„Creșterea dintr-o peșteră este un punct de atracție unic… Izolația naturală menține costurile energetice scăzute, deoarece avem nevoie doar de lumini LED pentru creșterea plantelor și pentru menținerea unei temperaturi potrivite. Astfel, ne bucurăm de temperaturi stabile pe tot parcursul anului, ceea ce face ca operațiunea noastră să fie eficientă din punct de vedere energetic,” explică Rafik Halabi, co-fondatorul Gruvegrønt, o fermă verticală situată într-un complex de peșteri, lângă Oslo (Norvegia), pentru Freshplaza. Cu o ofertă de verdețuri proaspete, microverdețuri și, în curând, ciuperci, Rafik și cofondatorul său Peyman Karim Afshar plănuiesc să extindă portofoliul de produse datorită cererii în creștere.
Spațiul din peșteră le asigură un ambient natural constant. Umiditatea este însă o problemă
Rafik și Peyman dispun de un spațiu de 30.000 m² în peșteră, din care folosesc doar aproximativ 1.000 m², iar ferma verticală ocupă 300 m². Peștera, deținută de o companie de reciclare locală, oferă numeroase avantaje pentru o fermă interioară. „Folosim doar LED-uri pentru încălzire, astfel evităm multe dintre problemele energetice cu care se confruntă alte ferme verticale.”
Deși costul energetic este minim acum, ei au stabilit un preț fix pe termen lung cu proprietarul peșterii, Franzefoss, ceea ce îi ajută să facă față posibilelor creșteri de costuri din 2025. Cu toate acestea, umiditatea a fost o provocare, iar echipa se bazează pe dezumidificatoare și ventilatoare pentru a controla nivelul de umiditate.
Oferta de produse se adaptează meniului restaurantelor
Ferma livrează direct către restaurante din Oslo și din împrejurimi, cum ar fi Bærum, permițând lui Rafik să se alinieze cerințelor specifice ale fiecărei bucătării și să rămână competitiv în preț. Clienții pot alege dintr-o listă personalizată de produse, iar echipa „crește la comandă” pentru a evita risipa și a se asigura că fiecare produs este ideal pentru meniurile restaurantelor. „Nu este neobișnuit pentru noi să creștem ierburi și microverdețuri mai mari, așa cum preferă adesea restaurantele de fine dining”, afirmă Peyman.
Sistem de creștere este flexibil, se ajustează pentru culturi diferite
„Există o mare cerere pentru ciuperci pe piața de lux din Oslo”, spune Rafik. De aceea, Gruvegrønt explorează piața ciupercilor premium, cum ar fi creasta-leului, shiitake, enoki și pleurotus roz, pentru a răspunde nevoii de alternative la carne și pește. Modulele de creștere sunt furnizate de startup-ul norvegian Avisomo și permit ajustarea pentru diferite culturi, de la microverdețuri la frunze verzi.
Producția este sezonieră și crește în perioadele cu solicitări mai mari
Gruvegrønt își ajustează producția în funcție de cererea sezonieră a restaurantelor. În perioadele aglomerate, cum ar fi sărbătorile din noiembrie-decembrie, ferma își mărește producția pentru a satisface cererea, iar în perioadele mai calme, cum ar fi vacanțele de toamnă, își reduce producția. „Prin vehiculul nostru electric, toate livrările sunt gestionate intern, pentru a ne asigura că produsele sunt proaspete și că avem control total asupra logisticii,” subliniază Peyman.
Retail-ul este o opțiune de viitor
În ceea ce privește posibilitatea ca Gruvegrønt să intre pe piața de retail, Rafik menționează că aceasta este o posibilitate pentru viitor. „Ar necesita probabil modificări în ceea ce privește dimensiunea, ambalarea și livrarea, pentru a răspunde cerințelor consumatorilor.” Deși în prezent sunt axați pe ierburi și verdețuri, fondatorii iau în considerare noi formate de ambalare dacă vor ajunge în supermarketuri.