O campanie de promovare a alimentației vegetale lansată de guvernul belgian. Cuvintele „vegan” și „vegetarian”, înlocuite cu termeni neutri, pentru a face mai atrăgător acest tip de dietă

guvernul flamand lansează o campanie pentru tranzitia spre alimentația preponderent vegetala foto: pexels.com

Guvernul flamand lansează o campanie pentru promovarea alimentației vegetale, așa zisul model alimentar plant based, înlocuind termenii „vegan” și „vegetarian” cu cuvinte și simboluri neutre, pentru a depăși stereotipurile și a face mai atrăgător acest model nutrițional, scrie Fruit Magazine.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:

- articolul continuă mai jos -

Obiectivul este acela de a stimula consumul de proteine vegetale, care se află în prezent la 40%, față de obiectivul de 60% până în 2030. Și asta, exact în momentul când în Europa izbucnește un nou front al „războiului lexical”: Parlamentul European a aprobat un amendament care interzice folosirea denumirilor precum „burger vegetal” sau „cârnați de linte” pentru produsele pe bază de plante.

O strategie lingvistică pentru schimbarea obiceiurilor alimentare

În Flandra, regiunea nordică a Belgiei, guvernul a demarat o campanie de comunicare menită să reducă consumul de carne și să promoveze o alimentație mai bogată în legume și proteine vegetale. Inițiativa se bazează pe o abordare lingvistică inovatoare: înlocuirea termenilor „vegan” și „vegetarian” cu cuvinte sau simboluri mai neutre, precum o frunză verde, considerate mai puțin divizive și mai atractive pentru publicul larg. Aceeași este recomandarea și către restaurante și cafenele, conținută printre celelalte zece în niște broșuri care să ajute tranziția lină.

Scopul este dublu: să încurajeze adoptarea dietelor pe bază de plante și să depășească conotațiile identitare sau moraliste care însoțesc adesea limbajul asociat lumii „veg”. Această strategie de comunicare face parte dintr-un plan mai amplu, stabilit în urmă cu peste zece ani: creșterea până în 2030 a proporției de proteine vegetale consumate de populația flamandă la 60%. În prezent, ponderea este în jur de 40%, semn că tranziția către o alimentație mai sustenabilă și mai sănătoasă avansează încă lent.

Potrivit ministrului Mediului și Agriculturii, Jo Brouns, limbajul joacă un rol esențial: „Cercetările științifice arată că oamenii asociază cuvântul vegetarian cu ceva ‘plictisitor’ sau ‘fără gust’, iar termenul vegan evocă imaginile ‘hippie’ și ‘fad’. De aceea, îi încurajăm pe restauratori să evite aceste cuvinte, care pot părea ‘polarizatoare’ sau ‘moralizatoare”, a declarat purtătorul de cuvânt al ministrului, citat de The Brussels Times.

Guvernul flamand recunoaște totuși că limbajul este doar o parte a provocării. Pentru ca tranziția să aibă succes, este nevoie ca mâncărurile pe bază de plante să fie nu doar disponibile, ci și gustoase și competitive față de alternativele tradiționale. Transformarea cere timp, dar începe și cu modul în care produsele sunt prezentate și povestite publicului.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *