Atena gastronomică, ofertată turiștilor în cadrul unor tururi culinare/„Mâncarea te ajută să înțelegi oamenii” – turist londonez

Atena, tururi culinare, turism foto: ekhatimerini

Turiștii care vizitează Atena, pentru a-i admira monumentele antice, cum este Acropola, au ocazia să exploreze și oferta gastronomică a orașului, mai ales în locuri din afara spațiului turistic consacrat. Ei se pot înscrie on line la tururi gastronomice, organizate de mai multe agenții de turism, pentru a se bucura timp de câteva ore de savorile din micile restaurante ateniene, aflând între timp, de la ghizi, o sumedenie de informații despre istoria locului, despre cum sunt obținute mâncărurile specifice bucătăriei grecești, despre politică și societate și multe alte teme și subiecte.

Site-ul Ekathimerini a publicat recent un reportaj cu titlul „Tururi gastronomice: noua tendință delicioasă pentru vizitatorii din Atena”, semnat de Georgia Papastamou, pentru a semnala un nou mod de a-i atrage pe turișți în capitala Greciei:

Souvlaki. Și baklava. Și pâinea aceea rotundă cu semințe de susan, Koulouri! Acestea sunt câteva produse pe care vreau neapărat să le încerc cât timp sunt în Atena”, afirmă Grace în timp ce ne îndreptăm din Piața Syntagma spre Monastiraki dimineața devreme, încercând, cu puțin succes, să evităm căldura. Grace, care a abia a împlinit 20 de ani, tocmai a terminat un curs de patiserie și, împreună cu fratele și părinții ei, a venit din Canada pentru o vacanță în Grecia: mai întâi în Atena, apoi în insule. În timpul celor câteva zile pe care le vor petrece în capitală, au plănuit să viziteze Acropola. Totuși, înainte de a urca pe Stânca Sacră, au decis să participe la unul dintre numeroasele tururi culinare disponibile acum în oraș.

Căutând online, vei găsi promovate zeci de tururi gastronomice. „Mănâncă precum un atenian”, „Secretele gastronomice ale centrului”, „Exarchia: Gustul utopiei”, „Degustarea mâncărurilor și vinurilor din Atena” și „Turul gastronomic de la miezul nopții” sunt doar câteva dintre titlurile care apar. Unele par mai casual, în timp ce altele sunt mai elaborate și perspicace. Turul la care mă alătur, împreună cu 10 vizitatori din Canada, Marea Britanie și Mexic, este organizat de Alternative Athens, o companie grecească activă din 2013 care, conform site-ului său, își propune să prezinte călătorilor „partea autentică a Greciei, dincolo de stereotipurile turistice obișnuite”.

În următoarele trei ore și jumătate, vom vorbi despre istoria, mâncarea și punctele de reper ale orașului, vom merge prin împrejurimi și, bineînțeles, vom mânca”, spune Antigone, ghidul nostru, prezentând o rută de la Piața Syntagma până la marginile Plaka, cartierul Psyrri, Piața Teatrului și Monastiraki. Opririle includ cafea grecească preparată pe nisip, degustare de ulei de măsline, souvlaki cu sos picant roșu de la Kostas la Agia Irini și o masă tradițională la taverna Klimataria. Conversația curge ușor, acoperind subiecte de la semnificația etichetei „ulei de măsline extra-virgin” până la criza climatică și impactul acesteia asupra producției interne, relațiile greco-turce și structura socială, și apoi înapoi la fasole uriașă și brânza graviera. „Mâncarea te ajută să înțelegi oamenii”, spune Peter din Londra, care lucrează în patrimoniul cultural și participă pentru prima dată la un tur gastronomic. „Este un limbaj universal și, dacă te gândești bine, este singura parte a culturii care intră în corpurile noastre, care literalmente devine parte din noi”, continuă el.

Un alt ghid, Konstantinos, lucrează cu Culinary Backstreets, unul dintre cele mai de succes site-uri de turism gastronomic din lume, activ în 19 orașe, de la Barcelona la Rio de Janeiro, Mexico City, Shanghai și Atena. În tururile culinare ateniene pe care le conduce, pot participa maximum șapte persoane de fiecare dată, iar acestea durează adesea mai mult de șase ore.

