Este o tendință mondială, aceeea de a produce local pentru a evita costuri de producție uneori mai mari sau de transport sau, și mai complicat, taxe. Într-un context în care producția de vin mondială suferă în general dar cele de calitate își mențin potențialul, o serie de mari crame italiene încep să achiziționeze podgorii în Statele Unite, scrie cotidianul de business IlSole24Ore. Una dintre destinațiile preferate, Oregon, un stat cu podgorii de dimensiuni mici și medii, unde încă nu au pătruns grupurile multinaționale.
Grupul Santa Margherita, din Veneto, 21 ha achiziționate recent
Cea mai recentă achiziție a făcut-o de curând grupul Santa Margherita, din Veneto, care și-a consolidat prezența în Oregon prin achiziționarea unei crame de dimensiuni mai mici. Grupul a achiziționat în același stat în 2022 crama Roco Wines, iar acum a cumpărat încă 21 de hectare de viță-de-vie de la crama Marsh Estate. Grupul înregistrează o cifră de afaceri de ordinul a 255 milioane de euro, potrivit celor mai recente date raportate, cu peste 27 de milioane de sticle vândute în peste 90 de țări.
„Incertitudinile geopolitice, schimbarea generațională în rândul consumatorilor și tensiunile legate de taxe vamale care afectează diverse piețe impun cramelor italiene alegeri importante și viziuni strategice pe termen mediu și lung”, explică alegerea de a ne extinde tot mai mult prezența peste granițe, cu un accent deosebit pe Statele Unite”, a explicat pentru publicația gastronomică gamberorosso.it Andrea Conzonato, CEO al grupului.
„În SUA avem deja una dintre cele mai populare etichete de vin: Pinot Grigio Santa Margherita. După ce am fondat acum zece ani „Smusa”, compania noastră de distribuție Santa Margherita USA, strategia noastră de consolidare în America prevedea acum un nou pas, intrarea pe segmentul producției locale de vin. Am ales Oregon deoarece aici există încă multe crame de dimensiuni medii și mici (spre deosebire de multinaționalele din Napa Valley), iar regiunea este renumită pentru producția de Pinot Noir și Chardonnay. În prezent, producem aproximativ 100.000 de sticle. Am lansat deja un vin spumant obținut prin metoda tradițională, care a fost foarte bine primit de critica americană. Suntem convinși că, în viitor, ne vom axa tot mai mult pe vinurile spumante, beneficiind de experiența noastră vastă în acest domeniu, datorită etichetelor noastre precum Ca’ del Bosco și Kettmeir”, a mai comentat managerul grupului.
Crama Antinori, din Toscana, în Statele Unite din 1986, deține peste 240 ha
Printre pionierii care au lansat această strategie se numără cunoscuții producători Antinori și Frescobaldi, și asta deja în urmă cu mai mulți ani. „Relația Antinori cu SUA are rădăcini îndepărtate și a fost întotdeauna legată de prietenia strânsă dintre tatăl meu și pionierul Napa Valley, Robert Mondavi. Suntem prezenți în Napa Valley încă din 1986, când am achiziționat o cotă de 2% în crama Antica, o companie cu 240 de hectare de viță-de-vie, pe care am preluat-o integral în 2008. Ulterior, am cumpărat 15% din Stag’s Leap, o cramă istorică din nordul San Francisco, câștigătoare a celebrului „Judgement of Paris”.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:
Această competiție, organizată în Franța în 1976, a dezvăluit lumii potențialul vinurilor din Napa Valley, când jurații au preferat două vinuri californiene celor franțuzești. În urmă cu un an și jumătate, am preluat crama împreună cu Col Solare, în statul Washington. În total, în SUA producem aproximativ 1,4 milioane de sticle (1,3 milioane doar la Stag’s Leap), în special Cabernet Sauvignon și Chardonnay. În jurul cramelor noastre americane ne-am construit și rețeaua de distribuție, un element esențial pentru consolidarea poziției noastre pe această piață”, spune Albiera Antinori, președinte și CEO al companiei toscane.
Crama Antinori are în proprietate 3.400 hectare de viță-de-vie și a produs în 2024 21 de milioane de sticle, corespunzând unei cifre de afaceri de 263 de milioane de euro în 2024, în creștere cu 6% față de anul precedent.
Grupul Frescobaldi, tot în Oregon, 18 hectare
În ce privește grupul Frescobaldi, relația cu Statele Unite este tot una de ordinul deceniilor, dar achițiile au început doar cu câțiva ani în urmă. „Și relația mea cu SUA este de lungă durată, având în vedere că am studiat enologia la Davis, în California, însă, ca și companie, am pătruns pe piață abia în iulie 2023, când am achiziționat crama Domaine Roy & Fils în Oregon. Aceasta este o regiune deosebit de potrivită pentru Pinot Noir, dar și pentru Chardonnay.
Climatul continental și variațiile termice semnificative favorizează expresia aromatică a strugurilor, rezultând vinuri parfumate și elegante, mai puțin corpolente decât Cabernet californian, dar mai apropiate de gusturile consumatorilor de pe piețele internaționale. Am investit aici pentru că 75% dintre consumatorii americani cumpără vinuri produse pe plan local, iar noi dorim să le oferim, pe lângă etichetele noastre „made in Italy”, și propria noastră interpretare a vinurilor americane. În Oregon, avem 18 hectare și plantăm încă 10 pentru a ajunge curând la 30. Producția actuală este de 200.000 de sticle, iar obiectivul nostru este să o creștem în câțiva ani”, explică Lamberto Frescobaldi, președintele Marchesi Frescobaldi (171 milioane de euro cifră de afaceri, 11 milioane de sticle produse și 1.750 hectare de viță-de-vie în total).
Potrivit unor estimări ale actorilor importanți din sector, pierderile pe care vinurile italiene le-ar putea suferi în eventualitatea impunerii unor taxe vamale în Statele Unite ar putea fi de ordinul a 17% din cifra de afaceri, adică circa 330 de milioane de euro, din totalul de 1,9 miliarde. Aceleași surse anticipează că eventualele taxe ar putea fi mai mici în cazul vinurilor spumante, la presiunea marilor actori din industria vitivinicolă americană, care importă și distribuie mari cantități de Prosecco.