China amenință că va ținti sectorul aviatic și fermierii din UE dacă războiul comercial cu Bruxelles-ul se agravează

china, ue, fermieri, razboi comercial Sursa foto: G4Media

Beijingul avertizează Uniunea Europeană că va lovi în sectoarele aviației și agriculturii dacă Bruxelles-ul nu se retrage dintr-un război comercial iminent, transmite Politico.

În contextul în care se așteaptă ca în următoarele zile Comisia Europeană să aplice tarife pentru vehiculele electrice chinezești, Ministerul chinez al Comerțului a trimis o scrisoare de cinci pagini șefului UE pentru comerț, Valdis Dombrovskis, în care solicită o resetare a relațiilor, potrivit unei persoane care are cunoștință directă despre acest dosar.

Un purtător de cuvânt al Comisiei Europene a confirmat pentru sursa citată că Dombrovskis a primit scrisoarea. „Lucrăm la un răspuns”, a adăugat purtătorul de cuvânt.

Scrisoarea arată clar că Beijingul este deranjat de ritmul crescut al investigațiilor comerciale lansate de executivul UE în ultimele luni și solicită un armistițiu pentru a evita o nouă escaladare.

Cu toate acestea, China nu cere doar încetarea ostilităților, ci semnalează și potențiale represalii. Acestea ar urma să înceapă cu aviația și agricultura.

Miza nu ar putea fi mai mare. Alegătorii vor alege un nou Parlament European în perioada 6-9 iunie, iar Comisia va amâna probabil anunțarea rezultatului unei investigații de nouă luni privind subvențiile acordate de China producătorilor săi de vehicule electrice până după ce vor fi cunoscute rezultatele.

Nu este încă clar ce nivel al taxelor de import ar impune Bruxelles-ul, dar analiștii spun că acestea ar trebui să crească până la 50%, de la 10% în prezent, pentru a echilibra avantajul de cost de care se bucură producătorii chinezi de vehicule electrice, în frunte cu BYD.

Potrivit Rhodium Group, importurile UE de vehicule electrice din China au urcat vertiginos la 11,5 miliarde de dolari în 2023, de la 1,6 miliarde de dolari în 2020, reprezentând 37% din totalul importurilor de vehicule electrice.

În scrisoarea adresată lui Dombrovskis, Beijingul solicită o soluție negociată largă și idei noi pentru a găsi soluții la disputele comerciale, în urma escaladărilor dintre Bruxelles și Beijing care afectează comerțul cu orice, de la scanerele de securitate din aeroporturi la dispozitivele medicale.

Țintirea agriculturii ar putea da o lovitură considerabilă unui sector sensibil al UE, China fiind a treia destinație pentru exporturile agroalimentare ale blocului și reprezentând 6,4% din totalul comerțului agroalimentar al UE.

Citește și: Legea securității alimentare a Chinei intră în vigoare / Cel mai mare importator de produse agricole din lume țintește autosuficiența absolută

Cele mai grave măsuri în domeniul aviației ar viza probabil Airbus, producătorul european de aeronave care este cel mai mare furnizor de pe piața chineză. Beijingul a amenințat în trecut că va viza Airbus, cel mai cunoscut fiind faptul că a declarat că nu va cumpăra avioanele sale dacă companiile aeriene chineze vor intra sub incidența normelor UE privind comercializarea emisiilor de carbon.

Ca răspuns la ancheta privind subvențiile acordate vehiculelor electrice chinezești, Beijingul a lansat în ianuarie o anchetă antidumping împotriva producătorilor europeni de alcool – lovind în special Franța. Producătorii francezi de coniac se tem că vor fi ținta furiei Beijingului odată ce executivul UE va anunța oficial tarifele pentru vehiculele electrice.

Președintele chinez Xi Jinping s-a întâlnit cu președintele Comisiei Ursula von der Leyen și cu președintele francez Emmanuel Macron pentru discuții în trei la Paris la începutul acestei luni, dar tonul discuțiilor a fost rece și au dus doar la o promisiune a liderului chinez de a nu aplica taxe temporare producătorilor francezi de coniac.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *