OPINIE | Rețeta de „succes” a lui Cristian Popescu Piedone, la fel de veche, de uzată, ca uleiul folosit în bucătărie de cei controlați / Protecția Consumatorului, posibilă trambulină politică

piedone Sursa foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Întocmai ca cei care prăjesc cartofi folosind la infinit uleiul, în bucătăriile restaurantelor, președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor ( ANPC ), Cristian Popescu Piedone, întrebuințează până la uzare aceeași metodă de a seduce publicul larg și de a obține popularitatea scontată. O popularitate cu iz rânced, ca uleiul expirat, dar ce mai contează? Nu toată lumea care votează are un nas fin. 

O spun clar: cei care încalcă legea trebuie pedepsiți, întrucât pun în pericol sănătatea și chiar viața consumatorilor. Numai că pe seama acestor contravenienți și a așteptărilor publicului, Popescu Piedone știe să-și satisfacă interesele personale, de politician sadea. ANPC poate acționa și combate practicile ilegale și fără atâta tam-tam mediatic. Fără histrionismul interesat al președintelui. 

Ar fi de ajuns niște comunicate oficiale, ca să ne câștige încrederea. Cum procedează Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor. Publicul larg nu știe cine este președintele ANSVSA. Autoritatea controlează mai mult decât o face ANPC, derulează un program anual de analizare a reziduurilor de pesticide, gestionează crizele sanitare veterinar, are puncte de control în vămi, etc. Inspectorii sunt acolo unde trebuie, fără spectacol la TV sau pe internet. Publicul larg nu a auzit de Alexandru Bociu, președintele ANSVSA. Pe Popescu Piedone, președinte ANPC, îl știe toată lumea ca pe un cal breaz. Faimă pe seama unei funcții publice. 

Metoda asta a descinderilor filmate și a modului flegmatic cu care își tratează victimele l-a propulsat, să ne amintim, în funcția de primar al sectorului 4, în 2008. Să precizez totuși că funcția de primar i-a adus mai târziu o condamnare la închisoare, cu executare, în urma tragediei din clubul Colectiv, situat în același sector. 

Intransigența dovedită ca inspector al tarabelor cu mărar și leuștean i-a pierit când a ajuns edil șef de sector. Judecătorii Curții de Apel București l-au găsit vinovat de abuz în serviciu. A acordat clubului în mod fraudulos autorizația de funcționare, fără să aibă și autorizație de securitate la incendiu, și asta a costat câteva zeci de vieți nevinovate. 

(articolul continuă mai jos)

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:


După un an și o lună de stat la zdup, Cristian Popescu Piedone a fost achitat ( în iunie 2023 ) de alți judecători, cei ai Înaltei Curți de Casație și Justiție a României.

Ambițiile electorale i-au rămas intacte în epoca post-carcerală: în aprilie 2024 și-a depus candidatura pentru funcția de primar al Bucureștiului. La alegerile din iunie, s-a clasat pe locul trei. 

La începutul lunii februarie 2025, premierul Marcel Ciolacu l-a numit președinte al ANPC. Este cea mai înaltă funcție deținută de Popescu Piedone până în prezent ( echivalentă rangului de secretar de stat ) și o funcție cu acoperire națională. După arealul strâmt al unui sector bucureștean, Popescu Piedone are acum la picioare țara întreagă. Este adevărat că este o poziție pe care a fost numit, nu ales, dar acesta este un detaliu pozitiv. Funcția ar putea fi o excelentă trambulină politică.

Opinia publică este convinsă că președintele ANPC jinduiește acum la funcția de primar al Capitalei, care va rămâne vacantă, dacă Nicușor Dan va câștiga alegerile prezidențiale din mai. 

Popescu Piedone, chiar de la începutul mandatului său de șef suprem al ANPC, s-a pus pe treabă pentru a-și căli popularitatea care se cam trecuse, cam expirase. 

Fix aceeași rețetă reșapată: descinderi filmate, dialoguri persiflante cu proprietarii de restaurante. Acum, competențele sale fiind și mai mari decît altădată, a închis malluri cu totul. Piedone a redevenit eroul de altădată, imaginea sa distribuită pe rețelele de socializare sfârâie promițător și îmbietor în creierii utilizatorilor. 

E ușor de detectat și o râcă din aia anti-occidentală când vine vorba de hypermarketuri, malluri, cafenele cu ștaif. E resentimentul pe care îl încearcă unii urmași ai ceaușiștilor față de investitorii din afară, dintr-un motiv simplu: ar vrea ca piața internă să fie numai a lor, să aibă numai ei acces la gura și la buzunarul clientului autohton, să nu-i mai concureze nimeni. Ei numesc asta ”patriotism alimentar”. 

Devoalat, inclusiv de G4Food, că e mânat în luptă și de resorturi ideologice, Popescu Piedone a virat rapid către alte zone ale comerțului și serviciilor alimentare: a intrat în spitale, în berării, a controlat magazine de bijuterii, taximetriști și restaurante chinezeștiș locurile de joacă din Herăstrău. Cum să-l mai acuzi că e unidirecționat, că țintește numai marii retaileri, când iată, El Presidente este omniprezent, lovește în toate părțile, chiar și în ai noștri?

Năravul însă nu se lasă lecuit. Mai mult, devine parcă strategie. Tot pe marii operatori vrea să-i belească. Recent, ANPC a pus în dezbatere publică un ordin prin care obligă comercianții să afișeze pe lângă prețul final și prețul de achiziție. Mai exact, să precizeze care este adaosul comercial:

”Art 2: În cazul unei vânzări directe, operatorii economici sunt obligați să informeze consumatorii, prin inscripționarea pe produs sau în imediata vecinătate unde produsul este expus a adaosului comercial aplicat produsului în raport cu prețul de achiziție, în același câmp vizual în care este afișat prețul și utilizând aceleași caractere de font, culoare, mărime și alte caracteristici ca cele utilizate la evidențierea prețului produsului”.

ANPC, aflată sub conducerea lui Cristian Popescu Piedone, invocă Ordonanța 21 din 1992, legea de căpătâi în baza căreia activează autoritatea. Actul legislativ a suferit unele modificări și completări. În ordinul pus în dezbatere sunt făcute trimiteri la articolele 18 – 20. 

Art. 20 a fost modificat în 2008, prin OUG 174, și alin. 4) sună așa:

”(4) Vânzătorii și prestatorii de servicii trebuie să informeze consumatorii despre prețul final al produsului sau despre tariful serviciului prestat, pe care îl suportă consumatorul, care să cuprindă toate costurile, inclusiv taxa pe valoarea adăugată și toate costurile suplimentare, și să le ofere acestora toate informațiile și documentele tehnice, după caz, care trebuie să însoțească produsul sau serviciul”.

Modificarea a fost făcută în mandatul lui Călin Popescu Tăriceanu. 

Măsura pe care ANPC intenționează să o impună operatorilor economici a provocat deja reacții în mediul antreprenorial. Șefii unor asociații de comercianți au declarat că măsura poate intra în conflict cu legislația anti-concurențială și cu clauzele contractuale dintre operatorii economici. Totodată, afișarea adaosului comercial nu reflectă toate costurile, cum ar fi cele cu electricitatea în cazul vitrinelor frigorifice.

Ordinul pune și mari probleme practice, privind, de pildă, schimbarea etichetelor. Prețurile de achiziție se pot schimba rapid, în funcție de cerere și ofertă. Pe fond, o mare încurcătură, care nu ajută nici consumatorii, nici comercianții. Afișarea prețului final este suficientă. Am bani, cumpăr. Nu am bani, nu cumpăr din acel magazin și caut produse mai ieftine, în altă parte. Piața liberă, din fericire, este accesibilă tuturor buzunarelor. 

Dar, cum am tot subliniat, pe Popescu Piedone nu-l interesează piața liberă. Omul a fost condamnat în alte dosare și din cauza unor șuste făcute în favoarea unor rude de-ale sale, de pe vremea când era primar. Recent, a pierdut un proces în primă instanță cu Agenția Națională pentru Integritate. 

Uleiul înnegrit de atâta folosință, bacteriile periculoase, gândacii sunt, la modul simbolic, prezenți în propria lui carieră. Popularitatea lui însă lasă în afară un miros plăcut amatorilor de eroi naționali, regăsiți la momentul potrivit pe buletinul de vot. Știe asta și o dă înainte, își coace șansele de câștig. Mai ales că în România zilelor noastre discernământul electoral s-a cam topit ca o bucată de cașcaval în tigaie. 

 

Comentarii

  1. Opinie: ANPC (Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor) e in coordonarea ministerului MINISTERULUI ECONOMIEI, ANTREPRENORIATULUI ȘI TURISMULUI
    si in subordinea Guvernului
    tocmai pentru a fi greu sa gasesti pe cel responsabil de verificarea Obiectivelor pe care aceasta institutie trebuie sa le indeplineasca. Exista un proiect de lege ca ANPC sa treaca in subordinea Parlamentului dar… nu cred ca ar ajuta la eficientizare.
    Ce e in neregula cu ANPC:
    – nu are el insusi un standard de calitate (ISO) desi e parte din Consiliul Director al RENAR – Colegiul organismelor acreditate. Putin probabil ca o institutie care nu e certificata poate face parte din conducerea unei institutii care … certifica!!!
    – e Obligatoriu ca ANPC impreuna cu ANAF/Min. Finante/Guvern sa faca publica lista cu amenzile date si incasate/cele atacate in instanta/cele neincasate.

    Fara transparenta reala a obiectivelor ANPC institutia e doar marketing

  2. Dragii mei .Dragi domni ziaristi .Dragi doamne ziarist .Cu voi nici cum nu e bine .Daca se fac controale de ce se fac .Daca nu de ce nu .Sunteti culmea pe bune .Si ce ati vrea sa mincam in asemenea conditii ? Sa ne imbolnavim ? Sa murim ? Pe bune ? Voi ginditi cinci secunde ? Nu vedeti ce conditii sunt in restaurante , hipermarketuri , cluburi si baruri ? Nu sunteti pe craca voastra .Voi ati vazut ce conditii au fost la hotelurile din poiana si nu doar ? Va place sa traiti si sa mincati in jeg si mincare expirata ? Citi oameni mai trebuie sa se imbolnaveasca sau sa moara din cauza conditiilor improprii ? Nu conteaza cine face controlul .Si e bine ca e filmat sa vedeti din cauza cui ajungeti in camerele de garda sau in cimitire.Pina acum anpc nu auzea nu vedea .Eu multumesc anpc de acum care sa activat si isi face treaba indiferent de coloratura politica .

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *