„Napolitanele”, o piață de peste 6 miliarde de dolari anual. De unde le vine numele?

napolitane wafer biscuiti wafer business foto: freepik.com

Un desert inventat cu 600 de ani de istorie în spate dar care prezintă un mare potențial de creștere în viitor: wafers, cărora în România le spunem în mod curent „napolitane”. Desert sau gustare, bun în orice moment.

Născuți, se pare, încă din epoca Renașterii, nu e clar când și unde, așa cum se întâmplă cu multe rețete care au trecut proba secolelor. Dar intrați în producția industrială la sfârșitul anilor 1800 după o idee a patiserului austriac Joseph Manner. Astăzi, biscuiții wafer reprezintă un business mondial de 6,3 miliarde de dolari, scrie cotidianul economic italian Il Sole 24h. Consumul lor crește în medie cu circa 4 procente pe an și unele estimări indică un trend ascendent în privința consumului până la sfârșitul deceniului, de peste 5% anual, conform unui studiu al Mordor Intelligence.

Deocamdată principala piață pentru biscuiții wafers o reprezintă cea europeană, însă consumul înregistrează un ritm de creștere mai accentuat în zona Extremului Orient. În Italia, de exemplu, doar în rețelele de mare distribuție se vând anual 93 de milioane de produse, echivalentul a 130 de milioane de euro. Deși a existat în contextul inflaționist al anilor trecuți o ușoară tendință de scădere, tendința a fost recent inversată și se înregistrează creșteri importante în cazul biscuiților wafer îmbrăcați în creme. Asta pe de o parte, iar pe de alta, în cazul produselor cu gusturi inovative, căutate pe piețele internaționale, cum ar fi untul de arahide.

Coloși care încep să producă wafers

Stă mărturie pentru popularitatea „napolitanelor” și faptul că a fost înglobat în alte produse precum iaurturile sau cerealele pentru mic dejun. Sau faptul că mari branduri din industria ciocolatei au intrat pe această nișă. Cum e cazul societății elvețiene Lindt, în 2023, sau a colosului italian Ferrero, printre ale cărui produse Tronky, cu compoziție de wafer este printre cele mai vândute. Tot Ferrero a investit in brandul specializat Hanuta, lider de sector în Germania.

Un alt brand italian de mare succes, Loacker, este lider de piață în Italia cu 50% cotă de piață și al doilea actor la nivel global, după marca indonesiană Nabati. Loacker este produs în Italia, iar firma se pregătește să își sărbătorească în 2025 centenarul. Produsele nostre sunt de succes peste tot pentru că reusesc să fie bune, genuine, ușoare și sustenabile din punct de vedere ecologic, a explicat Ulrich Zuenelli, CEO Loacker. În 2024, societatea se așteaptă la o creștere de peste 7% față de 2023. Trei sferturi din profit provin din cele 110 țări unde biscuiții wafer Loacker sunt exportați.

”Cu alune de la Napoli”

Unul dintre produsele firmei Loacker sunt biscuiții wafer Napolitaner, și ei prezenți de aproape un secol pe piață. Se numesc așa pentru că folosesc alune italiene din zona Napoli. De unde, se crede, derivă și numele pe care îl dăm în România biscuiților wafer.

Tot producție italiană sunt și biscuiții wafer Viennese, umpluți cu cremă de vanilie și îmbrăcați în ciocolată neagră. Un produs din categoria upmarket care a fost creat în 1958 ca un business complementar al producției de conuri pentru înghețată de o fimă de familie, Balbi, cu o cifră de afaceri de peste 50 de milioane de euro. Este firma care a realizat pentru Bulgari wafer personalizați pentru piața japoneză, devenind ulterior un brand cunoscut prin punctele sale Babbi Caffe la Kyoto, unde vinde inclusiv biscuiții wafer cu același nume.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *