Gustul dulce-amar al tehnologiei în cafeaua de fiecare zi din casele italienilor. Renumita caffettieră Moka Bialetti, unul dintre cele mai renumite obiecte de design italiene, în pericol de dispariție, pe fondul proliferării capsulelor

caffettiera Moka Bialetti cafea capsule caffettiere de colectie Alfonso Bialetti foto: dreamstime.com © Andrei Antipov

Sunt puține locuințe din Italia unde nu se bea cafea dimineața, și asta de foarte multe decenii. Astăzi pare ceva banal, vine de la sine, și la fel se întămplă și în România. Însă e o cucerire de dată mult mai recentă, post 89, și se prepară în manieră clasică la ibric, pe modelul cafelei turcești. Italienii beau cafea dimineața de mult mai mult timp, dat fiind că acest produs – cel mai comercializat de pe plantă, a pătruns dinspre Orient pe vechiul continent pe la Viena, Veneția și Napoli.

Însă, la început cafeaua era ceva care se bea doar la bar, unde își făcuseră apariția unele versiuni primitive de aparate pentru cafea espresso. Sau, pe care o distribuiau vânzătorii ambulanți, direct în stradă, preparată însă tot în aparate publice.

Momentul care a schimbat totul a fost anul 1933: când Alfonso Bialetti, proprietarul companiei Alfonso Bialetti & C. Fonderia, undeva la nord est de Milano, (astăzi Bialetti Industrie ), care producea semifabricate din aluminiu, a avut o intuiție de geniu: urmărind o cadă cu un tub de aluminiu pe unde, în timpul spălării, ieșea săpunul, acționat prin intermediul căldurii. Un sistem folosit de spălătoree, la vremea respectivă o meserie în sine.

Cafea în loc de săpun

Acel proces de fierbere și distribuție prin expansiune i-a servit drept inspirație, Bialetti făcând imediat o serie de experimente în care a înlocuit săpunul cu cafea folosind un mic obiect de aluminiu creat în propria sa fabrică, povestește situl gastronomic cookist.it. El avea apoi să desemneze unui designer, Luigi de Ponti, proiectul în detaliu, iar acesta avea să conceapă prima caferieră domestică din patru piese. I-a adăugat, pentru practicitate, și un mâner, și și-a numit creația Moka, inspirat de numele orașului Mokha, din Yemen, renumit pentru producția de cafea arabica de calitate superioară. De aici expresia cafea moka, despre care unii se întreabă de unde îi vine numele și ce înseamnă exact.

De-a lungul timpului, acestui obiect i-ar fost atribuit un caracter revoluționar, a marcat o epocă nouă, devenind una dintre cele zece invenții italiene care au schimbat lumea și aveau să fie expuse în muzee importante ale lumii, precum celebrul MoMa de la New York.

(articolul continuă mai jos)

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:


Mai existase o tentativă de caffettieră domestică, rudimentară, „la cuccumella” adoptată cu mult succes la Napoli, după ce văzuse lumina zilei în Franța. Însă este o metodă mult mai laboriosa și care cere mai mult timp, fapt care a lăsat spațiu pentru ca celebra Bialetti să se răspândească practic peste tot.

De la 1000 de bucăți pe an la 18.000 pe zi

Inițial, micile cafetiere Moka au început să fie produse în serii de câte 1.000 de bucăți pe an și erau vândute personal de Alfonso Bialetti la târguri și prin piețe. Adevăratul succes al acestei mari invenții avea să se datoreze fiului său, Renato. În anii ‘50, acesta a preluat conducerea companiei de familie și a investit masiv în publicitate. Cu complicitatea, în sens bun, a boom-ului economic de după război, creșterii veniturilor populației și extinderii consumului de cafea, caffettiera Moka Bialetti avea să devină un obiect iconic, o prezență constantă și în locuințe, dar și la tv, printr-o publicitate constantă, care i-a alimentat permanent succesul.

Colecție de caffettiere vintage Moka Bialetti. foto: facebook.com

Producția avea apoi să explodeze, ajungând la 18.000 de unități pe zi, pentru un total de 4 milioane pe an. Dimensiunea lor s-a diversificat, de la cele pentru o cafea la cele pentru 18 cafele, iar numărul modelelor a crescut constant, unele devenind piese de colecție. Se estimează că s-au vândut aproximativ 300 de milioane de cafetiere Moka de-a lungul timpului. Iar „Bialetti” a devenit sinonim caffettieră, chiar dacă între timp și alte companii au început să imite modelul.

Cum funcționează caffettiera Moka?

Este alcătuită, conform ideii inițiale, dintr-un rezervor în partea inferioară, care servește drept boiler și se umple cu apă. În el se introduce pâlnia dozatoare cu cantitatea necesară de cafea, peste care se adaugă o sită dotată cu garnitură. Peste rezervorul completat de pâlnie și sită se înșurubează partea superioară, care servește drept recipient final. Sunt operațiuni extrem de simple și care devin reflex necondiționat, deși la prima vedere pare complicat.

Odată înșurubată bine caffettiera, se așează pe aragaz. Căldura încălzește apa, care, după cum știm de la fisica, își mărește volumul prin încălzire, iar la peste 100 de grade Celsius se trasformă în vapori. Aceștia străbat stratul de cafea și trec mai reparte, ieșind în recipientul de deasupra după ce au trecut prin sita care reține eventualele granule propulsate de forța dată de căldură. O chestiune de maxim un minut.

Sunt câteva mici condiții pentru o cafea moka ideală: caffettiera se spală doar cu apă, fără detergent, iar filtrul în formă de pâlnie și garnitura de la sită trebuie înlocuite periodic.  A doua regulă importantă se referă la cafea: aceasta trebuie păstrată într-un loc uscat și răcoros, iar felul în care este adăugată în filtru face diferența – nu trebuie să fie presată, pentru a lăsa spațiu liber vaporilor de apă care tranzitează acel spațiu minuscul.

Latura mai puțin însorită a istoriei Bialetti

O informație de dată recentă a umbrit cumva zilele sărbătorilor de Crăciun ale italienilor. Potrivit ediției italiene a resistei Wired, societatea trebuie să găsească un investitor care să o preia până în primavera viitoare, după ce a contractat numerose împrumuturi pentru a se salva de la faliment, în perioada 2019-2021.

Motivul căderii acestei societăți e ușor de intuit și poate fi considerat un semn al vremurilor. O altă invenție îi ia treptat locul: aparatele care folosesc capsule de cafea, aparent mult mai potrivite vieților tot mai în viteză. Dar și în paralel cu dezvoltarea industriei HoReCa, un sector în care concurența este foarte mare, ceea ce duce la prețuri tot mai competitive și produse mereu inovative.

Sau, mai spun unii observatori, ar mai putea exista și altă cauză, paradoxală: însăși succesul nesperat al caffettierei Bialetti și calitatea produselor companiei au dus la un fel de saturație a pieței – mai toți italienii au acasă colecții mai mari sau mai mici de caffettiere Moka Bialetti. Sunt obiecte care pot dura practic pentru eternitate, de multe ori cele vintage, cu partea de deasupra în ceramică, constituind un cadou ideal. Cel mult, dacă sunt colorate, și se curăță la un moment dat vopseaua, dar funcționalitatea lor rămâne intactă.

Comentarii

  1. Am așa ceva acasă,dar o folosesc rar.Si da, adevărat,prefer capsulele de cafea.Imi pare că “mocha” mea,din aluminiu, încălzește prea tare apa/cafeaua.Cu tot respectul,as vrea să știu din ce material ar fi ideal sa fie făcute “mocha” și ibricul?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *