vândută la magazinul asociației. 

Prin campania „Fermier cu valoare adăugată”, G4Food promovează ideile de afaceri care îi inspiră pe fermieri să producă și să vândă produse cu valoare adăugată, nu doar materii prime.

 

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *