Restaurantele din Japonia susțin că nu taxează mai mult turiștii, ci doar taxează mai puțin localnicii

taitei, mancare japoneza sursa foto: Unsplash/ Sanju Pandita

Dacă puteți să vorbiți perfect japoneza și puteți comanda mancare la un bar sushi din Tokyo, atunci există șanse ca, în următoarea dumneavoastră călătorie în Japonia, să puteți obține o ofertă mai bună dacă vă integrați ca un localnic, arată un articol din CNN

Japonia nu a fost niciodată o destinație cunoscută pentru creșterea prețurilor pentru străini. Dar turismul excesiv – alimentat de o combinație de cereri refulate post-Covid (aka „călătorii de răzbunare”) și moneda locală slabă – a determinat recent restaurantele din țară să ia în considerare meritele prețurilor diferențiate.

„Oamenii spun că este vorba de discriminare, dar ne este foarte greu să servim străinii și ne depășește capacitatea”, a declarat Shogo Yonemitsu, care conduce Tamatebako, un restaurant de fructe de mare în Shibuya, cartierul comercial aglomerat din Tokyo.

Sosirile vizitatorilor în Japonia au atins un nivel record de 17,78 milioane în prima jumătate a anului 2024, conform datelor guvernamentale – și sunt pe cale să doboare recordul din 2019 al țării, de 31,88 milioane de turiști. Ca răspuns, localitățile din întreaga țară au început să pună în aplicare taxe pentru turiști, să impună plafoane pentru vizitatori și chiar să interzică vânzarea de alcool, în încercarea de a reduce efectele excesului de turism.

La începutul acestui an, un oraș stațiune de la poalele muntelui Fuji a ridicat o plasă uriașă pentru a bloca priveliștea spre vârful emblematic, după ce turiștii au venit în număr mare la un punct de fotografiere, provocând mizerie și probleme de trafic.

Între timp, autoritățile din domeniul turismului din Hokkaido, cea mai nordică prefectură a țării, cunoscută pentru peisajele sale pitorești și stațiunile de schi, au îndemnat luna aceasta întreprinderile să stabilească prețuri mai mici pentru localnici.

Iar un primar din vestul Japoniei a declarat că ia în considerare posibilitatea de a percepe turiștilor străini o taxă de intrare de peste șase ori mai mare decât cea locală la Castelul Himeji, aflat în patrimoniul mondial UNESCO.

Elisa Chan, director asociat al centrului de cercetare în domeniul ospitalității al Universității Chineze din Hong Kong, a declarat că diferențierea prețurilor poate fi o modalitate eficientă de combatere a turismului excesiv.

„Proprietarul poate dori să se asigure că o creștere bruscă a cererii din partea turiștilor nu îi îndepărtează pe toți clienții locali fideli și frecvenți. Taxarea mai mare a turiștilor poate fi văzută ca o soluție în acest sens”, a spus ea.

Yonemitsu, restauratorul, a declarat că afluxul de turiști nu este doar o problemă de a adăuga mese suplimentare.

El a spus că a trebuit să angajeze personal suplimentar vorbitor de limba engleză pentru a prelua comenzi, pentru a se ocupa de rezervări și pentru a le explica turiștilor totul, de la cum să facă diferența între sashimi și produsele la grătar până la unde să își pună bagajele. În caz contrar, se ajunge la „haos”, a spus el.

„Unii oameni spun: ‘Noi nu facem asta în țara noastră’. Dar gândiți-vă la cât de slabe sunt cunoștințele de engleză ale japonezilor. Nu suntem încă la nivelul la care ne putem numi o putere în turism. Pur și simplu nu știm să vorbim engleza și totuși nu putem spune lucruri greșite. Este foarte stresant”, a spus el.

Deși este un fenomen nou în Japonia, diferențierea prețurilor este destul de comună în alte părți ale lumii. Deoarece prețurile mai puțin costisitoare ale rezidenților sunt adesea scrise în limba locală, turiștii străini s-ar putea să nici nu știe că au plătit mai mult. În Japonia, este la latitudinea fiecărei întreprinderi să decidă singură dacă dorește să aplice prețuri diferențiate pe două niveluri.

 Acest lucru nu este întotdeauna valabil în alte părți, deoarece guvernele pot interveni. În Veneția, de exemplu, autoritățile au introdus o taxă de intrare în orașul italian și un sistem de rezervare online pentru a face față turismului excesiv.

Shuji Miyake, care conduce un izakaya, sau pub informal, în districtul Tsukiji din Tokyo, oferă ramen cu homar la prețul de 5.500 de yeni (35 de dolari) – de patru ori mai mult decât tăiețeii cu creveți pe care obișnuiții săi îi comandă adesea. Felul de mâncare premium este comercializat turiștilor, care, potrivit lui, au un buget mai mare pentru a încerca lucruri noi.

Turista australiană Phoebe Lee a declarat că a cheltuit mai puțin într-o călătorie recentă de două săptămâni în Japonia decât în călătoriile sale anterioare în țară – și că nu ar fi deranjată să plătească puțin mai mult dacă yenul slab face viața dificilă pentru localnici.

„Acest lucru ajută întreprinderile locale să continue să ne ofere nouă, norocoșilor vizitatori, experiențe uimitoare și să păstreze părți importante ale culturii Japoniei, cum ar fi restaurantele mici sau ryokans autentice (hanuri tradiționale)”, a spus ea.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:

sursa foto: Unsplash/ Sanju Pandita

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *