Agricultura ecologică este adânc înrădăcinată în valorile fermei „Nasul Roșu”. Povestea acestei afaceri de succes începe în urmă cu mulți ani, când familia fondatoare s-a mutat la țară, atrasă de dorința de a oferi copiilor o hrană sănătoasă. Pentru a afla mai multe despre povestea lor, am discutat cu Dan Constantinescu, proprietarul fermei.
Inițial, nu existau prea multe opțiuni disponibile, iar sănătatea celor mici era o prioritate, ceea ce i-a determinat să înceapă cultivarea propriei hrane. După câțiva ani au parcurs pașii necesari pentru a obține certificarea ecologică oficială în perioada 2016-2017.
„Povestea noastră am început-o dintr-o nevoie amestecată cu un sâmbure plantat de bunicii noștri”, a declarat Dan Constantinescu pentru G4Food.
Activitatea fermei a început modest, cu un solar mic, care servea nevoilor familiei și prietenilor apropiați. Cu timpul, producția a crescut, iar surplusul de alimente a dus la ideea conservării și împărțirii produselor. După doi ani de la începutul activității agricole familia a luat decizia să transforme această pasiune într-o afacere comercială.
„La un moment dat a venit un amic și mi-a zis «De ce nu te apuci tu să vinzi ceea ce cultivi, că sunt foarte bune, eu n-am mâncat roții d-astea bune pe nicăieri unde am fost». Și ne-am tot cotit vreo doi ani de zile până am ajuns să transformăm povestea asta într-o chestiune comercială, adică să vindem ceea ce producem”, a explicat Dan.
Curajul soției, Alina, a fost esențial în acest proces, ea fiind cea care a sugerat închirierea unui spațiu în București. Până să închirieze spațiul, ei mergeau cu produsele pe la diverși prieteni care aveau magazine sau pe la diverse expoziții. „Eram un fel de nomazi cu legume în cârcă… după un an de zile eram teminați, vă dați seama, wekeend de wekeend descarcă și încarcă lăzi”, relatează el.
Provocările „Nasul Roșu”, și dorința de a petrece timp în grădină
„Mediul în care trăim este foarte volatil și imprevizibil. Am ajuns să fac mai multă birocrație decât făceam la corporație și mai puțin să fac ceea ce-mi doream cu adevărat, adică să stau cu mâinile în pământ”, a declarat proprietarul fermei.
Anul acesta au constiuit o echipă care îi ajută la fermă, dar Dan este dezamăgit de faptul că în ultima perioadă a stat tot mai puțin în grădină și speră ca pe viitor lucrurile să se schimbe.
Apoi, ne povestește că, în general, problemele sunt legate de volatilitatea mediului legislativ, schimbările imprevizibile de la an la an și găsirea oamenilor potriviți.
Roșiile de la „Nasul Roșu”
Ei cultivă soiuri de roșii mari, soiuri tradiționale. „Suntem printre ultimii din România care păstrăm aceste soiuri”, a remarcat Dan. Ele au evoluat în mod natural sau prin încrucișări făcute de oameni, dar încercăm să păstrăm autenticitatea lor. De fapt, ceea ce încercăm să facem este să recreăm gustul roșiilor din grădinile bunicilor noștri, „gustul de altădată”, așa cum a menționat el.
„La noi, roșia este produsul principal. Am câștigat o reputație în jurul acestui produs. Aș putea spune că roșia este numărul unu la fermă”, a declarat Dan Constantinescu.
Pe lângă roșii, mai cultivă diverse plante aromatice, precum pătrunjel, coriandru și altele. Au și salate, care vor apărea în curând. În timpul iernii cultivă, de exemplu, salata verde. Dan ne-a menționat că este spectaculoasă și foarte apreciată.
„Dacă nu ai apă, nu poți să începi” (legumicultura)
Ferma „Nasul Roșu” nu a fost afectatăde secetă, deoarece este dotată cu sisteme de irigații. „În legumicultură, dacă nu ai apă, nu poți să începi. Este esențial să te asiguri că ai apă la dispoziție”, a precizat Dan.
El îi sfătuiește pe începătorii în legumicultură să fie atenți la piață. Totul pleacă de la desfacere, de la unde și cum îți vinzi produsele. Apoi, el menționează că este necesar să își includă și propria muncă în calculul costurilor. „Am avut tendința, la început, să nu mă includ pe mine ca un cost”, a adăugat Dan.
Un alt aspect este să fii atent mereu la mediul legislativ și să faci lucrurile corect, cu documente și angajări legale. Este important să crești afacerea sănătos, pentru a evita problemele pe termen lung.
„Am învățat multe prin experiență directă, dar sfatul meu este să te educi înainte să te apuci de agricultură, nu te baza doar pe informațiile de pe internet. Fără o bază solidă, este greu să reușești”, a precizat proprietarul fermei.
Planurile de viitor sunt să creeze o comunitate de fermieri ecologici în zona lor. „Mi-aș dori ca și vecinii mei, care sunt legumicultori, să urmeze acest drum al ecologizării. Împreună, am putea oferi produse de calitate la o scară mai mare”, a mai adăugat Dan.
Numele „Nasul Roșu” are o semnificație personală, inspirată dintr-o experiență de viață a soților, într-o perioadă când lucrau pentru o corporație franceză. Azi, ferma este cunoscută pentru produsele sale ecologice, în special roșiile tradiționale, cultivate cu grijă pentru a recrea gustul autentic din grădinile bunicilor.