Federaţia Băncilor pentru Alimente din România (FBAR) organizează, în perioada 19 – 21 aprilie 2024, cea de-a 10-a ediţie a Colectei Naţionale de Alimente, sub sloganul „Împreună hrănim speranţa”, transmite Agerpres.
„Colecta Naţională de Alimente, una dintre cele mai mari campanii de solidaritate la nivel naţional, organizată de Federaţia Băncilor pentru Alimente din România – FBAR, împreună cu cele nouă Bănci Regionale din Bucureşti, Cluj, Roman, Braşov, Oradea, Timişoara, Constanţa şi Galaţi, revine şi anul acesta în preajma sărbătorilor de Paşte. Campania mobilizează de fiecare dată mii de voluntari şi sute de organizaţii partenere, uniţi de misiunea de a-i sprijini pe cei mai vulnerabili dintre semenii noştri, iar această ediţie continuă maratonul de solidaritate şi generozitate”, precizează organizatorii într-un comunicat transmis marţi Agerpres.
Ediţia de Paşte din acest an se va desfăşura în 828 de magazine ale partenerilor tradiţionali ai Băncilor pentru Alimente, care susţin constant misiunea acestora de a combate şi reduce risipa alimentară şi sărăcia, respectiv în toate cele 355 de magazine Lidl din ţară, în toate cele 377 de magazine Penny|Rewe, în 41 de magazine Auchan România şi în 55 de magazine Kaufland.
Potrivit sursei citate, în toate aceste magazine, în cele trei zile de campanie, clienţii sunt invitaţi să facă un gest simplu şi concret de sprijin faţă de cei care au mai mare nevoie, achiziţionând şi donând alimente neperisabile, precum făină, orez, mălai, ulei, zahăr, conserve de carne şi peşte, cereale, paste făinoase, patiserie ambalată, biscuiţi, ciocolată, sosuri, gemuri, seminţe şi fructe uscate, ceai şi cafea. Alimentele pot fi donate în cutiile sau coşurile special amenajate, aflate după casele de marcat.
Ediţia aniversară va beneficia de sprijinul a peste 4.700 voluntari dedicaţi, care vor contribui la colectarea, sortarea şi distribuirea donaţiilor. Voluntarii, recunoscuţi după vestele portocalii, vor fi prezenţi la intrarea şi pe culoarele magazinelor partenere, îndrumând şi oferind sprijin celor care doresc să se implice. Aceştia vor distribui pungile portocalii, simbol al campaniei, în care se pot dona alimentele.
„Toate alimentele donate vor fi distribuite în scurt timp după colectare, prin intermediul Băncilor pentru Alimente şi a numeroaselor organizaţii partenere, către cei mai vulnerabili: copii din centre de zi şi de plasament, familii sărace, vârstnici din cămine şi multe persoane aflate în dificultate”, susţin organizatorii.
Campania, cunoscută în 30 de state din Europa unde funcţionează Bănci pentru Alimente, a demarat în România în 2019, în parteneriat cu Lidl România. Dacă la prima ediţie erau doar 12 magazine implicate, an de an s-au alăturat alţi parteneri importanţi: Penny | Rewe, Auchan, Kaufland, iar numărul magazinelor a ajuns astăzi la 832.
În cele nouă ediţii desfăşurate până acum au fost donate peste 423 de tone de alimente, au fost implicate 510 ONG-uri partenere, alimentele ajungând la peste 120.000 de oameni.
„Generozitatea românilor, implicarea partenerilor noştri, devotamentul sutelor de organizaţii şi dedicarea miilor de voluntari ne inspiră şi ne motivează să facem din Colecta Naţională de Alimente un simbol al solidarităţii în România. Cu nouă ediţii în spate, demonstrăm că împreună putem schimba vieţile celor greu încercaţi, fie că este vorba de o familie săracă, un bunic rămas fără sprijin sau o mamă singură cu copiii. Într-un context social şi economic dificil, implicarea fiecăruia dintre noi este crucială. Invităm toţi cetăţenii să se alăture acestei campanii aniversare şi să contribuie la hrănirea speranţei celor care au mai mare nevoie”, a spus Gabriel Sescu, preşedintele Federaţiei Băncilor pentru Alimente din România – FBAR.
În România, peste 4 milioane de români, adică 21,2% din populaţie, trăiesc în pragul sărăciei, iar o mare parte dintre aceştia sunt copii (conform datelor INS din 2022). Resursele financiare limitate şi creşterea preţurilor fac din ce în ce mai dificil accesul la o alimentaţie nutritivă şi demnă, afectând în mod semnificativ calitatea vieţii, mai ales pentru categoriile vulnerabile, susţin organizatorii acestui eveniment.
Campania se desfăşoară în parteneriat cu Lidl România, Penny | Rewe România, Auchan România, Kaufland România şi este posibilă cu sprijinul CHEP România şi Edenred România.
Federaţia Băncilor pentru Alimente din România (FBAR) şi cele nouă Bănci Regionale pentru Alimente formează o reţea naţională de solidaritate, conectând surplusul de alimente cu cei în nevoie. Ele colectează şi distribuie alimente către organizaţiile partenere, prevenind risipa alimentară şi sprijinind comunităţile vulnerabile, contribuind astfel şi la reducerea emisiilor de gaze asociate deşeurilor alimentare.
FBAR se inspiră şi împărtăşeşte modelul Federaţiei Europene a Băncilor pentru Alimente (FEBA) şi este recunoscută ca membru asociat al acesteia. Din 2016, când a fost creată prima Bancă pentru Alimente din România la Bucureşti şi până astăzi, Reţeaua Naţională a Băncilor pentru Alimente a salvat de la pierdere şi risipă peste 21.270 tone de alimente, în valoare de peste 45,9 milioane euro. Aceste alimente s-au transformat în aproximativ 42,5 milioane de porţii de hrană pentru 256.650 persoanele în dificultate.