Marile magazine alimentare din vestul Europei au introdus ”orele de liniște” în care clienții cu tulburări din spectrul autist pot face cumpărături fără a fi stresați

autism, orar magazine, Spania Sursa foto: Pexels

„Dragi clienți, magazinul nostru vă informează că va începe o oră de liniște. Ambianța muzicală va fi suspendată și intensitatea luminoasă va fi redusă conform dispozițiilor magazinului, pentru a primi cât mai bine persoanele afectate de tulburări de autism.”

Așa sună anunțurile care se aud zilnic de luni până vineri în mii de supermarketuri din Europa de Vest, arată LePoint. Franța, Spania sau Italia au introdus în ultimii ani, așa-numitele ore de liniște, în care orice zgomot care ar putea deranja persoanele cu tulburări de autism este diminuat la minim. Intensitatea luminii în magazin este redusă, muzica oprită, nu se fac anunțuri la difuzoare. Angajații, inclusiv cei de la case vorbesc încet și nu se derulează activități de descărcare mărfuri, amenajare rafturi, nimic din ceea ce poate genera zgomote puternice.

Sprijin pentru persoanele cu dizabilități

Una dintre problemele persoanelor cu autism este izolarea socială și incapacitatea de a desfășura activități curente necesare supraviețuirii. Cumpărăturile sunt din această categorie. „De când magazinul de lângă noi a introdus orele de liniște, profit și în fiecare zi când o iau pe fiica mea de la școală și mergem să cumpărăm ceva. De fapt ea cumpără și eu o aștept afară. Trebuie să intre, să caute produsele (2-3) de pe listă la raft, să plătească și să vină să-mi arate. A învățat și să cântărească fructele și legumele, să le pună eticheta cu prețul”, povestește Gabriela, mama unei adolescente de 16 ani, care trebuie pregătită pentru o viață independentă.

Pare puțin lucru pentru majoritatea persoanelor, dar e dificil pentru un copil sau adult cu tulburări de comportament din spectrul autist. „Lumea s-a învățat și între orele 15 și 16 evită să vină în magazin, ca să nu deranjeze. Persoanele cu autism au în general fobie de aglomerație, nu le plac fețele noi. Le e mai ușor când sunt puține persoane în magazin. Cred că e o dovadă de normalitate și de bun simț să fim alături de acești oameni și de familiile lor. Și să-i ajutăm pe cât putem”, ne-a spus o angajată a unui supermarket din Zona Metropolitană a Barcelonei.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *