Update 17.35: Compania Metro susține că nu a primit niciun document legat de o posibilă acțiune în judecată. Bibiana Stanciulov, fondatoarea și proprietara Sonimpex Topoloveni, a declarat, pentru HotNews, că acțiunea a fost înregistrată pe rolul Tribunalului București. „Până în prezent nu am primit citație de la Tribunalul București – secția a IV-a civilă (…)”, a declarat Stanciulov, pentru HotNews.
Răspunsul oficial al Metro:
„Metro Cash & Carry România promovează relații de afaceri corecte și etice cu toți partenerii săi contractuali, fără a exclude nicio categorie de producători și furnizori, fie ei locali sau internaționali. Modelul de afaceri al METRO îl reprezintă comerțul cu ridicata, în format modern cash & carry, și implică prezența la raft a acelor produse care îi pot deservi cel mai bine pe cei peste 100.000 de antreprenori români din industriile ospitalității și cea a comerțului tradițional, care ne sunt clienți, prin urmare întreaga noastră ofertă comercială este adaptată la nevoile de business și solicitările acestora.
Metro a desfășurat o relație comercială cu Sonimpex Topoloveni SRL, încheiată cu peste un an în urmă, decizia încetării colaborării fiind bazată pe argumente economice solide. Ne dorim să subliniem faptul că susținem activ antreprenorii români, iar pe categoria gemuri/magiunuri colaborăm cu producători locali în proporție de peste 70%.
Ne delimităm de orice presupunere legată de o posibilă acțiune în judecată, până la momentul în care vom fi informați oficial. Până acum, nu am primit niciun document oficial în acest sens.
Considerăm că unele informații apărute în spațiul public sunt eronate și chiar defăimătoare la adresa politicii de preț a METRO în relația cu partenerii de afaceri și clienții noștri.”
Articolul inițial:
Ministrul Agriculturii, Florin Barbu, a declarat, joi, că i-au fost semnalate mai multe cazuri de produse româneşti eliminate de pe rafturile marilor retaileri, dar aceste probleme au fost rezolvate în mare parte, transmite Agerpres.
Întrebat în legătură cu faptul că mai multe produse româneşti sunt eliminate de pe rafturile marilor retaileri, printre care şi magiunul de Topoloveni şi îngheţata din Teleorman, ministrul a spus că ştie despre aceste două probleme şi s-a implicat în rezolvarea lor, adăugând că miercurea viitoare va avea o întâlnire cu magazinele de retail pe aceste aspecte.
„Magiunul de Topoloveni, bineînţeles, a fost băgat în plafonarea adaosului comercial (…) pentru că magiunul de Topoloveni pleca cu 9 lei de la procesator şi ajungea pe magazinul de retail cu 30 de lei. Prin plafonarea adaosului comercial, magiunul de Topoloveni a devenit un produs agreat de români şi din punct de vedere al calităţii, cât şi din punct de vedere al achiziţionării, pentru că are un preţ corect acum la raft. Dacă ne referim la Metro, sunt în discuţii cu retailerul. Este un aspect de acum un an de zile. Este într-un proces de litigiu Topoloveni cu retailerul Metro, dar aceste aspecte o să le discut în continuare, pentru că şi săptămâna viitoare, miercuri, o să am o întâlnire cu magazinele de retail pe aceste aspecte şi sunt sigur că le vom rezolva. Dar nu putem spune că în magazinele din România magiunul de Topoloveni nu există; este în peste patru retaileri din România magiunul de Topoloveni”, a spus ministrul, după şedinţa de Guvern.
Bibiana Stanciulov, fondatoarea și proprietara Sonimpex Topoloveni SRL, firma care produce magiunul cu același nume, a oferit detalii despre litigiu pentru HotNews. Vreme de 20 de ani, spune Stanciulov, magiunul a fost distribuit prin Metro, alături de alți mari retaileri. Apoi, la începutul lunii noiembrie 2022, reprezentanții Sonimpex au fost notificați de reprezentanți a Metro că articolul „Magiun de prune Topoloveni” subperformează și au refuzat să încheie un nou contract pentru anul 2023.
„Reprezentanții Metro au încercat să impună, pentru anul 2023, achiziția unui borcan de magiun cu 9,4 lei, deși le-am comunicat că au crescut costurile: cel cu manopera a crescut cu 8%, costul cu energia a crescut cu 250% pentru curentul electric și cu 172% pentru gaze naturale. Iar costul cu ambalajul a crescut cu 64%, după cum costul cu achiziționarea prunelor a crescut cu 24%”, spune Stanciulov.
Contactată de sursa citată, compania Metro nu a răspuns la întrebări până la publicarea articolului.
Barbu a adăugat că se implică tot timpul pentru ca produsele româneşti să afle pe magazinele de retail din România.
Întrebat dacă i s-au semnalat şi alte situaţii în acest sens, Barbu a răspuns: „Întotdeauna când mi s-au semnalat, Ministerul Agriculturii s-a implicat şi aceste probleme au fost rezolvate”.
„Sigur că mi s-au semnalat. La legume, vă dau un exemplu, legume româneşti care, în momentul de faţă, sunt în toate magazinele de retail din România. Dacă mergeţi în orice magazin de retail din România găsiţi roşii şi legume româneşti. Anul trecut era o problemă. Bineînţeles că am intervenit. Am avut şedinţă, inclusiv cu şefii care conduc aceşti retaileri până la nivel de CEO, inclusiv am adus la Ministerul Agriculturii partea de achiziţie din aceste magazine de retail şi, împreună cu mai multe cooperative, cât şi cu Casa Unirea, am integrat legumele româneşti în aceste magazine şi, aşa cum spuneam, în momentul de faţă în magazinele de retail în România găsiţi roşii şi legume româneşti. V-am dat un exemplu. Sunt ‘n’”, a adăugat ministrul.
Cred că este exagerat prețul,30 lei un borcănel de magiun?cine mai mănâncă magiun la prețul ăsta,cine îl cumpără cred că îl folosește în fantezii…
Din pacate, ca producător român, și nu doar român, nu mai ai multe alternative. Odată ce au împânzit țara cu “tejghelele” lor, eliminând micile bussinesuri de familie locale, METRO, Mega, Kaufland și alții, își pot lua libertatea de a pune la raft orice produs care le asigura profitabilitatea scontată. Aceste este principalul, criteriu care stă în picioare. Și fără intervenția ( populistă) a guvernului nu se mai poate face nimic. Ce trebuia făcut era ca, printr-o strategie sănătoasă, guvernul să se asigura ca acest tip de comerț să nu fie mai mult de x% din total, altfel încât să lase și “tejghele” autohtone care au o politică mai elasctică, sunt mai abordabili de către micii producători români. Acum ce să-i mai faci? Sunt câteva varianta ca: închiderea supermarcheturiolor Duminica, dar e nevoie de guvernanți cu cohonws și viziune.
“Ne dorim să subliniem faptul că susținem activ antreprenorii români, iar pe categoria gemuri/magiunuri colaborăm cu producători locali în proporție de peste 70%.” — deci sa treaca Sonimpex sa produca un maglavais cu zahar 50% sub brandul ARO si gata, va fi “sustinut” de catre Metro. Romania sa produca chestii cu valoare adaugata scazuta si sa vina pe urma destepti de macroeconomisti care sa vorbeasca de “productivitatea muncii” care scartaie la noi.
Solutia este simpla, aplicata de TOTI romanii. Insa majoritatii de la orase le place sa traiasca bine, sa se imbuibe, sa isi umple frigiderele si congelatoarele.
Din pacate vom mai avea de suferi. Vinovatii suntem noi, care facem jocurile marilor retele de magazine
Cum ,pleacă cu 9 lei si sunt vandute la raft cu 30?Pura specula .Hoția ridica preturile artificial .
Nu e specula e “biznis” nu sti tu… de aia au murit unii ca sa faca altii “biznis” si sa rupa fasul la lume – dar e muuuult mai bine asa decat alternativa…
Ministrul declară că magiunul pleacă cu 9 lei de la producător. Producătorul zice că deși Metro îi oferă 9,4 lei (adică mai mult decât zice ministrul), tot nu e de acord și consideră că e prea puțin în condițiile în care le-au crescut costurile de producție. Nu se cam bat cap în cap aceste declarații? Ministrul ori minte, ori habar nu are despre ce vorbește.