Dieta mediteraneană scade riscul de moarte prematură/Noi studii arată același rezultat

Dieta mediteraneană Foto: Pexels

Alimentația joacă un rol extrem de important în sănătatea noastră și riscul de deces prematur. Recent, un nou studiu a vorbit despre dieta care scade riscul de moarte prematură. Conform rezultatelor, dieta mediteraneană poate reduce riscul de moarte prematură cu 23%.

Nu este niciun secret că dieta mediteraneană este una dintre cele mai sănătoase. Numeroase studii au relevat acest lucru și au adus dovezi că această dietă influențează în bine sănătatea creierului, reglează glicemia și reduce riscul de boli cardiovasculare.

În acest nou studiu publicat la 31 mai 2024 în JAMA Network Open, cercetătorii au vrut să afle ce factori metabolici de bază ar putea contribui la reducerea riscului de deces prematur, ca urmare a unui mod de alimentație de tip dieta mediteraneană. Această dietă nu fusese luată prea mult în considerare în studiile anterioare de până acum.

Noi studii efectuate

La studiu au participat 25.315 femei americane, cu o vârstă medie de 55 de ani. La începutul studiului erau sănătoase și au fost incluse femei din rase și etnii diferite. Participantele au fost urmărite timp de 25 de ani.

La începutul studiului au fost colectate date de bază, inclusiv datele demografice tipice – vârsta, indicele masă corporală (IMC), locația, venitul, educația etc. În plus, au fost luate în calcul comportamentele de sănătate precum activitatea fizică și istoricul fumatului. De asemenea, starea de menopauză și utilizarea de hormoni pentru tratamentul menopauzei, arată Eating Well.

Fiecare participantă a completat un chestionar privind obiceiurile alimentare care a inclus 131 de întrebări. Apoi au primit un scor al dietei mediteraneene pe baza răspunsurilor lor privind consumul regulat a nouă componente alimentare. Participantele au primit câte un punct pentru un consum mai mare decât media din următoarele grupe de alimente: legume (cu excepția cartofilor), fructe, nuci, cereale integrale, leguminoase și pește, precum și o cantitate bună de acizi grași mononesaturați sau saturați. De asemenea, au primit un punct pentru un consum mai mic decât media de carne roșie și de carne procesată și un alt punct dacă consumul de alcool s-a încadrat în intervalul de 5 până la 15 grame/zi – ceea ce corespunde la aproximativ un pahar de vin de 5 uncii (150 ml), 12 uncii (350 ml) de bere obișnuită sau 1,5 uncii (40 ml) de lichior pe zi.

Ce au analizat cercetătorii

Pe baza scorurilor obținute, participantele au fost apoi clasificate pe trei niveluri, în funcție de aderența lor la dieta mediteraneană. Aderență scăzută (scoruri de 0-3), aderență intermediară (scoruri de 4-5) și aderență ridicată (scoruri de 6-9).

În plus, participantele au completat chestionare de sănătate la șase luni distanță în primul an și apoi anual. De asemenea, au furnizat probe de sânge pentru analize. S-au verificat HbA1c (hemoglobina glicată, care reprezintă monitorizarea pe termen lung a variației medii a concentrației glucozei în sânge, creșterea sa fiind asociată cu complicații cronice ale diabetului), lipide și markeri inflamatori. De asemenea, au fost efectuate teste pentru colesterol (există dovezi că particulele LDL mai mici cresc riscul de boli de inimă și de sindrom metabolic).

Dosarele medicale, certificatele de deces și cauzele de deces au fost urmărite timp de 25 de ani. În această perioadă, au avut loc 3.879 de decese. Dintre acestea, 935 au fost din cauza bolilor de inimă și 1.531 din cauza cancerului.

Dieta mediteraneană, risc mai mic de moarte prematură

Cercetătorii au descoperit că, în comparație cu femeile cu scor mic privind aderența la dieta mediteraneană (sub 3 puncte), cele cu scoruri de 6 sau mai mult au avut un risc cu 23% mai mic de a muri prematur din orice cauză. Rezultatele au sugerat, de asemenea, că anumiți factori de risc cardiometabolic ar putea explica reducerea riscului, în special biomarkeri legați de metabolismul favorabil și lipoproteinele bogate în trigliceride, precum și o inflamație mai scăzută, rezistența la insulină și IMC.

Acest studiu se adaugă la dovezile din ce în ce mai numeroase care arată că includerea mai multor alimente precum fructe, legume, nuci, semințe, leguminoase, cereale integrale, fructe de mare și grăsimi sănătoase – și mai puțină carne procesată și carne roșie – este avantajoasă pentru sănătate.

De asemenea, sugerează că inflamația și metabolismul au jucat cel mai semnificativ rol în riscul de deces prematur.

Asta înseamnă că trebuie să ne concentrăm asupra a ceea ce putem controla, cum ar fi dieta și activitatea fizică. Despre acestea  știm că pot scădea inflamația și reduce riscul de boli cronice.

Foto: Pexels

Comentarii

  1. Dieta meditereneana este foarte buna, aveti totusi grija sa nu inecati salatele in ulei de masline, chiar daca este un ulei bun pentru ,1-2 linguri maxim, pentru ca altfel mancati calorii pe paine.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *