Ambalajele “imorale” ale alimentelor nesănătoase îi manipulează pe copii pentru a le provoca pofta de dulciuri, arată un raport citat de The Guardian.
Bite Back, un grup de campanie a lui Jamie Oliver, a descoperit că cei mai mari 10 producători atrag tinerii cumpărători cu culori și desene animate care atrag atenția.
Companiile alimentare folosesc culori strălucitoare și personaje de desene animate într-un efort “lipsit de etică” de a manipula copiii pentru a-i face să dorească dulciurile și chipsurile pe care le produc, potrivit unui raport.
Bite Back, un grup de campanie care face parte din imperiul bucătarului Jamie Oliver, a cerut experților în nutriție să analizeze 262 de produse alimentare dulci vândute în Marea Britanie cu ambalaje susceptibile de a atrage copiii, fabricate de cele mai mari 10 companii alimentare.
Oliver i-a acuzat pe producătorii de alimente că folosesc în mod deliberat ambalaje concepute pentru a “capta mințile tinere” pentru a vinde mai multă mâncare nesănătoasă.
Cercetarea, realizată de Action on Salt, un grup de experți în alimentație cu sediul la Universitatea Queen Mary din Londra, a constatat că:
- 78% dintre produse au fost considerate nesănătoase din cauza conținutului de grăsimi, sare sau zahăr.
- 67% dintre cele care prezentau un personaj erau nesănătoase.
- 80% dintre produse foloseau culori vii, precum și modele și litere amuzante pentru a atrage atenția copiilor.
Bite Back a declarat: “Unele întreprinderi folosesc ambalaje atrăgătoare pentru copii pentru a le oferi acestora produse nesănătoase. Printre infractori se numără Kinder Surprise, M&Ms, Randoms și Monster Munch Giants – toate acestea se ascund în spatele unor ambalaje colorate și atrăgătoare pentru copii, în timp ce își îndoapă produsele cu zahăr și grăsimi”.
Oliver a declarat: “Fie că este vorba de personaje amuzante, imagini luminoase sau forme noi și interesante, aceste companii schimbătoare le aleg pentru că știu că vor capta mințile tinerilor.
“Acest truc … este încă un alt mod prin care companiile bombardează copiii cu mâncare nesănătoasă de tip junk food.”
Bite Back își prezintă joi dovezile în cadrul unei anchete a Camerei Lorzilor privind alimentele ultraprocesate, dieta și obezitatea.
Sondajul a constatat că toate cele 58 de produse atractive pentru copii fabricate de Mondelēz International – care deține mărcile Cadbury, Oreo, Milka și Dairylea – erau nesănătoase. De asemenea, toate cele 22 produse de Ferrero conțineau cantități mari de grăsimi, sare sau zahăr, a constatat Bite Back.
Mars, PepsiCo și Kellogg’s vând zeci de produse cu produse atrăgătoare pentru copii care sunt nesănătoase, a constatat raportul. Cu toate acestea, niciunul dintre produsele Danone care atrag copiii nu a fost.
James Toop, directorul executiv al Bite Back, a cerut miniștrilor să “introducă noi reglementări pentru a restricționa aceste tactici sinistre ale giganților de junk food, deoarece ne îndreptăm ca somnambulii spre o criză de sănătate care poate fi prevenită”.
Mondelēz a respins concluziile și a declarat că este un “producător de alimente responsabil” care respectă codurile de marketing din Marea Britanie. Produsele sale “sunt comercializate pentru adulți și părinți și sunt destinate să fie un răsfăț ocazional”, a adăugat acesta.
Un purtător de cuvânt a declarat că “nu sunt de acord cu caracterizarea produselor noastre de către raport. De exemplu, nu credem că un produs ar trebui să fie considerat atractiv pentru copii deoarece ambalajul său are culori strălucitoare sau forme distinctive”.
În februarie, Wes Streeting, secretarul din umbră pentru sănătate, și-a exprimat îngrijorarea că “în calitate de cetățeni, suntem foarte manipulați de marketingul [alimentelor] care ne este aruncat în față”. Acesta a adăugat că există “argumente serioase” pentru impunerea de noi restricții asupra ambalajelor alimentare.
Promițând că un guvern laburist va introduce o linie de demarcație la ora 21.00 pentru publicitatea acestor produse, Streeting a îndemnat, de asemenea, producătorii de alimente să contribuie la combaterea obezității, în caz contrar riscând să fie forțați de un “cilindru compresor” să facă acest lucru.
Federația pentru alimente și băuturi a apărat, de asemenea, tacticile de marketing ale firmelor alimentare.
“Producătorii de alimente și băuturi respectă cu strictețe regulile privind publicitatea alimentelor și băuturilor mai puțin sănătoase în mass-media pentru copii, inclusiv la televizor, online, în cinematografe, în presa scrisă și în exterior”, a declarat un purtător de cuvânt.
Danone a declarat că miniștrii și industria alimentară trebuie să facă mai mult pentru a se asigura că alimentele sunt mai sănătoase.
James Mayer, președintele companiei pentru Marea Britanie și Irlanda, a declarat luni, în cadrul anchetei Lords, că guvernul ar trebui să prezinte o definiție a ceea ce constituie “alimente sănătoase”, pe baza cantității de grăsimi, zahăr și sare pe care le conțin, și să oblige firmele să publice detalii despre cât de sănătoase sunt produsele lor.
Danone “s-a angajat să nu producă niciodată un produs pentru copii care să aibă un conținut ridicat de grăsimi, zahăr sau sare, așa cum este definit de legislația guvernului britanic”, a adăugat aceasta.
Departamentul de Sănătate și Asistență Socială a declarat că guvernul are “un istoric dovedit în ceea ce privește luarea de măsuri împotriva obezității infantile”.
“Programul nostru de reducere a zahărului a dus cu succes la reducerea nivelului de zahăr într-o mare varietate de produse, inclusiv cereale pentru micul dejun, iaurturi și băuturi pe bază de lapte, în timp ce taxa noastră pentru industria băuturilor răcoritoare a redus aproape la jumătate cantitatea de zahăr din băuturile răcoritoare – iar cercetările sugerează că acest lucru ar fi putut preveni până la 5.000 de cazuri de obezitate la fetele din ultimul an de școală primară”, a declarat departamentul.
“Vom lua măsuri suplimentare anul viitor prin aplicarea de restricții asupra ofertelor de tipul “cumpărați unul, primiți unul gratis”, precum și asupra publicității pentru produse mai puțin sănătoase la televizor și online”.