Materiale care intră în contact cu alimentele: România încalcă legislația europeană privind controlul oficial al acestor mărfuri/Materialele în cauză, cu posibil efect cancerigen, provin din China și Hong Kong/Autoritatea competentă este Ministerul Sănătății

alimente, China, melamina, ministerul sanatatii, Uniunea Europeană Sursa foto: Sergey Tolmachyov | Dreamstime.com

Materialele care intră în contact cu alimentele sunt pe lista bunurilor pe care România trebuie să le supună controalelor oficiale, ca țară membră a Uniunii Europene care gestionează intrări de mărfuri pe teritoriul comunitar dinspre piețele terțe. Ministerul Sănătății este autoritatea competentă responsabilă pentru controalele oficiale ale materialelor care intră în contact cu alimentele. Controalele sunt coordonate de Inspecția Sanitară de Stat și realizate de inspectorii Direcției de Sănătate Publică Județene relevante.

O echipă de audit a Direcției Generale pentru Sănătate și Siguranță Alimentară a Comisiei Europene a descoperit că mostrele prelevate în cadrul unor controalele oficiale asupra a cinci loturi de materiale care intră în contact cu alimentele au fost analizate de laboratoare din alte două state membre. În audit nu este precizat numele celor două state membre. 

Auditorii europeni au remarcat că Ministerul Sănătății nu a putut furniza dovezi că a desemnat acele laboratoare în conformitate cu articolul 37(1) și (2) al Regulamentului 625/2017.

Potrivit articolului respectiv, alineatul (1) „Autoritățile competente ( Ministerul Sănătății, în acest caz, n.m. ) desemnează laboratoare oficiale în vederea efectuării de analize, teste și diagnosticări de laborator pe eșantioane prelevate în cursul controalelor oficiale și al altor activități oficiale, în statul membru pe teritoriul căruia funcționează aceste autorități competente sau într-un alt stat membru sau o țară terță care este parte contractantă la Acordul privind Spațiul Economic European.

(2) Autoritățile competente pot desemna ca laborator oficial un laborator situat într-un alt stat membru sau țară terță care este parte contractantă la Acordul privind Spațiul Economic European, sub rezerva respectării următoarelor condiții: 

(a) există la fața locului sisteme corespunzătoare care permit autorităților competente să efectueze auditurile și inspecțiile necesare sau să delege efectuarea acestor audituri și inspecții către autoritățile competente din statul membru sau din țara terță care este parte contractantă la Acordul privind Spațiul Economic European în care se situează laboratorul; și 

(b) laboratorul este deja desemnat ca laborator oficial de către autoritățile competente din statul membru pe al cărui teritoriu se află”.

O altă încălcare a legislației europene constatată de echipa de audit este că statul român, prin Ministerul Sănătății, nu a desemnat și nu a listat niciun Post de Control la Frontieră (PCF) pentru materialele care intră în contact cu alimentele (categoria PNAO-NHC(altele)). 

Controalele oficiale asupra loturilor de materiale care intră în contact cu alimentele care ajung în Uniunea Europeană sunt efectuate în schimb la depozitele importatorilor, ceea ce nu este în conformitate cu articolul 49(1) din Regulamentul 625/2017. 

Art. 49, alin 1., prevede că „în scopul verificării conformității cu cerințele aplicabile (…) autoritățile competente efectuează controale oficiale asupra transporturilor de animale și bunuri (…) la sosirea transportului la postul de inspecție la frontieră. 

Printre bunurile care trebuie controlate la PCF se numără și materialele care intră în contact cu alimentele.

În cazul loturilor de materiale care intră în contact cu alimentele, sosirea acestora trebuie să fie notificată Direcției de Sănătate Publică Județeană relevantă cu două zile în avans, în scris, însoțită de o declarație cerută de legislația europeană.

Un regulament european care datează din 2011 (nr. 284) și care a fost menționat de echipa de audit stabilește condițiile specifice și procedurile detaliate pentru importul de articole de bucătărie din material plastic pe bază de poliamidă și melamină originare sau expediate din Republica Populară Chineză și din Regiunea Administrativă Specială Hong Kong a Republicii Populare Chineze.

Potrivit art. 3, „Articolele de bucătărie din material plastic pe bază de poliamidă și melamină originare sau expediate din China și Hong Kong sunt importate în statele membre numai dacă importatorul prezintă autorității competente pentru fiecare lot o declarație, completată în mod corespunzător, prin care să confirme faptul că lotul respectiv îndeplinește cerințele privind eliberarea de amine aromatice primare și de formaldehidă”.

Art. 4 prevede că „Importatorii sau reprezentanții acestora notifică autorității competente la primul punct de intrare și cu cel puțin două zile lucrătoare în prealabil data și ora estimată a sosirii loturilor originare sau expediate din China și Hong Kong”.

Atunci când hotărăsc să desemneze prime puncte de intrare specifice pentru loturi originare sau expediate din China și Hong Kong, statele membre publică pe internet o listă actualizată a punctelor respective și comunică adresa de internet a acesteia Comisiei. (art. 5)

Astfel de date lipsesc în cazul României.

Controlul oficial al materialelor care intră în contact cu alimentele vizează protejarea sănătății publice, mai ales că în Sistemul de alertă rapidă pentru alimente și furaje (SRAAF) au fost transmise mai multe notificări și alerte în ceea ce privește materiale destinate să vină în contact cu alimentele importate în Uniune din China și din Hong Kong, materiale care eliberează în alimente sau în simulanții alimentari cantități de produse chimice neconforme cu legislația Uniunii.

Aceste notificări și alerte se referă, mai ales, la articole de bucătărie din material plastic pe bază de poliamidă și melamină care nu respectă cerințele privind eliberarea de amine aromatice primare și de formaldehidă în alimente.

Aminele aromatice primare (denumite în continuare AAP) constituie o familie de compuși, unii dintre aceștia fiind cancerigeni, alții fiind suspectați de a fi cancerigeni. AAP se pot dezvolta în materiale destinate să vină în contact cu alimentele ca urmare a prezenței impurităților sau a produselor de degradare.

Importatorilor de materiale care intră în contact cu alimentele, din cele două state, li se cere de legislația europeană să menționeze că materialele respective respectă cerințele privind eliberarea de amine aromatice primare sau de formaldehidă. 

Ministerul Sănătății are obligația să verifice conformitatea acestor materiale, prin prelevare de probe și analizarea acestora în laboratoarele desemnate.

Auditorii europeni au menționat că  deficiențele și neajunsurile  înregistrate în controlul oficial al acestor materiale „subminează în mod semnificativ eficacitatea generală și caracterul adecvat al controale oficiale pentru a se asigura că intră numai loturile conforme de animale și mărfuri UE”.

Un raport al Rețelei de Alertă și Cooperare pentru anul 2023 relevă că probele neconforme de materiale care intră în contact cu alimentele au ocupat locul trei, cu 92 de notificări, toate referitoare la materiale originare din China.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:

Comentarii

  1. Oare de ce nu redenumesc odată -ptr. totdeauna- “autoritățile” noastre pur și simplu incompetente?!!! Căci la fel precum USA e țară a tuturor posibilităților, România pare fi în permanență exact la polul opus: o țară a tuturor imposibilităților – iar “autoritățile” nici n-ar avea cum să altfel!…

  2. Sa pui in aceeasi propozitie “Ministerul Sanatatii” si “competenta” ar fi hilar daca n-ar fi trist si tragic.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *