Artistul australian Guido van Helten transformă un turn uriaș de depozitare a cerealelor din Minot, Dakota de Nord, într-un mural de 360° care celebrează poveștile locale, pământul și identitatea, notează Euronews.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:
- articolul continuă mai jos -
Nu vezi în fiecare zi un artist atârnând la 23 de metri înălțime, pictând calm un zid masiv de beton, ca și cum ar vopsi un gard. Dar exact acolo îl găsești pe Guido van Helten – cocoțat într-o nacelă, lucrând constant la ceea ce va deveni unul dintre cele mai impresionante repere din zonă.
„Când folosești aceste structuri vechi pentru a spune povești și a le transforma într-un vehicul ce poartă imaginea unei identități, ele devin parte din peisaj”, a spune artistul.
Cine este Guido van Helten?
În vârstă de 38 de ani, este originar din Brisbane, Australia, dar și-a construit o reputație la nivel mondial transformând clădiri industriale masive în murale impresionante.
De la baraje din Australia până la un turn de răcire din apropiere de Cernobîl, lucrările sale îmbină realismul cu poveștile comunității, la o scară monumentală.
În ultimii ani, a fost atras în special de vastele spații, adesea trecute cu vederea, din centrul Statelor Unite – ceea ce unii ar numi „ținuturi peste care doar zbori”.
„Îmi place oportunitatea de a descoperi povești care, adesea, sunt considerate izolate sau din comunități ignorate”, a spus el.
Cea mai recentă operă
Un complex masiv de silozuri și depozite de cereale din anii 1950, aflat în inima orașului Minot – odinioară un centru înfloritor al comerțului agricol, acum o prezență inertă în orizontul local. Planul: acoperirea structurii cu un mural de 360°, care să surprindă esența regiunii printr-un amestec de fotografie și pictură.
Înainte de a se apuca de lucru a petrecut timp cu localnicii înainte, ascultându-le poveștile și absorbind atmosfera locului, înainte de a pune mâna pe pensulă. A început să picteze în Minot în luna mai. Deși imaginea finală rămâne secretă, pe turnurile de beton se disting deja fragmente de hambare și figuri feminine.
„În multe feluri, totul se reduce la pământ și la modul în care diferite culturi îl interpretează și se conectează cu el”, a explicat el despre inspirația lucrării. „Iar în Dakota de Nord, acest lucru e cu atât mai interesant, pentru că este un pământ vast, deschis.”
Acea conexiune cu pământul – fie prin creșterea vitelor, industria petrolieră sau moștenirea nativ americană – este, spune artistul, ceea ce a modelat conceptul muralului. Minot se află aproape de câmpul petrolier Bakken și de Rezervația Indiană Fort Berthold, unde chestiunile legate de pământ și proprietate sunt mereu actuale.
Este, de asemenea, foarte atent la aspectul și textura lucrărilor sale, folosind vopsele silicat-minerale care se leagă de beton și îmbătrânesc natural, în armonie cu suprafața.
„Îmi place culoarea acestor clădiri, așa că nu vreau să mă lupt cu ea, nu vreau să o schimb, nu vreau să fie stridentă”, a spus el. „Vreau să devină parte din peisaj.”
Nu doar artistul vede valoarea acestei transformări.
„Este o modalitate excelentă de a recondiționa o proprietate deteriorată și de a-i reda prezența în orizontul nostru”, a spus proprietarul, Derek Hackett. El adaugă că, în curând, muralul va fi vizibil aproape din orice punct al orașului.
Proiectul nu este ieftin – costul total se ridică la aproximativ 350.000 de dolari (circa 301.000 €) – dar este finanțat integral din donații. Până acum, s-a strâns aproximativ 85% din sumă, a declarat Chelsea Gleich, purtătoarea de cuvânt a proiectului.
„Este ceva unic pentru noi, unic pentru Dakota de Nord, și nu vei găsi o lucrare exact ca aceasta nicăieri altundeva”, a spus ea.