Brazilia produce anual circa 50 de milioane de tone de portocale, ceea ce reprezintă 34% din total. Este, de asemenea, principalul exportator de suc de portocale, asigurând circa 70% din oferta globală. În sezonul 2024-2025 însă se anticipează o scădere cu peste 24% a producției. Criza portocalelor din Brazilia va avea efecte secundare în piață.
Scăderea producției este cauzată de seceta severă, stresul termic și răspândirea unei boli a citricelor. Acesta se preconizează că va fi cea mai mică recoltă de portocale a Braziliei din 1980 încoace, scrie Freshplaza. Acest declin face parte dintr-o tendință mai largă de reducere a producției în regiuni cheie, inclusiv în Florida, Israel, Spania și Argentina, care a dus la prețuri record pentru sucul de portocale concentrat congelat.
În Australia, dependența de importuri, în special din Brazilia, pentru concentratul de suc de portocale congelat este ridicată. Această dependență ar putea duce la o penurie de aprovizionare și la creșteri de prețuri pentru sucul de portocale și produsele conexe. Industria australiană a citricelor s-ar putea confrunta cu nevoia de a asigura întâi piața internă, însă persistă provocări din cauza costurilor de producție ridicate, a lipsei forței de muncă și a dinamicii pieței dominate de marile lanțuri de supermarketuri.
Costuri de producție mari
În contextul penuriei actuale de aprovizionare cu suc de portocale există mai multe măsuri care ar putea spori reziliența industriei citricelor din Australia. Un factor semnificativ este costul ridicat al forței de muncă, care constituie o parte importantă din totalul cheltuielilor de producție. Orientarea spre automatizare ar putea reduce dependența de munca manuală, ceea ce ar putea reduce costurile de producție. Cu toate acestea, adoptarea unor astfel de tehnologii ar putea fi o provocare pentru întreprinderile mici și mijlocii, necesitând sprijin guvernamental prin subvenții.
În plus, diversificarea pieței de desfacere ar putea da putere producătorilor, reducând dependența acestora de marile supermarketuri. Strategiile ar putea include vânzările directe către consumatori, o participare sporită la piețele agricole și implicarea în eforturi de marketing colaborativ. Se recomandă, de asemenea, stabilirea cu prioritate a mai multor facilități de prelucrare a fructelor și îmbunătățirea accesului la piețele internaționale.
În plus, amenințarea schimbărilor climatice pentru sectorul agroalimentar, în special pentru producția de portocale, este semnificativă. Se recomandă efectuarea de cercetări extinse în ceea ce privește soiurile de culturi rezistente la schimbările climatice, investiții în energie regenerabilă și furnizarea de programe educaționale pentru cultivatori pentru a reduce aceste riscuri.