Imaginați-vă, în fiecare dimineață când vă beți cafeaua, câte persoane de pe planetă fac același lucru și câte cafele aburinde așteaptă să fie băute: aproximativ 2,25 miliarde de cești de cafea, conform International Coffee Organization (ICO)!
Aceasta face din cafea una dintre cele mai populare băuturi din lume, fiind consumată în diverse forme și preparată în funcție de cultura și tradițiile locale. Tocmai de aceea, cafeaua merită să aibă o zi din an care să îi fie dedicată, respectiv data de 1 octombrie.
Ziua Cafelei este însă nu doar momentul potrivit să celebrăm această băutură iubită, dar și acela de a sprijini o industrie care susține milioane de oameni în întreaga lume.
În această zi, multe companii introduc produse noi sau ediții speciale, cum ar fi amestecuri de cafea sau accesorii tematice, disponibile doar de Ziua Cafelei.
De obicei, companiile și cafenelele oferă reduceri, mostre gratuite sau oferte speciale pentru clienți. De exemplu, branduri mari, cum ar fi Starbucks, Lavazza, sau Dunkin’ Donuts, oferă adesea cafea gratuită sau la prețuri promoționale pe 1 octombrie.
Anumite cafenele sau locații de lux organizează evenimente tematice, cum ar fi: demonstrații de preparare a cafelei, degustări de cafea din diferite părți ale lumii, ateliere de latte art unde participanții învață să deseneze modele cu spumă de lapte pe cafea, cursuri de preparare de deserturi care includ cafea, cum ar fi tiramisu sau alte preparate.
Tot acum, organizații internaționale, precum International Coffee Organization (ICO), profită de Ziua Cafelei pentru a atrage atenția asupra problemelor din industria cafelei, cum ar fi: sustenabilitatea în cultivarea cafelei, condițiile de muncă pentru fermierii de cafea, sau impactul schimbărilor climatice asupra producției de cafea.
În România, marți, de Ziua Internațională a Cafelei, lanțul de benzinării OMV Petrom oferă gratuit cafea clienților care alimentează cu carburanți.
Topul țărilor cu cel mai mare consum de cafea per capita
Brandurile de cafea colaborează cu influenceri sau celebrități pentru a promova campanii speciale și produse noi, iar unele companii donează un procent din vânzările din Ziua Cafelei către organizații caritabile care sprijină fermierii de cafea sau care luptă pentru practici etice în cultivarea cafelei.
Dacă Europa și America de Nord sunt printre regiunile cu cel mai mare consum de cafea pe cap de locuitor, atunci Țările Nordice, precum Finlanda și Suedia, sunt cunoscute pentru un consum ridicat de cafea per capita.
Consumul variază foarte mult în funcție de regiune, dar cafeaua rămâne o parte importantă a vieții zilnice pentru oameni din toate colțurile lumii.
Topul țărilor cu cel mai mare consum de cafea per capita, arată total surprinzător:
- Finlanda: Aproximativ 12 kg de cafea per persoană pe an.
- Norvegia: 9,9 kg per persoană pe an.
- Islanda: 9 kg per persoană pe an.
- Danemarca: 8,7 kg per persoană pe an.
- Olanda: 8,4 kg per persoană pe an.
În Statele Unite, consumul de cafea este și el la loc de cinste, astfel încât peste 60% dintre adulți americani beau cafea zilnic, iar media este de aproximativ 3 cești de cafea pe zi per băutor.
Așadar, 400 milioane de cești de cafea sunt consumate zilnic în SUA, ceea ce înseamnă aproximativ 146 miliarde de cești pe an.
Dacă prețurile cafelei nu cresc pentru cultivatori, nu va exista nicio motivație pentru a menține producția pe termen lung
Cu toate acestea, consumatorii de cafea din întreaga lume care sperau ca prețul cafelei să nu mai crească vor avea parte de o realitate dură: prețul cafelei va crește și mai mult, din cauza unor perturbări majore ale aprovizionării din Vietnam până în Brazilia.
Prețurile boabelor de robusta, preferate pentru cafeaua instant, au ajuns la cele mai ridicate niveluri din anii 1970. Boabele de arabica de calitate superioară au fost, la începutul acestei luni, cele mai scumpe din ultimii peste doi ani. O parte din această creștere se datorează vremii nefavorabile: seceta din Vietnam, un mare producător de robusta, pregătește lumea pentru al patrulea an consecutiv de deficite, în timp ce vremea uscată din Brazilia a micșorat dimensiunea recoltei de arabica, iar copacii deteriorați produc boabe mai mici.
Vânzătorii din întreaga rețea de aprovizionare au început să crească prețurile și să elimine reducerile pentru a-și proteja marjele de profit, iar mulți avertizează că sunt așteptate și alte creșteri.
JM Smucker Co., ale cărei branduri precum Folgers și Café Bustelo domină piața cafelei de acasă din SUA, a majorat prețurile în această vară. Lanțul de restaurante Pret A Manger a anulat abonamentul de cafea din Marea Britanie, care oferea clienților până la cinci băuturi pe zi. Variety Coffee Roasters din New York City a crescut recent prețurile de retail cu aproximativ 5% în prima majorare din ultimii cinci ani, potrivit bnnbloomberg.ca
„Strategia de a căuta componente mai ieftine pentru un amestec — nu am crezut niciodată că este o strategie bună, dar acum este o strategie care pur și simplu nu mai funcționează,” a spus Michael Kapos, vicepreședinte pentru vânzări și marketing la Downeast Coffee Roasters, un retailer și angrosist de familie din Rhode Island. „Nu mai este nimic de făcut decât ca toate cafenelele să-și majoreze prețurile.” Compania sa a implementat o creștere de 5% la începutul acestui an.
Nu este doar vremea cea care crește prețurile. Cererea emergentă din piețe precum China promite să mențină aprovizionările strânse. De asemenea, există o recunoaștere în creștere că traderii și prăjitorii de cafea au plătit adesea mai puțin fermierilor, o tendință pe care unii cumpărători încearcă să o inverseze pentru a face industria mai sustenabilă. Profiturile mai mari îi motivează pe producători să continue să planteze cafea în loc de alte culturi și le permit să reinvestească pentru a face copacii lor mai rezistenți la boli și riscuri climatice. Dacă prețurile cafelei nu cresc pentru cultivatori, nu va exista nicio motivație pentru a menține producția pe termen lung.
Asta s-a întâmplat pe piața de cacao, care a sărit la prețuri fără precedent în primăvara aceasta, pe măsură ce producția a scăzut din cauza decadelor de subinvestiții. Anumiți traderi de mărfuri care aveau probleme financiare au fost chiar nevoiți să renunțe la pozițiile lor în cafea, sub presiunea creșterii prețurilor la futures pentru cacao. Agravând totul, roasterii care importă cafea în Europa vor trebui în curând să demonstreze că boabele nu au fost cultivate pe terenuri recent defrișate.
Puține țări sunt pe deplin pregătite să se conformeze cerințelor Regulamentului Uniunii Europene privind defrișările, ceea ce înseamnă că aprovizionările vor fi strânse.
Cafeaua filtrată la 99 de cenți din stațiile de alimentare din SUA și espresso la 1 euro din barurile pariziene, au ajuns doar o amintire!
„Cumpărătorii caută mai devreme decât de obicei și în cantități mai mari pentru că trebuie să obțină acea cafea în Europa acum, înainte de a intra în vigoare EUDR. Asta face totul mai rău”, a spus Tomas Araujo, asociat comercial la StoneX.
De decenii, consumatorii din întreaga lume s-au bucurat de cafea ieftină pe seama cultivatorilor, de la cafeaua filtrată la 99 de cenți din stațiile de alimentare din SUA până la espresso la 1 euro în barurile din Paris. Multe dintre aceste oferte au dispărut treptat, din cauza unei combinații de prețuri mai mari pentru boabe, creșterii costurilor cu forța de muncă și a perturbărilor lanțului de aprovizionare care s-au accentuat la apogeul pandemiei.
În general, odată ce consumatorii se obișnuiesc cu prețuri mai mari, companiile sunt reticente să revină asupra acestora. La Dimbulah Coffee din Singapore, un flat white costă astăzi aproximativ 5,90 S$ (4,38 $). La Where’s Fred’s, lângă Catedrala St. Paul din Londra, un cold brew costă 3,60 £, după o creștere de 30 până la 40 de pence la începutul acestui an, punându-se la același nivel cu prețul berii la draft pe care îl vând și ei.
La o cafenea Blue Bottle Coffee de lângă Central Park din New York, un latte dulce de 16 uncii costă 8,25 $, sau 9,25 $ dacă vrei lapte de migdale.
Proprietarul Nestle SA a implementat recent unele creșteri de prețuri, dar nu în întreag meniul, a spus un purtător de cuvânt. „Încercăm să nu transferăm aceste costuri asupra clienților. Facem modificări acolo unde este necesar pentru a ne asigura că putem continua să achiziționăm și să cumpărăm cele mai bune ingrediente de calitate,” a spus compania.
Când vine vorba de majorări de prețuri, „toată lumea are o limită”, a spus Brett House, profesor de economie la Columbia Business School. La prețurile actuale ridicate, cumpărătorii ar putea începe să opteze pentru băuturi espresso cu lapte mai puțin sofisticate în loc de cele cu lapte spumat, pentru a reduce costul mai aproape de 3 dolari.
Unele companii de cafea care au asigurat boabe înainte de ultima creștere au reușit să evite să anunțe noi majorări. De exemplu, Starbucks, cel mai mare lanț de cafenele din lume, își blochează în general prețurile pentru cafeaua verde cu 9 până la 18 luni în avans, ceea ce înseamnă că de obicei poate suporta volatilitatea prețurilor pentru o vreme. Unele cafenele mai mici nu au atât de multă flexibilitate.
„Nu am fost niciodată atât de concentrată pe indicele de preț al mărfurilor la cafea pe cât am fost în ultimele câteva luni, în fiecare zi,” a spus Hazel de los Reyes, co-fondatoare a Gumption Coffee din Sydney și New York. Unii traderi de boabe de cafea „nu vor să-mi spună un preț stabilit, pentru că ar putea să se schimbe în fiecare zi.” Lanțul a crescut prețurile cu aproximativ 10% anul trecut și ar putea fi nevoit să o facă din nou în următoarele luni, a spus ea.
Deși consumatorii nu renunță ușor la doza lor zilnică de cofeină, foarte mulți vor opta să-și bea cafeaua acasă, dacă cea din oraș va ajunge prea scumpă.