Vânzările în retail, la valoarea curentă, de vinuri/șampanie și băuturi spirtoase fine vor crește în România cu 1% în 2024, până la 496 de milioane de lei, potrivit raportului „Fine Wines/Champagne and Spirits in Romania”, realizat de compania de cercetare a pieței Euromonitor International. G4Food a primit informațiile-cheie din cercetare.
„Cu toate acestea, această cifră reprezintă o scădere față de performanța de creștere de două cifre înregistrată în anul precedent, când consumatorii socializau și se răsfățau în urma eliminării restricțiilor COVID-19. În plus, [în 2023] creșterea a fost susținută de numărul mare de nunți din țară, reprogramate pentru a avea loc în urma eliminării restricțiilor COVID-19”, arată raportul.
În consecință, în urma unei creșteri semnificative a vânzărilor, creșterea din 2024 este, în mod natural, la un nivel mai scăzut. Potrivit analiștilor companiei, criza costului vieții are un impact redus asupra vânzărilor de băuturi fine, deoarece pentru mulți consumatori români, „răsfățul cu produse premium este un lux accesibil și ocazional”.
În plus, unii consumatori consideră că vinurile/șampania premium și băuturile spirtoase fine sunt un simbol al statutului sau o reflectare a sofisticării personale. „Acești factori încurajează consumatorii care nu au neapărat venituri mari să aloce un buget pentru achiziționarea de vinuri, șampanie și băuturi spirtoase fine”, potrivit cercetării Euromonitor.
Compania estimează că vânzările cu amănuntul vor crește în următorii cinci ani cu o rată anuală compusă de 8% la valoare curentă, pentru a ajunge la 715 milioane de lei în 2029.
Băuturile fine sunt băuturile alcoolice de calitate superioară, produse din ingrediente premium și prin metode tradiționale sau artizanale. Aceste băuturi sunt recunoscute pentru caracteristicile lor deosebite, aromele complexe și, în multe cazuri, pentru capacitatea de a se îmbunătăți în timp. De asemenea, băuturile fine sunt adesea asociate cu mărci prestigioase și sunt considerate un simbol al luxului și rafinamentului.