Cantitatea de miere chinezească intrată pe piața comunitară a fost în perioada ianuarie – iulie 2022, de 41.491 t, cu 74 % mai mare decât în aceeași perioadă a anului precedent. Din Ucraina, a fost livrată pe piața europeană o cantitate de 27.646 t, cu 21,7% mai puțin decât în același interval al anului 2021.
Noile date statistice relevă că mierea din China a reocupat locul I în clasamentul importurilor europene, în defavoarea mierii din Ucraina.
În 2019: China – 45.108 t; Ucraina – 44.523 t.
În 2020: Ucraina 54.202 t; China – 36.790 t.
În 2021: Ucraina 53.849 7; China – 48.026 t.
Războiul declanșat de Rusia împotriva Ucrainei, în 22 februarie 2022, a afectat puternic și sectorul apicol. Aceasta este o cauză a scăderii importurilor de miere din Ucraina. O altă cauză este și creșterea prețurilor mierii ucrainene, încă din 2021, de la 1,53 euro/kg, în 2020, la 1,89 euro/kg, în 2021.
În același interval, mierea din China s-a ieftinit: de la 1,38 euro/kg la 1,36 euro/kg.
În perioada ianuarie – iulie 2022, mierea din Ucraina s-a scumpit de la 1,89 euro/kg la 2,57 euro/kg, în timp ce și mierea din China s-a scumpit, de la 1,36 euro/kg, la 1,60 euro/kg, dar rămâne, totuși, cea mai ieftină miere de pe planetă.
România a importat în 2020, de pe piețe din afara Uniunii Europene, 4.126 t de miere. În 2021, aceeași cantitate. În intervalul ianuarie – iulie 2022, importurile au fost de 1.775 t, cu 14,1 % mai puțin decât în același interval al anului 2021.
Din Ucraina, România a importat, în 2020, o cantitate de 2.094 t, în 2021, 1.169 t. În intervalul ianuarie – iulie 2022, importurile de miere din Ucraina au fost de 185 t, cu 81% mai puțin decât în același interval al anului 2021, cea mai mare scădere procentuală la nivelul UE.
Mierea din România ajunsă pe piețele din afara UE a fost de 698 t, în intervalul ianuarie – iulie 2021, o creștere procentuală de 88,3% față de același interval al anului precedent, cea mai mare creștere procentuală a exporturilor de miere pe piețele terțe înregistrată de un stat membru.
225 t au fost livrate pe piața din Marea Britanie, o creștere procentuală de 80,2% față de același interval din 2021.
foto cover lantulalimentar.ro