Bucureştiul este lider naţional în materie de vânzări în retail, cu 10,49% din total, urmat de Timişoara (7,23%) şi de Cluj-Napoca (4,58%), conform unei analize de specialitate, publicată miercuri, transmite Agerpres.
Cercetarea realizată de Footprints AI arată că femeile generează aproape 60% din tranzacţiile din retailul românesc, iar segmentul 35-54 de ani domină consumul prin stabilitate financiară şi orientare către produse de calitate, în timp ce familiile cu copii contribuie cu aproape 35% din vânzări, reprezentând un segment strategic pentru retaileri.
Studiul, bazat pe date anonimizate colectate de la peste 8,5 milioane de consumatori români, evidenţiază faptul că românii reprezintă cel mai atipic segment de cumpărători şi alocă peste 27% din bugetul gospodăriei pentru alimente şi băuturi nealcoolice, cel mai mare procent din Uniunea Europeană, conform Eurostat, unde media este de puţin peste 17%.
De asemenea, românii continuă să acorde prioritate produselor esenţiale, cum ar fi uleiul de floarea-soarelui, zahărul şi laptele, care domină coşul de cumpărături.
“Cu toate acestea, produsele premium câştigă din ce în ce mai mult teren, în special în mediul urban. Categorii precum panificaţia furnizată (9,45% din totalul vânzărilor) şi gustările dulci (9,66%) se numără printre preferatele consumatorilor, indicând o tendinţă spre confort şi auto-răsfăţ”, se menţionează în analiză.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:
Potrivit sursei citate, în zonele rurale, comportamentul de cumpărare se orientează în special spre produse esenţiale precum uleiul, zahărul şi lactatele, consumatorii fiind mai atenţi la preţ şi la necesităţile de bază.
În acelaşi timp, lactatele precum iaurtul, sana şi kefirul au înregistrat un avans semnificativ, datorită interesului crescut pentru produse sănătoase. Totodată, gustările dulci şi sărate reprezintă împreună 17,5% din volumul vânzărilor, rămânând extrem de populare, cu vârfuri de consum în sărbătorile de iarnă şi de Paşte.
În aceeaşi categorie a preferinţelor, băuturile alcoolice şi tutunul reprezintă împreună 6,5% din totalul cheltuielilor gospodăriilor din România, conform Eurostat, un procent semnificativ peste media europeană de 4,4%. La categoria băuturilor alcoolice berea continuă să ocupe un loc semnificativ, reprezentând aproape 8% din totalul vânzărilor, fiind asociată cu evenimente sociale şi consum crescut în sezonul cald.
Românii îşi sincronizează achiziţiile cu zilele de salariu, cele mai multe tranzacţii fiind înregistrate în jurul zilelor de 5 şi 20 ale lunii. Intervalul orar preferat pentru cumpărături este între 11:00 şi 13:00, când predomină cumpărăturile planificate, iar serile sunt rezervate pentru achiziţii rapide după programul de muncă.
Footprints AI oferă agenţiilor şi brandurilor o platformă de analiză, automatizare şi inteligenţă artificială pentru planificarea şi derularea campaniilor publicitare omnichannel.