Un agricultor din județul Teleorman a trăit o profundă dezamăgire după ce a participat la târgul de legume și fructe din Pucheni – București, unul dintre cele mai mari din sudul țării. Cu mașina plină de ceapă verde, omul a sperat că munca sa din ultimele săptămâni, desfășurată pe ogoarele din sud, va fi răsplătită cu vânzări bune. Realitatea, însă, a fost dură: n-a reușit să vândă nici măcar o legătură de ceapă la prețul de 20 de bani, scrie publicația Știri Diaspora.
„Uitați, oameni buni: marfă frumoasă întoarsă de la Pucheni. Nu am putut să o dau nici pe 20 de bani legătura de ceapă. Ia uitați, asta e munca la țăran. Muncim în zadar, cu oameni plătiți, benzină, plătim intrare și ne alegem cu praful de pe tobă. Uitați!”, a spus agricultorul într-un videoclip postat pe rețelele de socializare, în timp ce arăta legăturile de ceapă proaspătă rămase nevândute în portbagaj.
Târgul de la Pucheni, organizat săptămânal în sectorul 5 al Capitalei, atrage sute de agricultori din județele Dâmbovița, Argeș, Giurgiu, Teleorman și Prahova. Deși este perceput ca o piață importantă, pentru mulți, devine o capcană din cauza supraproducției și a concurenței acerbe.
„Țăranii nu mai au răbdare să își vândă ei marfa. S-au învățat s-o vândă angro”
Primăvara aceasta, producția excesivă de ceapă verde, ridichii și salată a dus la scăderea vertiginoasă a prețurilor, iar piața a devenit saturată. Clienții, tot mai rari în târguri, aleg supermarketurile sau piețele din cartiere, unde au parte de confort și constanță în ofertă.
Postarea agricultorului a generat reacții ample în online. Unii internauți au atras atenția asupra prețurilor prea mari pentru vânzarea en-gros și a prezenței intermediarilor care cumpără marfa la preț de nimic și o revând la prețuri mult mai mari: „Țăranii nu mai au răbdare să își vândă ei marfa. S-au învățat s-o vândă angro. Ce căuta la Pucheni, unde vin toți samsarii și cumpără de acolo, apoi cumperi de la ei patru, cinci fire de ceapă cu 2-3 lei?”, a comentat cineva.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:
Alții sugerează adaptarea la noile realități comerciale, promovarea online, vânzarea directă în piețele urbane și, mai ales, asocierea în cooperative pentru accesul în lanțurile mari de magazine: „Trebuie să vă uniți în asociații și să vindeți la marile magazine. Oamenii nu mai merg în piețe”.
Un alt comentariu scoate în evidență problema de fond a agriculturii mici din România: „Este așa în toate domeniile. Nu fabricarea produsului este problema, ci desfacerea, mai ales când este supraproducție”.
Printre soluțiile propuse, un internaut recomandă o abordare practică și directă: „Mergeți cu mașina prin comune și veți vedea că o veți da, pentru că o iau samsarii și o dau cu 3 lei legătura. Veniți voi, personalul, cu ceapa, salata, ridichii și dați direct”.