Împreună cu cuplul american care a rezervat turul, au oprit deja pentru bougatsa și apoi pentru cafea cu loukoumi de trandafir – o delicatesă grecească – la Mokka, cafeneaua care funcționează încă din anii 1920 lângă Piața Varvakios. Când îi întâlnesc, stau în interiorul pieței într-un loc mai puțin cunoscut, chiar și pentru mulți localnici: ouzeria din piața de pește ascunsă pe o alee, între două magazine de pește. Câteva felii de pâine albă, ardei murați, brânză topită și mini chiftele de miel – acestea sunt servite la ouzerie pentru a însoți băutura numită tsipouro/țipuro făcută de proprietar, Kostas, fiul lui Giorgos Karagiannis, care a început afacerea în jurul anului 1970. Printre clienți – care se cunosc pe nume și sunt în mare parte vânzători din piață treziți în zori și care vin aici pentru pauza de prânz, se numără și Jeff și Gwen. Deși Atena le este familiară, Jeff a petrecut doi ani de facultate aici, iar el și Gwen vizitează Grecia aproape în fiecare an, au decis de data asta să participe la un tur culinar.

În fiecare dimineață, fac cafea grecească acasă și studiez greaca modernă. În California, vizităm restaurante grecești și adesea gătim mâncare grecească acasă, dar dacă am fi explorat orașul pe cont propriu, nu am fi găsit niciodată acest loc”, spune Jeff. „Acum, oriunde mergem într-un loc nou, caut un tur culinar”, adaugă Gwen. „Chiar și în SUA, sunt unele [tururi culinare] pe care aș vrea să le fac. În New York, New Orleans… Este un mod ușor de a cunoaște locul pe care îl vizitezi. Explorezi părți ale orașului pe care nu le-ai vedea ca turist. Pentru mine, contează și faptul că ajungi să cunoști un localnic care știe multe despre mâncare”, explică ea.

Mergând prin piață printre carne, pește, voci și o scurtă dispută cu măcelarul, lângă vitrina plină cu capete de porc, Konstantinos oferă un curs intensiv de geografie legată de mâncare și anticipează întrebările grupului său. În doar câțiva pași, acoperă istoria pieței, peisajul montan al țării și impactul acestuia asupra preferințelor pentru carne, comunitățile de imigranți din Atena și obiceiurile lor culinare, cele mai bune tipuri de pește, practicile de la fermă la masă și multe altele. „Nu suntem obișnuiți să vedem animale tranșate. În SUA, nu mai sunt mulți măcelari. Te duci la supermarket și iei o bucată de carne. Totul este ambalat și gata. Rar vezi așa ceva”, spune Gwen, care, la fel ca mine, navighează cu grijă printre bălțile de apă scursă pe jos în timp ce părăsim piața.

Urmează Omonia: loukoumi (rahat) de la Ktistakis, iaurt de la Stani și souvlaki de la Lefteris O Politis. „Este o parte puțin mai dură a orașului, dar aici sunt comori, mici afaceri care au nevoie de sprijinul nostru”, spune Konstantinos, oferind o scurtă introducere înainte de a începe să mergem pe Strada Socratous, care, în ciuda căldurii, este animată la acest moment. „Vizitatorii vor să încerce mâncarea reală a orașului”, îmi spune el. „De-a lungul anilor, am văzut cum oamenii devin din ce în ce mai interesați de mâncarea grecească. Acum înțeleg că bucătăria grecească nu este doar „brânza opa”, saganaki-ul prăjit la restaurantele grecești din străinătate, cu „Zorba Grecul” cântând și farfurii sparte.”

Pentru mulți, aspectul sănătos al dietei noastre este atrăgător. Sunt sincer interesați și mă întreabă despre iaurt și ulei de măsline. Unii chiar gătesc exclusiv cu ulei de măsline acasă. Vegetarienii și veganii sunt încântați; mâncând gemista și fava, nu simt că le-a lipsit ceva la sfârșitul zilei. Ceea ce îi impresionează cel mai mult este ceea ce îmi place să numesc „luxul simplității”, ideea că un fel de mâncare cu cinci sau șase ingrediente poate fi atât de delicios. Și faptul că mâncarea care ar putea să le fie familiară și pe care au încercat-o în alte locuri are un gust complet diferit aici”, explică el. La modesta și răcoroasa prăvălie de loukoumi a lui Ktistakis, stăm și savurăm o doză de zahăr în timp ce soarele ajunge la apogeu. Gwen comandă un pachet de luat acasă, care va călători înapoi în California împreună cu uleiul de măsline, mierea și oregano pe care le-a achiziționat”.

 

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *