Tendințe pe piața vinurilor | Domeniile Davidescu: „Vinurile albe cresc, cele roșii scad ușor, rosé-ul își menține ritmul vânzării”

Vin rose, Casa Davidescu Sursa foto: Domeniile Davidescu

Vara 2025 reconfirmă schimbările din preferințele de consum ale românilor în materie de vinuri, cu o reconfigurare clară a gusturilor: vinurile albe câștigă teren, cele roșii sunt în ușoară scădere, iar rosé-ul se menține la ritmul de vânzare din anii precedenți, arată datele cramei Domeniile Davidescu, care activează atât în retail, cât și în HoReCa, și are o prezență puternică în România și pe piețe internaționale.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:

- articolul continuă mai jos -

În 2024, vinurile albe au crescut cu aproximativ 6% față de 2023, în special datorită succesului cupajelor care îmbină soiuri locale și internaționale, arată datele cramei. Un exemplu din portofoliul Domeniile Davidescu este Viorica & Pinot Grigio, un vin care a înregistrat o creștere de 10% față de anul anterior, fiind apreciat pentru prospețime, echilibru și versatilitate.

Vinurile roșii au scăzut cu aproximativ 5%, pe fondul unor schimbări în stilul de viață și consum, în special în marile orașe. Consumatorii urbani se orientează mai des spre vinuri albe sau rosé, mai ușoare, mai puțin alcoolizate și mai potrivite pentru clima caldă. Rosé-ul, care a avut una dintre cele mai mari creșteri între 2019-2022, se menține la un nivel stabil, dar fără o dinamică ascendentă în ultimii doi ani.

Vin roșu Domeniile Davidescu
Sursa foto: Domeniile Davidescu

CEO Domeniile Davidescu: „Ne bucură faptul că publicul român devine tot mai curios”

„Ne bucură faptul că publicul român devine tot mai curios, mai deschis la a explora vinuri moderne, echilibrate, care spun o poveste autentică. Am investit în soiuri precum Viorica, Rară Neagră și Chardonnay, pentru că le considerăm esențiale pentru viitorul vinului premium în regiune”, afirmă Andrian Davidescu, CEO Domeniile Davidescu.

Andrian Davidescu, CEO Domeniile Davidescu
Sursa foto: Domeniile Davidescu

În ceea ce privește consumul prin diferite canale de distribuție, în HoReCa domină vinurile roșii și albe, selectate frecvent alături de preparate elaborate. În schimb, pentru acasă, preferințele se diversifică, cu o ușoară înclinare spre vinuri albe și rosé, vara, și roșii în sezonul rece. Se observă și o diferență de comportament în ceea ce privește ocaziile de consum: vinurile Domeniile Davidescu sunt consumate atât la mese în familie sau între prieteni, cât și în momente mai intime – în cuplu, într-o seară romantică.

Există și o reconfigurare a soiurilor preferate: Chardonnay a devenit unul dintre cele mai populare soiuri din portofoliu, atât în retail, cât și în HoReCa; anul trecut, Viorica a înregistrat o dublare a vânzărilor față de 2022, în special în cupaje cu soiuri internaționale; iar Rară Neagră rămâne un punct forte, cu cerere solidă ca vin roșu, rosé și spumant.

Astfel, crama Domeniile Davidescu a investit în extinderea plantațiilor de Rară Neagră și Viorica, soiuri pentru care cererea este tot mai mare. Compania colaborează cu un oenolog cu experiență internațională din Noua Zeelandă, care inovează constant și aduce vinuri proaspete, moderne.

În schimb, cererea pentru Merlot și Cabernet Sauvignon a scăzut treptat, în special în rândul publicului urban care caută vinuri cu un profil aromatic diferit sau mai puțin clasic. La aceasta se adaugă și dificultățile din producție: randamentele mai mici la hectar, costurile ridicate și impactul schimbărilor climatice reduc viabilitatea acestor soiuri în unele zone.

Un alt factor care influențează vânzările de vin este sezonalitatea: iarna, consumul de vin roșu este de aproape trei ori mai mare decât vara, în timp ce în sezonul cald, cererea pentru vinuri albe aproape se dublează, iar rosé-ul atinge vârful de vizibilitate, în timp ce spumantele au vârful de creștere (vara și în preajma Sărbătorilor).

„Chiar și într-un context economic incert, când consumatorii aleg să cumpere vin mai rar, o fac mai conștient. Nu se întorc la produsele de masă, ci preferă să cumpere vinuri premium pentru momente speciale – produse în care au încredere, cu o poveste autentică și o calitate constantă. În pofida scăderii producției și a cererii globale de vin, crama Domeniile Davidescu a înregistrat o creștere constantă a vânzărilor, consolidându-și prezența în România și în piețele externe. Această evoluție este susținută și de numeroasele distincții internaționale obținute, care adaugă prestigiu și încredere în brand, chiar dacă nu sunt singurul criteriu de alegere pentru consumator”, explică Andrian Davidescu.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *