Cu două decenii în urmă, am realizat un reportaj TV la Crama SERVE, din localitatea Ceptura, județul Prahova, unde l-am avut ca interlocutor pe Guy Tyrel de Poix, un francez venit în România imediat după Revoluție, cu scopul asumat de a pune bazele unei afaceri vitivinicole, fiind membru al unei familii nobiliare care deține un important domeniu viticol în insula Corsica.
Vinurile francezului ( cel mai cunoscut fiind Vinul Cavalerului ) stabilit, în 1994, în Dealu Mare, au ajuns să facă furori în rândul clasei mijlocii autohtone în curs de formare și au realizat trecerea, sper ireversibilă, de la industria vitivinicolă comunistă, concentrată pe cantitate, la cultura vinului orientată spre calitate și excelență. Guy, corsicanul mustăcios îndrăgostit de România și de o româncă, Mihaela, a fost un exemplu convingător pentru noii viticultori români: puzderia de crame din Dealu Mare abia după aceea au început să prindă viață.
Între timp, în 2011, contele de Poix s-a mutat dintre viile Cepturei în viile eternității, ținând să fie îngropat în România, la Câmpina.
Afacerea SERVE a supraviețuit însă și a mers mai departe. Anul acesta împlinește 30 de ani de la înființare.
Transformări în bine
Multe s-au schimbat pe dealurile Cepturei în acest interval. De pildă, în 2004, via francezului era așa de bine pusă la punct, încât privită din curtea cramei, părea o bucată de peisaj decupată din Franța și lipită de priveliștea viilor din împrejurimi, ajunse ca niște hățișuri, din cauză că nu erau îngrijite. Era atât de bine lucrată, încât părea o iluzie optică. Acum toate viile arată așa, mai puțin cele care au fost abandonate și s-au sălbăticit.
În 2007, România a aderat la Uniunea Europeană și viticultorii, inclusiv Crama SERVE, au beneficiat de fondurile europene puse la dispoziție pentru a înlocui plantațiile de viță-de-vie vechi cu plantații noi și pentru a moderniza unitățile de procesare, prin cumpărarea unor instalații de vinificare performante.
Apoi, au fost deschise linii comerciale noi, fiind oferite vinuri de înaltă calitate, îmbuteliate în sticle cu un design atractiv. Oferta românească de vinuri a început să semene, încet-încet, cu oferta marilor puteri vitivinicole mondiale.
Crama SERVE însumează, în prezent, un domeniu de 65 de hectare.
”Suntem mari printre cei mici și mici printre cei mari”, punctează Mihaela Tyrel de Poix, stând în picioare, în autocarul care coboară, pe serpentine, din vârful dealului ( 450 m altitudine ), unde ar fi trebuit să facem poze, dar n-am mai făcut, fiindcă a început un ropot de ploaie, fenomen meteo rar în acest an, în sudul țării.
O cramă născută dintr-un pahar de Fetească Neagră
Mai târziu, la un pahar cu vin, în cabana de primire a oaspeților – acum, un grup de jurnaliști din București – doamna Mihaela Tyrel de Poix își amintește că la început, în 1994, au explorat mai multe locuri din țară pentru o afacere vitivinicolă:
”În cele din urmă, Guy a ales Ceptura. Lucra aici un oenolog cunoscut, Aurel Rotărescu, angajat la combinatul Dyonisos. Aurel i-a oferit un pahar cu Fetească Neagră, un vin obținut în condițiile de atunci, de la începutul anilor 90, când prima cantitatea.
Guy a băut și s-a entuziasmat. A spus că dacă vinul rezultat din condițiile precare de atunci este așa bun atunci potențialul de dezvoltare, de îmbunătățire este uriaș. A fost imediat convins că aici este un terroir excelent. Așa am înființat SERVE, Societatea Euro-Română de Vinuri de Excelență. A fost prima cramă privată din România”.
Așadar, o cramă născută dintr-un pahar de Fetească Neagră ajuns pe limba unui conte corsican, dornic să facă vinuri în România, o țară abia ieșită din comunism, haotică, însă tocmai de aceea fertilă pentru antreprenori curajoși.
”Viitorul suna bine”, cum ne asigura o reclamă a unui operator de telefonie mobilă.
În 2004, anul când Crama SERVE împlinea 10 de ani de la înființare și, totodată, anul când am poposit la această cramă, descopeream lumea aceasta a viticultorilor din Dealu Mare, coboram în pivnițe adânci, inspiram aromele viilor de pe versanți, eram cucerit de gustul enigmatic transferat din boabele de strugure în licorile din butoaie sau sticle. Exploram cu simțurile o lume nouă, necunoscută mie.
Nu am uitat însă ordinea și curățenia din incinta cramei și faptul că strugurii pentru vin erau selecționați cu atenție înainte să fie duși la fermentare. Nu am uitat șirul de struguri proaspăt culeși, întins pe o bandă și nu am uitat ce îmi spuneau proprietarii atunci: ”strugurii trebuie aleși cu grijă, fiindcă de asta depinde calitatea vinului”.
150.000 de sticle traversează Oceanul Atlantic
Au trecut 20 de ani de atunci și sunt din nou aici, dar Guy, contele corsican mustăcios, cavaler al vinului în Dealu Mare, întemeietorul primei crame private din România, nu mai e printre vii. Urmașii i-au pus pe un perete, la intrarea în hala de îmbuteliere a vinurilor, un fototapet mare, lucrat după o fotografie: viticultorul stă așezat pe un scaun, lângă un măslin. A avut de mic aventura în sânge: la 14 ani a fugit de acasă ca să ajungă la Woodstock.
Afacerea SERVE i-a supraviețuit. Anul trecut, au fost livrate de aici 500.000 de sticle. 40% din vânzările de pe piața internă sunt realizate către marile rețele de retail (Kaufland, Carrefour, Metro, Selgros, Auchan, Lidl ). Unitățile HoReCa sunt, de asemenea, buni clienți: 842 de restaurante au listate vinurile de la crama din Ceptura. La export, ajunge 30% din producția vândută: Belgia, Franța, Germania, Marea Britanie, Elveția, Canada și SUA. 150.000 de sticle de vin din soiul Pinot Noir ajung pe piața canadiană, din 2014.
Bogăția de informații dintr-o cramă modernă, bine plasată în piață, nu este întrecută decât de bogăția de arome a vinurilor din sticle, din butoaie, din tancurile de aluminiu, aliniate afară, sub cerul liber.
Licoarea e dublată de poveste, iar povestea te întoarce la licoare. Într-o bună zi, vinul curge într-un pahar și de acolo inundă gura unui expert chemat să jurizeze la un concurs internațional. Toată munca zecilor de oameni, de la tăiat lăstarii de viță-de-vie, până la ambalarea vinului, ajunge cândva la judecata unui degustător profesionist cu recunoaștere internațională. Acolo sunt campionatele și olimpiada vinurilor.
Crama SERVE a câștigat 87 de premii la competiții de profil din Austria, Germania și SUA, în ultimii 5 ani și a primit 90 de puncte Parker pentru vinul Cuvée Guy de POIX (2016), singurul vin din soi autentic românesc, Fetească Neagră, care a obținut acest punctaj până astăzi.
Din portofoliul cramei fac parte branduri precum „Vinul Cavalerului”, „Terra Romana” și gama „Cuvée”. Crama este în special cunoscută pentru vinurile premium Cuvée Charlotte, Cuvée Guy de Poix, Cuvée Clemence, Cuvée Amaury, Cuvée Sissi și Cuvée Pacs, precum și pentru asocierea de soiuri autohtone precum Feteasca Neagră sau Fetească Albă cu soiuri internaționale, în asamblaje excepționale.
Și trei superlative: primul vin românesc (gamă de vinuri) eminamente sec, în anii ’90; primul rose sec din România; primul colac de salvare pentru un soi românesc – Feteasca Neagră.
Schimb de generații
După 30 de ani de la înființare, la Crama SERVE ștafeta este predată noilor generații, atât în business, cât și în vinificație. Mihaela Tyrel de Poix a luat decizia strategică de a transfera funcția de Director General al companiei SERVE fiicei sale, Silviana Petre Badea, și de a-i rămâne alături în calitate de principal consultant.
Silviana a preluat conducerea cramei după o lungă carieră de succes în domeniul real-estate, iar experiența de business și noua sa perspectivă reprezintă o completare extrem de valoroasă pentru o companie cu rădăcini solide.
„Cei 20 de ani în domeniul consultanței m-au pregătit pentru multe și mai știu că, indiferent de domeniu sau de produs, ingredientele sunt aceleași: grija față de oameni și locul lor în ecosistemul în care funcționează, focus pe rezultat, inovație și excelență în fiecare detaliu și cât mai multă bucurie în fiecare zi și în fiecare proiect”, este crezul Silvianei Petre Badea.
„Am convingerea că Silviana va asigura cu succes continuitatea acestei afaceri de familie cu tradiție și că-i va aduce un plus de perspectivă, abilitate și energie. În urma acestei schimbări de generație, Crama SERVE deține toate atuurile pentru a se poziționa în următorii ani ca pivot de stabilitate, inovație și coeziune în domeniul vinificației. Vom lucra împreună pentru a contribui nu doar la extinderea business-ului, ci și la coagularea unei forțe în industria vinului care să pună România pe harta producătorilor importanți ai lumii”, spune Mihaela Tyrel de Poix.
Schimbarea de generație se va produce în următorii 3 ani și la nivelul producției. Aurel Rotărescu este oenologul căruia Guy Tyrel de Poix i-a acordat o deplină încredere și libertatea de a testa cele mai adaptate metode de vinificație pentru zona Dealu Mare, Ceptura. După 30 de ani de recolte și vinuri excepționale, Aurel Rotărescu își transferă pasiunea și știința în mâinile unui tânăr oenolog talentat, Sabin Baniță, care lucrează alături de SERVE de mai bine de 5 ani. Ambii au tratat și tratează cu mare respect pământul în care plantează și care oferă vinuri excelente: evită supraproducția în favoarea calității, tratează solul doar cu gunoi de grajd, intervin minimal asupra pământului și ulterior asupra vinului, care este considerat la SERVE „cea mai naturală dintre băuturi”.
O ploaie liniștită, de toamnă, aș spune că mângâie viile, ierburile și pădurile din Dealu Mare. Sezonul viticol a fost cu peripeții în 2024: fenomene meteo atipice ( temperaturi ridicate în martie, valuri de frig în aprilie și mai, secetă severă în iunie și iulie ), care au afectat puternic recolta de struguri.
”Anul acesta, producția de struguri în Dealu Mare este la jumătate, față de anul trecut”, afirmă Mihaela Tyrel de Poix.
Minus în producție nu înseamnă minus în calitatea vinurilor și nici în planurile de viitor. Noul director general, Silviana Petre Badea, și-a propus ca, în 5 ani, Crama Serve să devină cel mai admirat business de vinuri din România în rândul partenerilor și consumatorilor și să contribuie semnificativ la poziționarea vinului românesc, din toate podgoriile României, ca brand de țară.
Echipa SERVE se va implica în acțiuni de organizare și coeziune pentru a promova podgoria Dealu Mare alături de alți producători și pentru a crea un obicei de consum în oenoturism, astfel încât Dealu Mare să devină o alternativă la Valea Prahovei pentru bucureșteni. Ca noutate, profitând de spațiul vast și ofertant, Crama și-a deschis porțile vizitatorilor în baza unui program zilnic. Aceștia pot intra direct în cramă pentru experiențe de degustare, fără o programare prealabilă.
Compania explorează în prezent oportunități atât în zona de producție, cât și în cea de marketing și vânzări, respectiv cultura și vinul BIO, sustenabilitate și ESG ( Environmental, Social and Governance/Mediul, Socialul și Guvernanța ) în viticultură, inovație în packaging pentru reducerea amprentei de carbon, demistificarea vinului pentru consumatori și oenoturism.
Pentru următorii 5 ani, SERVE vizează o creștere cu 30% în listele on-trade de produse high-end, o cifră de afaceri de 10 ori mai mare în B2C ( Business to Consumer/De la producător la client, n.m. ) și o diversificare majoră pe piețele de export. Aceste obiective se vor realiza prin investiții în vânzări și marketing, întărirea relației cu distribuitorii și consumatorii, inovație în producția sustenabilă și intensificarea prezenței în comunitatea de business.